PIC-programmering - hilfe !!!!!!

Med udgangspunkt i AN557 fra Michrochip, vil jeg lave en test af dette med
at udnytte porte til både in- og output - denne AppNote er vel et
skoleeksempel herpå - ikk' ?

Da jeg er "ny" vedr. ASM og PIC's vil jeg gennemgå koden lidt efter lidt og
kun medtage en mindre del af koden - så jeg forstår dens opbygning og
funktion.

Jeg har afprøvet min ELEKTRONISKE opstilling med styring af hver enkelt af
de 4 cifre samt hver enkelt segment herpå - det lyser klart, når ciffer og
segment lægges direkte til +.

Dette skulle så styres via 16F84 på 4 Mhz.

I første omgang vil jeg bare have de 4 cifre til at vise 4321 via
interrupt - ikke andet og det fungerer perfekt i simulatoren, MEN når jeg
afprøver det elektronisk vises overhovedet ingen cifre, MEN jeg kan meget
kortvarigt se cifrene ved tilslutning/afbrydelse af driftsspændingen !!!!

Det må være et timingsproblem - jeg har målt med stopuret i simulatoren, at
interruptet kommer hvert 5.009 mSec og et ciffer 'står tændt' til næste
interrupt indtræffer - iflg. simulatoren i hvert fald !

Hvert ciffer (her 1'nerne) opdateres i interruptet med denne kode:

clrf PORTA        ; sluk alle cifre
movf Cif1,W       ; get 1'erne i w
Call DisplayOut   ; her bestemmes hvilke segmenter, der skal være tændt (=1)
for at svare til værdien i Cif1
                            ; og de tilsvarende bit lægges på PORTB
bsf PORTA,0      ; tænd ciffer for 1'erne

Jeg ved godt det er en 'amatør-kode', men sådan må det vel være til en start
!

Det jeg forestiller mig er galt er, at hvert enkelt ciffer IKKE er tændt
længe nok til at øjet kan opfatte det som værende tændt.

Jeg synes dog ikke den oprindelige koden i AN-557 gør noget mht delay efter
hvert ciffer er opdateret.

Har nogen en ide til hvad jeg kan gøre ?

Mvh KS

Re: PIC-programmering - FEJLEN FUNDET !
Master reset flød - uha, uha !

Mvh KS

Re: PIC-programmering - FEJLEN FUNDET !
Den Tue, 16 Nov 2004 11:29:29 +0100, "KS"

Det var da dejligt at høre at jeg ikke er den eneste der har prøvet
det :-)

Til min fortvivlelse virkede min 16F876A så længe stikket fra
programmeren sad i printet, men ikke når den kørte alene.
Når det samme program blev brugt i en 16F627 var der ingen problemer.

På 16F627 havde jeg brugt RA5/!MCLR/Vpp som RA5 og der var derfor
ingen MCLR.

På 16F876A har !MCLR/Vpp sit eget ben og skal derfor holdes høj.

Når programmeren var tilsluttet blev MCLR holdt høj.
Nåmen så gik den lørdag :-)

Check i øvrigt:
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_pic.htm

Bær over med maskinoversættelsen fra japansk - det er den mest
overskuelige gennemgang af PICmicro jeg har set.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Seasons Greetings...

Re: PIC-programmering - FEJLEN FUNDET !
Hej Jens,

Det er nu ikke maskinoversættelse. Engelsk (og andre europæiske sprog) er
bare ret svært for en med japansk sprogbaggrund da grammatik, ordstilling
etc. er enormt anderledes :)
Jeg ville da være glad hvis mit japanske var halvt så godt som Seiichis
engelske faktisk er :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det påstår han ellers, men det er måske bare for at fralægge sig
ansvaret for stavningen :-)

The English edition pages have been translated from the Japanese
edition with the translation software. Therefore, the nuances of the
explanations may sometimes be lost or inappropriate in terms of
English language or culture.

Jens   OZ2JP   callto://jensep

The problem with troubleshooting is that real trouble shoots back.

Re: PIC-programmering - FEJLEN FUNDET !
Hej Jens,

Det ville ikke undre mig ;)

Mon ikke han så har støttet sig til noget oversættelsessoftware ?  Der er,
mig bekendt, endnu ikke programmer der kan lave en maskinoversættelse der
bliver så forståelig som hans tekster trods alt er - prøv blot at køre en
side gennem Babelfish ;)

--
Venlig hilsen,
Søren