Placering af PC på loft eller i udestue??

Jeg vil gerne høre om nogen her har erfaring med at placere en PC på loftet
eller i en ikke alt for tæt udestue.

Umiddelbart vil jeg tror man skal lave en kasse med isolering til for at
udgå at PC'en bliver alt for kold om vinteren. Det samme gør sig vel gældene
om sommeren, men har vil "indsugnings" luften jo være varm.

Hvad med fugt om vinteren. Hvis PC'en er sluttet fx natten og og man så vil
tænde den. Så er der vil risiko for dug/fugt på printet??

Nogle bud på hvordan dette kan/skal løses??

På forhånd tak

Martin

Re: Placering af PC på loft eller i udestue??

Den bør IKKE stå på loftet hvis den slukkes om natten, står den tændt døgnet
rundt, vil du næppe opleve problemer (har selv haft servere stående på
loftet uden problemer)

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
Re: Placering af PC på loft eller i udestue??
Jeg ville hellere placere den i udestuen end på loftet. Den har markant
bedre af frost, end 35+ grader under et tag.
Jeg har aldrig oplevet en pc som ikke vil starte grundet kulde. Dette gælder
dog ikke skærm, men den skal vel også være indendørs. Teoretisk kan kørende
emner (harddiske og blæsere) give problemer ved meget lave kuldegrader, men
så lavt kommer du næppe i et skur, op ad huset.
En gammel håndregel siger at levetiden på elektronik halveres hvergang man
hæver temperaturen 10 grader!

finn

Re: Placering af PC på loft eller i udestue??

Udestuen bliver også mega varm om sommeren hvis den er lukket!

Kasper

Re: Placering af PC på loft eller i udestue??

"> Jeg har aldrig oplevet en pc som ikke vil starte grundet kulde.
Nej det tror jeg som heller ikke er at problem. Men vil der ikke komme fugt
på print osv. når PC en begyder at blive varm? Men det sørger blæseren måske
for at det hurtigt forsvinder?

Re: Placering af PC på loft eller i udestue??
On Thu, 24 Sep 2009 20:05:17 +0200, "Martin Nielsen"

Omvendt - kondens opstår når emnet bliver koldt og luften omkring
fortætter. Fugten ligger på printet og får komponenterne til at
korridere.

Re: Placering af PC på loft eller i udestue??
Det vil aldrig blive et problem.
Kondensfugt opstår på en flade som er koldere end luften omkring, og det vil
i sagens natur ALDRIG ske! :-)

finn

Re: Placering af PC på loft eller i ude stue??
Jeg ville nok aldrig turde have ting stående tilsluttet 230V AC uden for
opsyn. Eneste apparat jeg har dristet mig til at have tændt når jeg ikke
er tilstede eller er vågen er mit køleskab/fryser. Jeg tænker her på
brandfaren. I så henseende må det optimale være at fjerne apparatet fra
beboelsen og placere det i et skur der ikke er bygget sammen med
beboelse. I sommerhalvåret ville jeg så være nervøs for temperaturen i
omtalte rum , ikke om vinteren.

Re: Placering af PC på loft eller i ude stue??

Vil det sige at du trækker stikket ud på kaffemaskine, elkedel, TV,
radio, komfur osv. osv når du ikke er hjemme ????

Jesper \
Re: Placering af PC på loft eller i ude stue??
Nej slukker kun på stikkontakten. Der er således en teoretisk risiko for
at lynnedslag kan forplante sig til div. apparater det er jeg klar over.

Re: Placering af PC på loft eller i ude stue??

Virker, mildt sagt, overforsigtigt og besværligt efter min mening, men
sådan er vi så forskellige.
At have f.eks. en NAS tilsluttet er i princippet værdiløst, hvis den
skal tændes hver gang den skal bruges.

Jesper \
Re: Placering af PC på loft eller i udestue??
Jeg har en kammerat som havde en server stående ude på altanen. Den stod
ikke i direkte sol, og han havde et skjold over, så det ikke kunne regne på
den.
Den kørte der i flere år uden problemer, dog måtte vi bygge et varmelegeme
ind i den, da den ikke ville starte hvis den var for kold. Varmelegemet
bestod af en effektmodstand og en termostat.
Så det kan lade sig gøre, men det er nok ikke optimale drift betingelser og
varmen er nok det største problem i dit tilfælde

/Tom

Re: Placering af PC på loft eller i udestue??

Min NAS stE5%r oppe pE5% loftet og der er vel lidt over ude temperatur i
det rum hvor den stE5%r.
Her inden vinteren skal der sE6%ttes en dF8%r i sE5% der altid vil vE6%re
frostfrit. Den ene side af skorstenen og en lille radiator vil vE6%re
varmekilderne.

NAS'en siger at dens system er 51B0%C nu og diskene er: 43B0%C og 38B0%C.

Den har kF8%rt i 4 dage 23 timer 56 minutter.

--
Christian

Re: Placering af PC på loft eller i ude stue??

Uha, en harddisk, der er over 40 grader. Så kan jeg regne ud at den er
MEGET varm om sommeren. Jeg ville kigge på kølingen med det samme.

Jeg har en NAS stående i kælderen hvor der er 18 grader. Den siger 38
grader for systemet og 29 grader for diskene. Og den har kørt i ca 3
måneder siden sidste genstart.

Bo //

Re: Placering af PC på loft eller i udestue??
re
C.

Jeg ved ikke hvordan den har det om sommeren, fik den her i starten af
september.

Det ser da lavere ud, men diske kan bedre tE5%le varme end kulde, ikke
at jeg tror at kulde nogensinde vil blive et problem sE5% lE6%nge den
kF8%rer.

--
Christian

Site Timeline