Plade med ladning og elektrisk felt

Måske lidt off-topic i elektronik-gruppe (derfor i to grupper), men
alligevel relevant og jeg har brug for perfekte svar!

Hvis jeg nu har en plade med areal A og tykkelse D

  |-----|
  |     |
  |     |
  |     |
  |     | A
  |     |
  |     |
  |     |
  |-----|

     |---------> x

Hvis man ønsker at finde det elektriske felt i pladen (hvordan gøres så
dette)? og hvis man ønsker at finde det elektriske felt udenfor pladen
(midt udfor pladen) - hvordan så?

Det er oplyst at pladen har dielektricitetskonstant som i vakuum.
X-aksen er markeret som gående midt fra pladen (dvs. pladen er placeret
fra x=-D/2 til x=D/2).

Det er en gammel eksamensopgave som jeg ikke har svar til og jeg skal op
den 5. så jeg har ret travlt!

Med venlig hilsen
Preben Holm

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Re: Plade med ladning og elektrisk felt

Mangler der ikke lidt information om placering af ladning, elektriske
strømme, eller et eksternt felt?
Som du beskriver situationen er der jo ingen kilder til elektriske felter.

Re: Plade med ladning og elektrisk felt

Ups, der er en ladningsdistribution jævnt fordelt i pladen, givet ved
rho, dvs. q = rho*V = rho*D*A
Dvs. jeg får det altså til at blive dq = rho*D*dA, hvis dq beskriver et
stykke af pladen med areal dA og tykkelse D (kan man det når man skal
finde E i/udenfor selve pladen? (udenfor mener jeg selv den går, men
ikek indeni).

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Site Timeline