Pladespiler (Rega)

Min nabo har en gammel pladespiller Mærke rega den hvor man skifter rem på
33/45 når den har kørt ca. 10 min begynder den og køre baglæns.
Er der en der kan hjælpe
Mvh Morten

Re: Pladespiler (Rega)

Hvis motoren er af af 2-fase typen der bruger lysnetters frekvens til at
styre hastigheden er der måske en kondensator til en af viklinger der
har tabt sin kapacitet af ælde, og så kan motoren godt finde på at
skifte retning hvis den er belastet.

Hvis den er elektronisk styret må du oplyse lidt mere om vidunderet men
det er ikke helt almindeligt at motoren pludselig skifter omløbsretning.

Og dog - i min gode gamle Beocord 5000 kassettebåndoptager sidder der en
2-fasemotor der er pulsbredde styret med en serie-transistor der
regulerer on-tiden i en halvperiode. (Til oplysning for de der undrer
sig sidder transistoren inde bag en Graetz ensretterbro så den ser en
pulserende jævnspænding.)

/Lars

Site Timeline