Placering af routere/switche på loftet - effektafsættelse i et isoleret rum

Hej

Jeg går og overvejer om det ikke var praktisk at placere mine switche på loftet. Jeg har snart netværkskabler ført ned i rør i væggene, men i stedet for at føre alle disse ned i et rum overvejer jeg at placere en switch på loftet.

Dog har jeg flg. overvejelser: høje temperaturer (da der ingen isolering er under taget), kondens ved temperaturskift osv.

Elektrikeren har sagt at jeg evt. bare kan tage en polystyrenboks at placere switchen i, men eftersom det ikke er en SOHO switch jeg har, så er jeg ikke så vild med dette da effektafsættelsen kan være noget større end et par få watt. Jeg overvejer derfor at bygge et mindre "rum" på loftet som er isoleret og altid holdes lukket.

Spørgsmålet er så bare, hvordan skal mængden af isolering justeres i forhold til den effektafsættelse jeg har - og ikke mindst hvor stort skal dette rum være, når der ikke er anden udluftning af "rummet"?

Jeg havde tænkt mig noget i størrelsesordenen max 1m³. Planen er at have max 2 stk. 8-ports gigabit switche med PoE-support. Den ene er af denne model:

Effektforbruget på denne kan snige sig helt op på 165W hvis den belastes fuldt ud med PoE (desværre oplyses hvor megen af denne der afsættes i PoE-enhederne ikke).

Maksimal "operating temperature" er sat til 45 grader celcius.

Er der nogen der er gode til den slags effektafsættelses-beregninger herinde?

- Preben

Reply to
Preben

Det jeg lærte om praktisk effektafsættelses beregninger (for 20 år siden) på DTU er: Sørg for tvungen konvektion - dvs en blæser som cirkulerer luften. Som jeg husker det, er det ret lidt du kan aflede vha varmeledning & -stråling.

Selv min lille 8-port Linksys GS108Tv2 (uden PoE) som afsætter max 5-8 W i et metalkabinet bliver håndlun.

Vil du regne på sagen, så skal du have fat i varmemodstandene (theta værdier) for de enkelte komponenter og så sætte det op som alm resistor-netværk og bruge varmekilden som strømgenerator (= afsat effekt) og ambient som spændingskilde (= antaget uendeligt varme/kulde reservoir).

Hvis vi antager Tambient(max) = 35 grader så er vi nede på en Theta under (45-35)/165 K/W = ~0.06K/W - meget meget lidt.

Kai

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

Hej Preben

Jeg ville aldrig give mig de problemer, routere og switche skal efter min mening placeres et sted hvor de er nemt tilgængelige så man kan skifte og pleje dem uden besvær.

--
Mvh

Efter manualen ser det ud til at man kan allokere 15.4Watt til hver af de 8 porte, samtidigt. Det er 123.2w og med et max forbrug på 136W er der således 12.8W tilbage til varme...

Du kan også bare købe en switch med 16 "huller". Den fungerer over et væsentligt større temperaturområde:

(side 2) -jeg håber det er en tryklejf :-)

Her fremgår det, at en 16 ports switch, uden POE, har et forbrug på små

16 watt, så mit gæt var nok ikke helt galt.

Preben skrev:

Jeg har placeret en switch på loftet. Den står helt frit. Den har klaret sommeren uden problemer. Om den kan klare vinteren uden at gå i sort må jeg se. Hvis der bliver problemer, sætter jeg en papkasse eller ligende over. Egenopvarmningen skulle være nok til at holde switchen over 0 grader, hvis kassen ikke er for stor.

Jeg vil ikke indbygge den i den fast kasse, da jeg hellere vil have, at den ikke virker om vinteren, end at der går ild i den om sommeren.

Jeg viste ikke, at man kunne få gigabit switche med PoE. Kan begge bruge på samme tid? Fås der små 3 eller 5 kanals swiche, der passer til?

Ivar Magnusson

Reply to
Ivar

Max skrev:

Hvordan plejer du din switch og hvor ofte?

Reply to
Ivar

"Ivar" skrev

Jeg ved ikke hvad Max gør, men enhver elekronikgenstand med indbygget blæser bør rensens hvert år.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Ivar wrote in news: snipped-for-privacy@nozpamwebspeed.dk:

(klip)

Jeg ville netop være bange for en papkasse af hensyn til ild. Hvis pappet bliver fugtigt, så falder det sammen ovenpå switchen. Og dermed bliver der risiko for høj temperatur og brand.

Mvh. NKJensen

Reply to
Niels Kristian Jensen

Niels Kristian Jensen skrev:

Det ville jo kun være midlertidigt hvis temperaturen på loftet kom langt under 0 grader.

Reply to
Ivar

Uffe Ravn skrev:

De fleste vil nok undgå at købe en switch med blæser.

Reply to
Ivar

Ja, men hvis der er power til PoE og der er 8 gigabit porte, er det almindeligt at der er en propel.

Ivar wrote in news: snipped-for-privacy@nozpamwebspeed.dk:

Tja, jeg kunne godt komme til at glemme den slags...

Reply to
Niels Kristian Jensen

Ja, det har man kunnet få siden 2005 (mindst).

Netgear har nogle 8 port GbE PoE switche. Jeg tvivler på at der findes

5-port PoE switche, siden man går efter det professionelle marked med PoE.

Kai

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

Jeg er på udkig efter en mini switch der er drevet af PoE.

Reply to
Ivar

Ivar wrote in news:mn.d57e7db8d642e54f.31159 @nozpamwebspeed.dk:

Kan du ikke strømforsyne en alm. switch via en injector? Noget i stil med:

kig efter ETH-POE56S

Reply to
Niels Kristian Jensen

Niels Kristian Jensen skrev:

Jo, men så er det meste af fidusen væk. Det er til børneværelserne, hvor der er to enheder, der skal på ethernet. Det kan løses med en ekstra tilslutning med fast 230V, men det giver flere ledninger og fordelerstik. Det ville være elegant hvis man kunne sætte en PoE trukket mini-switch, der var uafhængig af om den ene eller den anden enhed er slukket.

Reply to
Ivar

Ivar wrote in news:mn.dba07db811105c29.31159 @nozpamwebspeed.dk:

Der må vel være et tredje ben som er forbundet til husets fælles router?

Reply to
Niels Kristian Jensen

Niels Kristian Jensen skrev:

Den fik jeg ikke lige. hvad mener du?

Reply to
Ivar

Ivar wrote in news:mn.dd857db8e5036d6f.31159 @nozpamwebspeed.dk:

Som jeg forstår din opgave, så har du to børneværelser, der skal forbindes til husets ethernet. For at de to børneværelser skal kunne forbindes til omverden, så må switchen vel have forbindelse til husets router/ADSL modem?

Det giver tre ledninger til/fra switchen - og forbindelsen til router/ADSL er vel altid forbundet og aktiv - den kunne levere power til switchen via en injector.

Har jeg misforstået?

Mvh. NKJensen

Reply to
Niels Kristian Jensen