Piezokeramisk mikrofon

Jeg kunne godt tænke mif at bygge en device der kan lytte efter støj og
udsivningsstøj på et vandrør.
De enheder man kan købe koster mellem 5 og 40.000 Kr.

Den mikrofon som en sådan enhed benytter hedder en Piezokeramisk mikrofon,
og virker ved at man trykker en metal spids ind på siden af røret og lyden
overføres via denne spids til Piezo mikrofonen.

Jeg har prøvet at trykke en kondensator Mic ind mod røret, men den tager
formeget baggrundsstøj med fra lokalet, og ikke særligt meget fra røret.

Er der nogle her der har kendskab til hvor man får fat i sådan en mikrofon,
jeg forestiller mig herefter selv at fremstille en passende forstærker og
overføre lydsignalet til en bærbar PC.

De mikrofoner der leveres med den små aflytnings enheder der kan "lytte
gennem en væg" må være opbygget på lignende måde.

Peter

Re: Piezokeramisk mikrofon
Hej Peter

Det nemmeste vil nok være at bygge en mikrofon ind i et
maskin stetoskop.

Re: Piezokeramisk mikrofon

Hej Peter
En microfon er beregnet til at opfange trykændringer i luft, denne funktion
skal fjernes, idet du ikke kan undgå trykændringer
omkring enheden. Hvis jeg giver dig et "hind", en picup til en gramofon er
ufølson, næsten, for lufttryks ændringer og har et
tilslutnings pungt for ambolten. Den skal være "blådt ophængt" og udgøre en
hvis masse (vægt). Dette princip kan måle på overfladen af fx. fliser og
asfalt. Der vil være støj fra omgivelserne, trin og bildæk, men det er
bæmper meget.

hilsen
Søren

Re: Piezokeramisk mikrofon

En piezo-højttaler der sidder i et digitalt armbåndsur er sådan en type. Den
virker som mikrofon hvis du kobler den som mikrofon og som højttaler hvis du
tilføre noget ac.
Den er ultra højimpedanset da det faktisk er en kondensator. Altså en lille
metalplade hvorpå der er lagt et stykke keramik og derpå pådampet et ledende
materiale som. fx. kobber som du så kan lodde din målepind (lyttepind) på.

Kik fx. her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectric

Især den del her, som er det jeg prøvede at forklare før:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:2007-07-24_Piezoelectric_buzzer.jpg

De kan købes for næsten ingen penge.

Mvh Hauge

Re: Piezokeramisk mikrofon

Tak for de fine svar, jeg vil kikke på de muligheder de giver ;o)

Peter

Re: Piezokeramisk mikrofon

Melder du tilbage med eventuelle resultater?

Mvh Hauge

Re: Piezokeramisk mikrofon
mikrofon,

Der findes piezo-elektriske 'summere' til små penge til indbygning på
print-plader mm.

Alternativt anvende en piezo-elektrisk diskant-højttaler 'omvendt', så
den afgiver en spænding når den påvirkes mekanisk. Se fx
<http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id91%538&language=da

Endelig er der piezo-elektriske mikrofoner til anbringelse under sadlen på
elektro-akustiske guitarer, men de er dog en hel del dyrere. Se fx
<http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr50%990 .

--
TA

Re: Piezokeramisk mikrofon

Det, det drejer sig om er at fjerne selve membranen og erstatte den med en
knappenål for direkte kontakt til til måleobjekt.
Karsten H. (7870)