Pizo horn i bas combo forstærker

Min basforstærker (bascombo) har dårlig diskantgengivelse..meget
naturligt da en elbas jo ikke sparker vildt meget lyd af sig over 3 kilo
hertz... Med mere diskantgengivelse kan forstærkeren også anvendes til
keyboardbrug og evt. akustisk guitar....Derfor overvejer jeg at smide et
piezo horn parallelt henover bashøjttaleren. Det gjorde jeg i gamle dage
ved mine hifi fuldtoneenheder uden problemer....så det går vel også fint
i en basforstærker ????

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

sæt det i, og lad os høre resultatet, andet er der vel ikke i det ?

Du skal måske lige monteret en LPad , hvis hortnet råber for højt

(niveau regulering)

--
Jan_stevns

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Ikke ret mange instrumenter (musik)  kommer over
3 Khz, check evt her
http://www.dak.com/reviews/ImagesR/2024_FreqGraph.gif

Din Bas forstærker er konstrueret til at producerer lyd
Dit stereo derhjemme er konstrueret til at reproducerer lyd

Der kan altså snilt være andre ting i forstærkern der
afgører frekvens gang end højtalerne.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

De siger da alle noget over 3K, undtagen lilletrommen (og pauken), og det
undrer mig meget. Der er da en masse 'skrald' fra fjedrene på en
lilletromme, der siger noget langt, langt op.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Ja da , de harmoniske !
De harmoniske ligge næsten altid nogle dB lavere en
grundtonen.
http://www.zainea.com/v195.gif

Det kan jo ikke nytte noget man forstærker de harmoniske eks vis med en
Piezo mere end man forstærker grundtonen , så lyder en Oboe ikke
længere som en Oboe :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Pizo horn i bas combo forstærker
Denne udtalelse har pustet til et spørgsmål der har ligget i mit baghoved i
mange (mindst 25) år. Som musiker i min ungdom (bassist!) hørte jeg mange
historier om forskelle mellem forstærkere til musikinstrumenter og
hi-fi-forstærkere, uden at komme i nærheden af en god forklaring på
forskellen. Er der nogen der kan kaste lidt lys over emnet? Jeg har haft
begge typer til at operere på hinandens signalkilder med udmærkede
resultater gennem årene. Lige fra at putte en basguitar i stereoanlæggets
mikrofonindgang til at lade en 100W Yamaha basforstærker med tilhørende 18"
hornkabinet køre som ekstra slave-woofer på stereoen.

Nogen bud?
--
Jørgen Mangor Iversen

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Det går vel ud på at instrumentforstærkere godt må lyde af noget selv,
forvrænge på en fed måde f.eks. og ikke nødvendigvis være 'korrekte' i
gengivelsen. De er en del af instrumentets lyd. Hifi forstærkere 'skal' jo
per definition være rene og ufarvede og korrekte, det ligger ligesom i
hifi-begrebet. Men nogen synes jo alligevel det er fedt med lidt 'farve' på
stereo'en, og nogen synes nok også det er fedt at spille 'rent' på et
instrument. Så grænsen er noget diffus.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Tak. Det giver faktisk lidt mening. Om end erfaringen fra tidligere nævnte
basforstærker var at den mest bidrog med brum. Men jeg kan da erindre at jeg
har bemærket at en tidligere JVC forstærker, nu gået til i en vandskade,
ikke var specielt egnet til rockmusik. Der af nok også den i musikerkredse
(i hvert fald dengang) udbredte religionskrig vedrørende radiorør versus
transistorer.

Det er altid rart at få sat begreber på plads som man har taget for givet i
mange år uden at bekymre sig om eksakte definitioner (hi-fi).
--
Jørgen Mangor Iversen

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Lidt sent inde i tråden, en piezo-diskanthøjttaler - der er da noget, man
kun anvender, når man har høreværn på.

Karsten H. (7870)
Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Som en anden skriver: Prøv det!

Som regel er det en dårlig idé, for der bliver ofte lidt hængekøje i
frekvensgangen.

Husk dog altid at sætte en modstand på 10 ohm. i serie med piezoen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Når man dimensionerer en bas-forstærker eller bas-højttaler, så bør man
sørge for en god gengivelse helt op i diskant-området, hvis man vil have en
naturtro gengivelse af instrumentet - uanset om det er en el-bas eller en
kontrabas. Der er meget lyd-information over de 3 Khz, som skal med for at
afspejle instrumentets karakter og bassistens spillemåde.
Hilsen
Poul

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Det er vi fuldstændig enige om.
En piezo enhed er normalt bare elendig til opgaven.

Mvh. Uffe Ravn
Amatør el-bassist.

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Ja, der findes mange andre horn, som er bedre. F.eks. så har jeg set -og
hørt - Behringers bas-kabinetter, som har nogle udmærkede horn. De gengiver
efter min mening rigtig godt.

Hilsen
Poul

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Det kan du da godt, hvis du synes at pizo diskanter lyder godt, men synes du
det, så lyt lige til sådan en igen. Personligt synes jeg de lyder af h-til.
En pizo enhed kan bruges som lydgiver f.eks. hvis man ønsker at bygge et
irriterende vækkeur eller lign, men det er da synd at ødelægge lyden fra et
instrument med dem, specielt et akustisk instrument.
Desuden ændrer du klangen på din basforstærker.
Så mit råd er ganske enkelt, glem det!

/Tom

Re: Pizo horn i bas combo forstærker

Hejsa,
Hvad er det for en basforstærker? (Som i: Kan det svare sig at gøre noget
ved den?, vil det være synd?, ellers skal du have en anden højttaler til?).

En god ven og medmusiker ombyggede for en del år siden sit envejs
baskabinet - satte en ny og væsentligt bedre bas-højttaler i, og indbyggede
en mindre mellemtone/diskant-højttaler (muligvis i sit eget seperate kabinet
inden i det andet - og altså ikke en piezo..)
Forud gik noget (en del) arbejde med beregninger af kabinetvolumen og noget
delefilter.
Men resultatet var MEGET overbevisende - der kom luft, klang og overtoner
til lyden - det fik virkelig folk til at spidse ører.
Men som sagt var den højttaler der sad i ikke så meget bevendt, og det var
ikke "bare lige" - men bestemt besværet værd. (Derfor mit indledende
spørgsmål - hvad er udgangspunktet?...)

MVH Anders Bak

Site Timeline