pic med begrænset indtsuktionssæt

Til et emulatorprojekt vil jeg implementere en software udgave af en
processor. Jeg har tidligere implementeret en fuld 386 realmode uden
floating point. Det blev for omfattende med både protected mode og floating
points, så færdig blev den ikke. Jeg overvejer nu at tage fat på en atmel
8515, men trods at det er en risc har den også et større instruktionssæt end
hvad jeg gider lige i dette øjeblik.

Jeg overvejer derfor en pic-processor, som jeg dog aldrig har arbejdet med i
den fysiske udgave. Så vidt jeg kan se har de et særdeles begrænset
instruktionssæt, der vil være nemt at gå til, men jeg kan ikke rigtig finde
udførlig information om maskinkoderne for de enkelte instruktioner. Jeg skal
naturligvis kende den præcise kodeform for instruktionerne for at kunne
emulere kørsel af kompileret kode på processoren.

Kan nogen her pege mig i retning af et meget detaljeret datablad for en
lille eller mellemstor pic's instruktionssæt?
Kan en god c compiler og linker til samme processor anbefales, så vil det
også være en stor hjælp.

På forhånd tak for al info.

Re: pic med begrænset indtsuktionssæt

floating
end
finde
skal

"Begrænset instruktionssæt" - og straks kommer jeg til at tænke på for
længst hedengangne INMOS transputere.
Se evt. datablad for INMOS T222 - det burde være realistisk at simulere
sådan en fætter.

/Morten

Re: pic med begrænset indtsuktionssæt

Ha, det var jo en grusomt genial processor, der kunne kommunikere med mange
andre af samme slags. Sproget hed Occam, men desværre kom den for tidligt
til at nogen egentlig forstod dens muligheder. Derfor døde den i en ung
alder. AMD's Hypertransport er uden tvivl inspireret af Transputerens
kommunikation muligheder.

btw: man kan finde manulaen for PIC'en på:
http://www.microchip.com/1010/suppdoc/refernce/midrange/index.htm

Der findes allerede en simulator for den, og den kan man hente sammen med
assembleren på samme hjemmeside

Bo //
-man skal være voksen for at kunne huske transputeren

Re: pic med begrænset indtsuktionssæt

Takker. Den måtte dog gerne være en processor som ikke sidst er set i
forsteninger. Det sagde jeg godt nok ikke. Med lille instruktionssæt mente
jeg i forhold til en 80386's fulde sæt, som er lidt af en stor opgave at
implementere. Det lykkedes osm sagt for alt realmode minus
fpu-instruktioner, men jeg er nu blevet anbefalet en pic18f6585, som bestemt
også er mere overkommelig end 80386. Det er faktisk ret begrænset det
instruktionssæt den kører med. At næsten samtlige instruktioner tillige er
på standard 16 bit, gør det endnu nemmere at have med at gøre.

Jeg mangler stadig at finde en god og gratis c-compiler til den. Findes der
ikke en standard compiler med linker, som kan generere maskinkode til alle
pics? Jeg skal af gode grunde ikke bruge emulatorfunktionalitet i det
eventuelle kodeværktøj.. bare c til maskinkode.

Slutteligt... findes der til pic et format i stil med coff eller omf, med
debuginformation? Det ville være rart hvis man kunne steppe gennem
højniveau-kildekoden, mens man kører i min emulator.

Re: pic med begrænset indtsuktionssæt

Jo, http://www.gnupic.org /
http://sdcc.sourceforge.net/ er nok den foretrukne
Scott Dattalo er headmaster