Placering af routere/switche på loftet - effektafsættelse i et isoleret rum

Jeg går og overvejer om det ikke var praktisk at placere mine switche på
loftet. Jeg har snart netværkskabler ført ned i rør i væggene, men i
stedet for at føre alle disse ned i et rum overvejer jeg at placere en
switch på loftet.

Dog har jeg flg. overvejelser: høje temperaturer (da der ingen isolering
er under taget), kondens ved temperaturskift osv.

Elektrikeren har sagt at jeg evt. bare kan tage en polystyrenboks at
placere switchen i, men eftersom det ikke er en SOHO switch jeg har, så
er jeg ikke så vild med dette da effektafsættelsen kan være noget større
end et par få watt.
Jeg overvejer derfor at bygge et mindre "rum" på loftet som er isoleret
og altid holdes lukket.

Spørgsmålet er så bare, hvordan skal mængden af isolering justeres i
forhold til den effektafsættelse jeg har - og ikke mindst hvor stort
skal dette rum være, når der ikke er anden udluftning af "rummet"?

Jeg havde tænkt mig noget i størrelsesordenen max 1m³. Planen er at have
max 2 stk. 8-ports gigabit switche med PoE-support. Den ene er af denne
model:
http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProductDetail&localeCode=EN_DNK&cid=7&scid39%&pid16%44
Effektforbruget på denne kan snige sig helt op på 165W hvis den belastes
fuldt ud med PoE (desværre oplyses hvor megen af denne der afsættes i
PoE-enhederne ikke).

Maksimal "operating temperature" er sat til 45 grader celcius.

Er der nogen der er gode til den slags effektafsættelses-beregninger
herinde?

- Preben

Re: Placering af routere/switche på loftet - effektafsættelse i et isoleret rum

http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProductDetail&localeCode=EN_DNK&cid=7&scid39%&pid16%44

Det jeg lærte om praktisk effektafsættelses beregninger (for 20 år
siden) på DTU er: Sørg for tvungen konvektion - dvs en blæser som
cirkulerer luften. Som jeg husker det, er det ret lidt du kan aflede vha
varmeledning & -stråling.

Selv min lille 8-port Linksys GS108Tv2 (uden PoE) som afsætter max 5-8 W
i et metalkabinet bliver håndlun.

Vil du regne på sagen, så skal du have fat i varmemodstandene
(theta værdier) for de enkelte komponenter og så sætte det op som alm
resistor-netværk og bruge varmekilden som strømgenerator (= afsat
effekt) og ambient som spændingskilde (= antaget uendeligt varme/kulde
reservoir).

Hvis vi antager Tambient(max) = 35 grader så er vi nede på en Theta
under (45-35)/165 K/W = ~0.06K/W - meget meget lidt.

Kai

Re: Placering af routere/switche på loftet - effektafsættelse i et isoleret rum
Hej Preben

Jeg ville aldrig give mig de problemer,  routere og switche skal efter
min mening placeres et sted hvor de er nemt tilgængelige så man kan
skifte og pleje dem uden besvær.

Max

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum

Hvordan plejer du din switch og hvor ofte?

Re: Placering af routere/switche på loftet - effektafsættelse i et isoleret rum

Jeg ved ikke hvad Max gør, men enhver elekronikgenstand med indbygget blæser
bør rensens hvert år.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum

De fleste vil nok undgå at købe en switch med blæser.

Re: Placering af routere/switche på loftet - effektafsættelse i et isoleret rum
Ja, men hvis der er power til PoE og der er 8 gigabit porte, er det
almindeligt at der er en propel.

Bo //

Re: Placering af routere/switche på loftet - effektafsættelse i et isoleret rum
http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProductDetail&localeCode=EN_DNK&cid=7&scid39%&pid16%44

Efter manualen ser det ud til at man kan allokere 15.4Watt til hver af
de 8 porte, samtidigt. Det er 123.2w og med et max forbrug på 136W er
der således 12.8W tilbage til varme...

Bo //

Re: Placering af routere/switche på loftet - effektafsættelse i et isoleret rum

Du kan også bare købe en switch med 16 "huller". Den fungerer over et
væsentligt større temperaturområde:
http://www.smc.com/files/AU/DS_SMCGS16-GS24.pdf (side 2) -jeg håber det
er en tryklejf :-)

Her fremgår det, at en 16 ports switch, uden POE, har et forbrug på små
16 watt, så mit gæt var nok ikke helt galt.

Bo //

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum

Jeg har placeret en switch på loftet. Den står helt frit. Den har
klaret sommeren uden problemer. Om den kan klare vinteren uden at
gå i sort må jeg se. Hvis der bliver problemer, sætter jeg en papkasse
eller ligende over. Egenopvarmningen skulle være nok til at holde
switchen over 0 grader, hvis kassen ikke er for stor.

Jeg vil ikke indbygge den i den fast kasse, da jeg hellere vil have,
at den ikke virker om vinteren, end at der går ild i den om sommeren.

http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProductDetail&localeCode=EN_DNK&cid=7&scid39%&pid16%44

Jeg viste ikke, at man kunne få gigabit switche med PoE. Kan begge
bruge på samme tid?
Fås der små 3 eller 5 kanals swiche, der passer til?

Ivar Magnusson

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum

(klip)

Jeg ville netop være bange for en papkasse af hensyn til ild. Hvis pappet
bliver fugtigt, så falder det sammen ovenpå switchen. Og dermed bliver der
risiko for høj temperatur og brand.

Mvh. NKJensen

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum

Det ville jo kun være midlertidigt hvis temperaturen på loftet kom
langt under 0 grader.

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum

Tja, jeg kunne godt komme til at glemme den slags...

Re: Placering af routere/switche på loftet - effektafsættelse i et isoleret rum

Ja, det har man kunnet få siden 2005 (mindst).

Netgear har nogle 8 port GbE PoE switche. Jeg tvivler på at der findes
5-port PoE switche, siden man går efter det professionelle marked med
PoE.

Kai

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum

Jeg er på udkig efter en mini switch der er drevet af PoE.

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum
@nozpamwebspeed.dk:

Kan du ikke strømforsyne en alm. switch via en injector? Noget i stil med:

http://www.danbit.dk/produkter/2020.phtml kig efter ETH-POE56S

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum

Jo, men så er det meste af fidusen væk. Det er til børneværelserne,
hvor der er to enheder, der skal på ethernet. Det kan løses med
en ekstra tilslutning med fast 230V, men det giver flere ledninger
og fordelerstik. Det ville være elegant hvis man kunne sætte
en PoE trukket mini-switch, der var uafhængig af om den ene eller
den anden enhed er slukket.

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum
@nozpamwebspeed.dk:

Der må vel være et tredje ben som er forbundet til husets fælles router?

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum

Den fik jeg ikke lige. hvad mener du?

Re: Placering af routere/switche på loftet - eff ektafsættelse i et isoleret rum
@nozpamwebspeed.dk:

Som jeg forstår din opgave, så har du to børneværelser, der skal forbindes
til husets ethernet. For at de to børneværelser skal kunne forbindes til
omverden, så må switchen vel have forbindelse til husets router/ADSL modem?

Det giver tre ledninger til/fra switchen - og forbindelsen til router/ADSL
er vel altid forbundet og aktiv - den kunne levere power til switchen via
en injector.

Har jeg misforstået?

Mvh. NKJensen

Site Timeline