Plade med ladning og elektrisk felt

Hej

Måske lidt off-topic i elektronik-gruppe (derfor i to grupper), men alligevel relevant og jeg har brug for perfekte svar!

Hvis jeg nu har en plade med areal A og tykkelse D

D |-----| | | | | | | | | A | | | | | | |-----|

|---------> x

Hvis man ønsker at finde det elektriske felt i pladen (hvordan gøres så dette)? og hvis man ønsker at finde det elektriske felt udenfor pladen (midt udfor pladen) - hvordan så?

Det er oplyst at pladen har dielektricitetskonstant som i vakuum. X-aksen er markeret som gående midt fra pladen (dvs. pladen er placeret fra x=-D/2 til x=D/2).

Det er en gammel eksamensopgave som jeg ikke har svar til og jeg skal op den 5. så jeg har ret travlt!

Med venlig hilsen Preben Holm

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Mangler der ikke lidt information om placering af ladning, elektriske strømme, eller et eksternt felt? Som du beskriver situationen er der jo ingen kilder til elektriske felter.

Reply to
Martin Thoegersen

Ups, der er en ladningsdistribution jævnt fordelt i pladen, givet ved rho, dvs. q = rho*V = rho*D*A Dvs. jeg får det altså til at blive dq = rho*D*dA, hvis dq beskriver et stykke af pladen med areal dA og tykkelse D (kan man det når man skal finde E i/udenfor selve pladen? (udenfor mener jeg selv den går, men ikek indeni).

Mvh / Preben