PIC16F84 og Syvsegment

Kan udgangen på en PIC16F84 drive et helt 7-segment display ("Standard
7-segment ca. 1,5cm*1cm i højde og bredde)? Det kan vidst source 20mA.......
Dvs. jeg et syvsegment diplay som har fælles katode. Det jeg så vil høre er
om jeg blot kan forbinde én udgang til fælles katode pinden og så sætte den
høj når jeg vil slukke displayet og sætte udgangen lav når displayet skal
tænde.

Mvh.
Don

Re: PIC16F84 og Syvsegment

20mA.......
er
den

Jeg ville nok bruge en transistor og en modstand, du skal regne med at
strømmen på katoden kan komme op på 140mA (160mA med comma) den samlede
strøm kommer selvfølgelig an på hvor store anode modstande du vil bruge.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg har en 4511 (drives af en 5V forsyning) til at sidde og styre anode
indgangene på mit 7-segment display. Der sidder en 150 ohm's modstand fra
4511 udgange hen til anode indgange. Hvordan ville du så forbinde
transistoren? Ville man så forbindee kollektor til fælles katode pinden på
7-segment displayet, basis til udgangen af PIC'en og Emitter til stel? Og
når jeg så sætter udgangen høj vil displayet lyse.....er det sådan?

Vil det være nødvendigt med en modstand mellem fælles katode pinden og
kollektor (hvis det altså skal forbindes som jeg beskrev) der er jo
modstande på hver anode indgang?

Re: PIC16F84 og Syvsegment

høre
sætte

Hvis du bruger en 4511 som display driver og ønsker at slukke display kan du
jo bare forbinde pin4 (/BL) fra din 4511 til din 16f84, når du trækker pin4
lav slukker dit display.

Hvis du stadig vælger denne løsning, så skal modstanden bruges mellem din
16F84 og basis på transistoren.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Og
du
pin4

Ok tak. Jeg glemte nok at sige at jeg har mere end et display der så begge
trækkes af 4511'eren. Jeg multiplexer så over katoder på de to 7-segment
display. Så jeg kan ikke nøjes med /BI indgangen.

Re: PIC16F84 og Syvsegment
begge

Hold kæft hvor er det bare lækkert! Rigtig mange tak skal du have.

Mvh.
Don

Sv: PIC16F84 og Syvsegment
Ja! uden problemer.