PIC styret lysdioder !

Hejsa

Jeg skal nok til at bygge en lille "lysdæmper" som er styret af en PIC
kreds. Formålet er at simulere en månecyclus, eller så godt og vel da !

Belysnings kilden bliver en håndfuld blå dioder ;o)

Nogle som har nogle gode ideer samt forslag ?

Takker

Re: PIC styret lysdioder !

    PIC styre en konstantstrømsgenerator via PWM ind på dioder... det er
der ik mange ben i ;) mener enda Microchip har nogen datablade på den.
    Selve koden er noget man hurtigt bikser sammen, hvad kan der være i den
? 5-6linier C kode ?

--
VH
Lars Molnit

PWM princippet var også lige præcis det jeg havde tænkt mig, enten bygget
over 2 komperatorer med en kondensator eller så nogle færdige kredse !

Nogle som har forslag til de rette kredse ? Det kan jo nok ikke svare sig at
bygge en PWM opstilling selv med 2 op amps, kondensator, modstande,
transistor ect ect !!

Re: PIC styret lysdioder !
?
at

PIC16F627 eller PIC16F628 har en 10bit PWM. + timere og usart hvis den skal
snakke med en PC.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

    Ellers er jeg begyndt at bruge de nye 18F kredse, der er nogen af dem
som er bygget til motorcontrol, og derved indeholde en 12bit PWM, samt
en masse fede styre IO ben ala, en PWM shutdown, man kan sætte til at
slukke hardware mæssigt via en comperator i forhold til en strøm
modstand, og derved vil PWM signalet slå fra hver gangen strømmen kommer
over maks strøm. :) lidt ala strøm beskyttelses benet på nogen H-bridge
kredse.

    De kredse køre også med den nye EUSART med auto baud detect osv. :)

--
VH
Lars Molnit

Hvorfor lave en konstantsstrømgenerator, det er da lettere at tilslutte
PWM'en direkter til lysdioderne, så kan hardware begrænses til en PowerMos.

Re: PIC styret lysdioder !

    Du signer noget :) så skal man bare huske at strømbeskytte dem :)

--
VH
Lars Molnit

Ok, så siger vi en PowerMos og en modstand.

Re: PIC styret lysdioder !
og med lidt held kan du undvære PowerMos'en, da jeg vil tro, at
udgangene kan trække LED'erne direkte.

Re: PIC styret lysdioder !

Adskillige blå lysdioder?
En lysdiode per udgang skulle vel nok kunne gå, men så skal der bruges
adskillige PWM udgange.

Re: PIC styret lysdioder !
Nu sagde han en håndfuld LED'er, så er der vel sagtens råd til en udgang
  pr LED. Ellers har du ret.
Desuden kan han vel lave PWM- funktionen i SW. Der er grænser for hvor
høj en frekvens han behøver at køre med, for øjets træghed sætter
grænser for, hvad vi kan se. LED'erne har jo også en parasit-kapacitet,
som er mærkbar, hvis blot strømmen i stødene er kraftig nok.

Re: PIC styret lysdioder !

En håndfuld LED's kan forståes på 2 måder...Hvor mange LED's kan du have i
en hånd ?

Anders

Re: PIC styret lysdioder !

Ja, du siger noget, men jeg har en meget lille hånd ;-)
Klaus

Re: PIC styret lysdioder !

har jeg ret i hvis jeg forstår det som om du vil lave en måne ud af ex.vis
40 lysdioder der sidder i en cirkel ?

Så kan du simulere månen ved at lave ½ og fuld og 1/4 måne etc ?

Kasper

Re: PIC styret lysdioder !

Først tak alle !

Nej det er til et akvarie så det skal blot være en 5 stykker som skal dimme
op og ned hen over 30 dage eller hvor lang sådan en måne cyclus nu er ;)

Re: PIC styret lysdioder !
Uden og vide så meget om pickredse og andet elektronik.
Men prøv og kigge på det her lille projekt det kunne være at en modifikation
med en større chip med flere udgange kunne bruges.
http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/rgb.htm

/rune