PIC og serielt interface

Hej NG.

Jeg vil lave mig et projekt med en PIC 16F627 eller 16F628.

Til den vil jeg koble forskellige serielle noder på som fx tempfølere,
EEPROM'er og hvad jeg kan finde på.
PIC'en har en USART som kan anvendes til det i synkron mode.
Men det vil jeg ikke, da jeg skal anvende USART'en til noget andet.
Derfor bliver jeg nødt til at lave det synkrone serielle interface i koden.

Hvilken form for interface er smartest (læs lettest) at implementere i
denne PIC?
Er det nemmest at benytte SPI eller I2C - eller skal det være en helt
anden standard?

PS: Glem alt om afstand til devicen og hastigheden. Det er underordnet
her og nu.

Venlig hilsen
Klaus

Re: PIC og serielt interface
Hej Klaus

Hvis du vil bruge SPI / I2C skal du nok vælge en anden kreds
 Eller lave det i software

koden.
Her du overvejet 1-wire bus (Dallas)

SPI

Re: PIC og serielt interface
Hej Henrik.

Det var hurtigt!

Jeg er nødt til at benytte mig af denne kreds eller en lignende, da mit
programmerings udstyr begrænser mig :-(

Nej jeg har ikke tænkt på Dallas' 1-wire. Det vil jeg kigge på.
Mener du at den er lettere at implementere den i koden?

VH
Klaus

Re: PIC og serielt interface

Til EEPROM skal du som regel bruge I2C.

Hvis du har mange ben til overs på 628-eren, kan du overveje at bruge flere
628-ere, hvor du lader den ene kommunikere på det serielle interface,
hvorefter den omsætter til en parallel protokol, som overfører til den
anden 628-er. Det lyder måske voldsomt, men det betyder at du skal
implementere en parallel handshake-protokol i stedet for at implementere en
seriel. Og det lyder noget nemmere.

mvh.
Erik Klausen

Re: PIC og serielt interface [Bit-Banging Serial Interfaces for the Low-End and Mid-Range PICMicros]

2E%..

Hej Klaus

PIC Project #1 - RS232 to I2C Interface:
http://www.emicros.com/pic1.htm

Bit-Banging Serial Interfaces for the Low-End and Mid-Range PICMicros:
http://www.rentron.com/Myke7.htm

SF8%gning:
http://www.google.dk/search?q3D%PIC+serial+interface+software

PS: Denne fornuftigt prissatte brE6%nder (som ogsE5% virker via USB!) vir=
ker20%
ret godt, men det er nF8%dvendigt at bootstrappe sig frem for at fE5% brE6%
ndt20%
en firmware pE5% som understF8%tter sE5% mange kredse som muligt:

USB og seriel port PIC BrE6%nder (K149D):
http://eekit.dk/product.asp?product3D%2415&page3D%1

Nyere firmware findes her:

Micropro Windows software for PIC programmers K128, K149, K150 and K182:
http://www.ozitronics.com/micropro.html

Mange nyere kredse understF8%ttes - f.eks. PIC18F1320 som jeg synes burde=
20%
erstatte 16F84 incl. 16F62x. Hvad synes du?

mvh/Glenn

Re: PIC og serielt interface [Bit-Banging Serial Interfaces for the Low-End and Mid-Range PICMicros]

    Ingen tvivl der... 18F1320 er så langt bedre, og prisen er næsten den
samme. Og så er der både EUART, I2C, og SPI osv. i hardwaren på den...
Den interne 8MHz clock er nu også rar at ha, i de små designs.

--
VH
Lars Molnit

[klip]
helt

Her bliver jeg nødt til at spørge: hvad er SPI?

Tomas

Re: PIC og serielt interface [SPI, I2C...]

Hej Thomas

Du mE5% da vE6%re den sidste i verdenen, som ikke ved hvad SPI er (spF8%g=
 til20%
side).

Introduction to Serial Peripheral Interface (SPI):
http://www.embedded.com/story/OEG20020124S0116
Citat: "...But SPI is better suited than I2C for applications that are20%
naturally thought of as data streams (as opposed to reading and writing20%
addressed locations in a slave device).
2E%..
SPI can also achieve significantly higher data rates than I2C.
2E%..
Due to its lack of built-in device addressing, SPI requires more effort20%
and more hardware resources than I2C when more than one slave is20%
involved..."

Her er en mulig E5%rsag til at det er godt at mikrocontrolleren kan SPI. =

Serial EEPROM:
http://www.chipcatalog.com/Cat/510.htm

Serial Peripheral Interface (spi):
http://www.piclist.com/techref/io/serial/spis.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_Peripheral_Interface_Bus

http://en.wikipedia.org/wiki/I%C2%B2C
Citat: "...A particular strength of IB2%C is that a microcontroller can20%
control a network of device chips with just two general-purpose I/O pins =

and software. Over 1000 master and/or slave devices (depending on the20%
mode used) can co-exist on the same two line bus..."

-

Og sE5% findes der: Maxim/Dallas 1-Wire bus. Se her:

-

Serial buses information:
http://www.epanorama.net/links/serialbus.html

mvh/Glenn

Re: PIC og serielt interface [SD flashlager snakker SPI...]
2E%..

Her er en rigtig god grund til at kunne snakke SPI:

SD flashlager kan snakke SPI:
http://da.wikipedia.org/wiki/Flashlager

MMC 3D% MultiMediaCard - forlF8%beren for SD flash-kort. SD-kort skulle v=
E6%re20%
bagudkompatible med MMC-kort. Men SD kort kort kan vE6%re billiger og20%
hurtigere.

64MB MMC und PIC-Mikrocontroller:
http://www.cc5x.de/MMC /

Kig pE5% diagrammet:

"...De SD-kaart kan namelijk werken in SPI modus, en dat is erg simpel20%
te doen op een pic, alleen werkt de SD-Kaart op 3,3 volt. Ik heb ook een =

schema gevonden:...": (det kunne alle forstE5%?):
http://www.circuitsonline.net/forum/view/12325

mvh/Glenn

Re: PIC og serielt interface [SD flashlager snakker SPI...]

    Og SD er mere stabilt ved brug til PIC og andet som køre SPI ;) vi
bruger f.eks. ikke MMC mere for at undgå problemer som tager dyrbar tid.

    Så er det bare at gå i gang :)
--
VH
Lars Molnit