Pic Programmering

hej jeg er nybegynder inden for pic programmering.

jeg har l=E6st rigtig meget om det p=E5 nettet, men har ikke forst=E5et hvad=

de enkelte kode ord st=E5r for? og i hvilken forbindelse de bruges i?

er der nogen der vil g=F8re mig den tjeneste at bruge lidt tid p=E5 at hj=E6lpe, jeg vil blive meget tak nemmelig!

jeg har lavet mit f=F8rste print med en blinkende diode, men har kopiret teksten fra nettet og er derfor ikke blevet klogere :/ nogen der kan forklare mig lidt om ordene:

equ

bsf

movlw

movwf

bcf

Trisa

foresten jeg skriver i asampler og det er i MPlap

P=E5 forh=E5nd tak // Kevin

Reply to
nowack7

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@y21g2000hsf.googlegroups.com... hej jeg er nybegynder inden for pic programmering.

jeg har læst rigtig meget om det på nettet, men har ikke forstået hvad de enkelte kode ord står for? og i hvilken forbindelse de bruges i?

er der nogen der vil gøre mig den tjeneste at bruge lidt tid på at hjælpe, jeg vil blive meget tak nemmelig!

jeg har lavet mit første print med en blinkende diode, men har kopiret teksten fra nettet og er derfor ikke blevet klogere :/ nogen der kan forklare mig lidt om ordene:

[...]

På forhånd tak // Kevin

Jamen Kevin, se her:

MVH.
Finni
Reply to
F.Syndergaard

Det står beskrevet i processorens datablad. Da du er begynder gætter jeg på du har en 16F84, så her på side 55:

Er det ikke en forældet instruktion fra gamle versioner af MPLAB, eller husker jeg forkert?

Tomas

Reply to
Tomas Pedersen

snipped-for-privacy@hotmail.com wrote: ...

Hej Kevin

Trisa er et af flere i(nput)/o(utput)-port-registre - og et i/o-port-register er "blot" en bit-hukommelse med en særlig virkning.

Nogle register-bits kan:

*kun læses fra *kun skrives til *Både læses fra og skrives til

Registre kan, ligesom almindelig hukommelse, være ROM, RAM, NVRAM (flash-lager, eeprom...):

Det er grunden til at nogle registre bevarer deres værdi selvom spændingsforsyningen slukkes - og andre er udefinerede - eller har en standardværdi efter "kold"/"varm"-genstart.

I/O-port-registre benyttes til at vælge hvilken funktionenheds (AD,DA-konverter, PortA, PWM, oscillator...) interne signal/data-linje, som skal være aktiv på et ydre I/O-ben.

Søg efter Trisa, porta (trisb, portb, OPTION_REG, INTCON for portb registre) for at finde ud af hvordan de anvendes i databladet for f.eks. pic16f84a "35007b.pdf".

-

Du bliver nødt til at lære teknisk engelsk på et eller andet tidspunkt - det hjælper gevaldigt for at finde ud af, hvordan disse "dimser" normalt skal fungere og programmeres.

Tekniske engelske ords betydning kan frit og med fordel slås op her:

Citat: "... IATE (= ?Inter-Active Terminology for Europe?) is the EU inter-institutional terminology database. IATE has been used in the EU institutions and agencies since summer 2004 for the collection, dissemination and shared management of EU-specific terminology. ..."

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Mange tak for de fine svar (:

jeg vil kigge n=E6rmere p=E5 jeres forslag, hvis der er andet vender jeg self tilbage :)

// Kevin

Reply to
nowack7