PIC16F84 osc.

Hej.

Jeg har problemer med at få oscillatoren på PIC16F84 til at svinge. Nogen der erfaring med dette. Jeg har ikke exakt 22 pf på hver side af x tallet. Kan det være det. ( Har ikke lige 2 x 22 pf.) .

--
MVH.
Finni

"F.Syndergaard" skrev i en meddelelse news:46f419d3$0$69129$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Ja, eller eller en dårlig stel (lang 'vej' til stel) ved tantalerne.

Reply to
Brian

tantaler ?

Brian skrev:

Eller reset ben der svæver. Eller forkert opsætning af osc, du hved HS RC osv. (hedder det code word, nej kan ikke huske det)

Reply to
Mikkel Lund

-og Du har sat de config bit, der starter den externe osc?

-og tænkt over om det er høj eller lav frekvens?

-Hvordan ser Dit layout ud?

-Har du gode afkoblingsveje for forsyningen

-ikke 22pF? -hvad frekvens er xtal'en til?, hvilke kapaciterer bruger Du?

Husker nok forkert så :)

Reply to
Brian

Tak for alle jeres svar. Osc. er på 4 MHz. Tantaler? Jeg har tantaler som afkobl. strømforsyningen. Men ellers ikke. Jeg bruger 33 og 28 pf fra hver side af X tal og til stel. Så vidt jeg kan se rundt omkring skal det være 2 x 22 pf. Muligt det er et designproblem, men det er et LC meter jeg efterbygger med et godt stelplan såe... Den er sat sådan op: Power on Timer, kein Watchdog, XT-Oscillator

__CONFIG _PWRTE_ON & _WDT_OFF & _XT_OSC

Projektet kan iøvrigt ses her:

MVH.
Finni

> [...]
> der erfaring med dette. Jeg har ikke  exakt 22 pf på hver side af x
> tallet. Kan det være det. ( Har ikke lige 2 x 22 pf.) .

Reply to
F.Syndergaard

Den plejer ellers at svinge fint selv uden kondensatorer(måske ikke med den rigtige frekvens), er du sikker på krystallet virker?

MCLR er høj?, config fuses ok osv? Den er programmeret korrekt?

-- Med Venlig Hilsen Johannes

Reply to
Johannes

"F.Syndergaard" skrev i en meddelelse news:46f424b8$0$38358> Den er sat sådan op:

Hvilken brænder/brænder-software bruger du? Det er ikke alt brændersoftware, der understøtter brug af den fuse configuration, som du sætter op i selve assembler-filen. Deusden kan den overrulles i f.eks. Microchips egen MPLAB.

Reply to
Allan Soerensen

Tak for jeres svar.

Jeg har i mellemtiden sat et andet x tal i så nu svinger osc. Men det løste ikke problemet. Jeg har på fornemmelsen den "hænger" i programmet. Brænderen er en PIC start+ og jeg bruger en gammel MP Lab. Jeg har blot taget HEX filen der var sammen med projektet. ( se tidl.) og brændt ind i min PIC kreds. Min erfaring er ikke stor med dette så lidt vejledning er velkommen.

--
MVH.
Finni

> [...]
> der erfaring med dette. Jeg har ikke  exakt 22 pf på hver side af x
> tallet. Kan det være det. ( Har ikke lige 2 x 22 pf.) .

Reply to
F.Syndergaard

F.Syndergaard skrev:

Har du selv lavet print designet? Må vi se det? Hvilken spænding får kredsen?

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Hej Mikkel.

Jeg har ikke selv lavet layoutet. Du kan se projektet her:

Håber du har en god ide.

-- MVH. Finni

"F.Syndergaard" skrev i en meddelelse news:46f419d3$0$69129$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Reply to
F.Syndergaard

F.Syndergaard skrev:

Tja. Er det en PIC16F84 eller en PIC16F84A du har? Kan du compilere asm filen? Hvis ja, ændre config til: __CONFIG _PWRTE_ON & _WDT_OFF & _HS_OSC HS er anbefalet.

Mikkel Lund

Reply to
Mikkel Lund

Det er PIC16F84. Jo jeg kan godt compilere asm filen. Når nu osc svinger hvilken forskel vil det så gøre at indstille til HS i stedet for XT? Altså udover at det forhåbentlig virker. Det ser i øvrigt ud til at man godt kan indstille config i en HEX fil, men det bliver måske overskrevet af HEX filen?

-- MVH. Finni "F.Syndergaard" skrev i en meddelelse news:46f54a94$0$69141$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Reply to
F.Syndergaard

Glemte at fortælle at jeg bruger et x tal -- ikke en ker. resonator.

-- MVH. Finni "F.Syndergaard" skrev i en meddelelse news:46f54a94$0$69141$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Reply to
F.Syndergaard

F.Syndergaard skrev:

Det havde jeg glemt i mellemtiden. Jeg tror ikke på at det er programmeren, da den kun svinger hvis programmer er lagt rigtigt over. Det er nok nærmere programmet eller en loddefejl.

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund