Pic Programmering

hej jeg er nybegynder inden for pic programmering.

jeg har lE6%st rigtig meget om det pE5% nettet, men har ikke forstE5%et hvad=

de enkelte kode ord stE5%r for? og i hvilken forbindelse de bruges i?

er der nogen der vil gF8%re mig den tjeneste at bruge lidt tid pE5% at
hjE6%lpe, jeg vil blive meget tak nemmelig!

jeg har lavet mit fF8%rste print med en blinkende diode, men har kopiret
teksten fra nettet og er derfor ikke blevet klogere :/
nogen der kan forklare mig lidt om ordene:

equ

bsf

movlw

movwf

bcf

Trisa

foresten jeg skriver i asampler og det er i MPlap

PE5% forhE5%nd tak // Kevin

Re: Pic Programmering

hej jeg er nybegynder inden for pic programmering.

jeg har læst rigtig meget om det på nettet, men har ikke forstået hvad
de enkelte kode ord står for? og i hvilken forbindelse de bruges i?

er der nogen der vil gøre mig den tjeneste at bruge lidt tid på at
hjælpe, jeg vil blive meget tak nemmelig!

jeg har lavet mit første print med en blinkende diode, men har kopiret

På forhånd tak // Kevin

Jamen Kevin, se her:

http://www.radiohobby.dk/picprocessor/Pic_kom_igang.pdf

--
MVH.
Finni

Re: Pic Programmering

Det står beskrevet i processorens datablad. Da du er begynder gætter jeg
på du har en 16F84, så her på side 55:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/30430c.pdf

Er det ikke en forældet instruktion fra gamle versioner af MPLAB, eller
husker jeg forkert?

Tomas

Re: Pic Programmering [ trisa... ]

Hej Kevin

Trisa er et af flere i(nput)/o(utput)-port-registre - og et
i/o-port-register er "blot" en bit-hukommelse med en særlig virkning.

Nogle register-bits kan:
*kun læses fra
*kun skrives til
*Både læses fra og skrives til

Registre kan, ligesom almindelig hukommelse, være ROM, RAM, NVRAM
(flash-lager, eeprom...):
http://da.wikipedia.org/wiki/Kategori:Digitale_hukommelser

Det er grunden til at nogle registre bevarer deres værdi selvom
spændingsforsyningen slukkes - og andre er udefinerede - eller har en
standardværdi efter "kold"/"varm"-genstart.

I/O-port-registre benyttes til at vælge hvilken funktionenheds
(AD,DA-konverter, PortA, PWM, oscillator...) interne signal/data-linje,
som skal være aktiv på et ydre I/O-ben.

Søg efter Trisa, porta (trisb, portb, OPTION_REG, INTCON for portb
registre) for at finde ud af hvordan de anvendes i databladet for f.eks.
pic16f84a  "35007b.pdf".

-

Du bliver nødt til at lære teknisk engelsk på et eller andet tidspunkt -
det hjælper gevaldigt for at finde ud af, hvordan disse "dimser" normalt
skal fungere og programmeres.

Tekniske engelske ords betydning kan frit og med fordel slås op her:

http://iate.europa.eu /

http://iate.europa.eu/iatediff/about_IATE.html
Citat: "...
IATE (= “Inter-Active Terminology for Europe”) is the EU
inter-institutional terminology database. IATE has been used in the EU
institutions and agencies since summer 2004 for the collection,
dissemination and shared management of EU-specific terminology.
..."

hilsen

Glenn

Re: Pic Programmering [ trisa... ]
Mange tak for de fine svar (:

jeg vil kigge nE6%rmere pE5% jeres forslag, hvis der er andet vender jeg
self tilbage :)

// Kevin

Site Timeline