PIC for begynder

Jeg har leget med elektronik et par E5%r nu og er ved at blive lidt
trE6%t af de ting du kan lave med modstande, kondensatorer,
smE5%signaltransistorer og TTL IC'er, sE5% jeg tE6%nkte pE5% at gE5%
skridtet videre til PIC programmering. Jeg "arbejder" bl.a. for Esbjerg
Ungdomsskoles elektronikhold som udvikler og vi vil bl.a. gerne lave
digitalure (a' la Vellemans), men siden man ikke kan fE5% nogle IC'er
der har de funktioner vi F8%nsker og Vellemans IC'er til digitalure ikke
kan kF8%bes og heller ikke kan kopieres (Vi har prF8%vet med hjE6%lp fra
en med indsigt i PIC og IC'erne selvdestruerede simpelthen bare nE5%r
man prF8%vede at lE6%se programmet fra dem).

SE5% mine spF8%rgsmE5%l er:
Hvad skal man bruge af udstyr? Har kigget lidt pE5% denne PIC brE6%nder:
http://www.hb-elektronik.dk/mb_article_details.php?nPos3D%&saArticle [ID]3D%
10957&VID3D%eed006b1544462210a5a8b5392bfd0b8
Er den tilstrE6%kkelig?
Hvor fE5%r jeg fat i PIC kredse og hvad koster de? (Jeg kendte en gang
nogen der fik gratis "vareprF8%ver" fra forskellige PIC producenter.
Kender i nogle producenter jeg kan prF8%ve?)
Hvilke programmeringssprog kan jeg anvende og skal der specielle
compilere til?
Kender i noget litteratur jeg evt. kan gE5% pE5% biblioteket efter hvor
jeg kan lE6%re om PIC?
Kan PIC-kredse genprogrammeres/slettes?
Forskellen pE5% PIC og PROM/EPROM?

PE5% forhE5%nd tak for hjE6%lpen.

Re: PIC for begynder

Kan man ikke lave et digital ur uden at kunne programmere?(jo man kan)

http://www.hb-elektronik.dk/mb_article_details.php?nPos=&saArticle [ID]10%957&VID=eed006b1544462210a5a8b5392bfd0b8

Ja, det er også overkill og alt for dyrt

PIC laves hun af Microchip. De kan købes på deres hjemmeside eller hos
de fleste elektronik butikker.

ASM eller C. Ja du skal ha' en compiler der passer til din PIC familie.

Ja, se nedenunder.

Ja, nogen kan. Der findes mange forskellige slags.

PIC er microcontroller og PROM er en type hukommelses.

Hej Chrown

Jeg vil forslå at du starter med noget litteratur om emnet, evt fra
nettet. Jeg tror nok at der er noget der hedder "PIC programming for
dummies". Kig også på http://en.wikipedia.org/wiki/Microcontroller

Mikkel

Re: PIC for begynder
Du kan også kigge på www.olimex.com
de har meget billige programmers:
PIC-PG2 12.95$

Ellers er de også meget nemme at bygge selv.

Mikkel

Re: PIC for begynder

Orhj altså, den gang jeg arbejde i ungdomsskolen havde vi ikke nogen
udvikler:)

Du kan købe dem alle steder (Elfa, RS, farnell, cypax, Alta, Netto osv)
eller direkte hos microchip i Taiwan, hvor pic'erne er billige, men
fragten er lidt højere:)

Jeg har lavet netop en ting med pic:
http://www.dion.swamp.dk/lacetti-blaupunkt.html

Det var så simpelt at jeg kun havde brug for assembler, når man har
lavet sit hello-world led-blinke program så er resten faktisk meget nemt.

Programmeren lavede jeg selv.

Dem du køber er nok med flash så de kan slettes 10000 gange, de findes
også med ROM.

Stor, en PIC er en komplet computer, incl. CPU, RAM, flash og i/o.

Før du kommer for godt i gang vil jeg dog lige slå et slag for AVR.

AVR og PIC er tætte konkurrenter i markedet for meget små
microcontrollere og i mange tilfælde kan det være lige meget hvilken
familie man vælger.

Men AVR serien har den enorme fordel at der er lavet en GCC port til den
så det kan lade sig gøre at skrive programmerne i C/C++ og det lader til
at den simpleste programmer til AVR er lidt simplere end til PIC.

Re: PIC for begynder

Vi er to elever der sidder og nF8%rder lidt med udvikling af nye ting
:D. Jeg designer, han bygger. Det skal jo heller ikke blive for
kedeligt for eleverne.

Re: PIC for begynder

Alternativt kunne du jo vælge Atmel's AVR-controllere, som er et
alternativ til Microchip's PIC. Til AVR'erne kan du få nogle
gode - og billige udviklingsboards til ca 300,- gennem
Ingeniørhøjskolen i Århus. Det er rigtig let at udvikle hertil.

Bruger dem selv i undervisningsøjemed.

--
Mvh.

Tomas

Re: PIC for begynder

Jeg har selv brugt Atmels 8bit risc processorer, og synes da de er fine, men
de lider lidt under (eller gjorde for to år siden) at man ikke kan få dem
hvor som helst. Der er heller ikke helt så mange forskellige som der er
pic's. Jeg har faktisk overvejet at gå fra avr til pic. Måske der er en god
grund til ikke at gøre det.. hvad er den?

Re: PIC for begynder
men
god

http://www.elektronik-lavpris.dk har ellers et stort udvalg af AVR kredse!
;)

Brian

Re: PIC for begynder

Århus Radiolager (aka. Elfa) har dem, lige som cypax, RS & Farnell.

Måske, men man kan få rigtigt mange forskellige AVR' i størrelser fra 8
til 100 ben, så jeg er sikker på at man kan finde en der passer:
http://www.atmel.com/dyn/products/devices.asp?family_id60%7#791

avr-gcc findes til AVR, det betyder at man kan bruge en af verdens
bedste compilere, på alle platforme.

Til PIC findes der kun diverse specille compilere og det gør det mindre
nemt at genbruge kode.

Gcc er en detalje for mange, men absolut kritisk for mig fordi jeg
bruger Linux.

Re: PIC for begynder

Jeg ville selv have anbefalet Chrown at bruge AVR.
Med AVR studio, Sourceforge GCC C-compiler distribution som let og gratis
installeres sammen med AVR studio, har du et rigtig fint udviklingsmiljø,
helt gratis.
Jeg bruger det selv til fusk. Benytter mange andre professionelle compilere
i mit daglige arbejde, men ville prøve det gratis af. Det dur rigtig fint.
Og så ind på Olimex.com og finde et board. De har nogle rigtig fine nogen
til ingen penge.
Og en billig PG1 programmer kan bygges selv for ganske få kroner. Diagram
findes også på olimex.com.
Og købes kan den også for 7$ tror jeg.

Der findes tonsvis af sample kode på nettet til AVR, da det er den ideelle
hjemmefusker processor.

Fordelen ved PIC kan jeg absolut kun se i at de enkelte kredse eksisterer i
mange år. Dette faktum er kun interessant hvis den skal indgå i et produkt
som skal produceres i mange år fremover.
Det er vist ikke meningen her...

AVR har haft et ry om at have kort levetid. Dvs. at efter få år forsvinder
en processor type.
Men der kommer sædvanligvis en som ligner meget i stedet, så helt håbløst er
det ikke.
Og der er rigeligt med modeller at vælge imellem. PIC kan måske nok levere
flere typer, men det er igen kun interessant i produktionsøjemed, fordi du
kan vælge lige nøjagtig den professor som passer din applikation, uden at
skulle betale 50 øre for noget du ikke får brug for.
I hjemmefuskerens værksted er du squ lige fedt om den kan lidt ekstra.

En god AVR fusker serie er Mega16/32/64.
De er pinkompatible, og har masser plads og perifere enheder til langt de
fleste opgaver man som hjemmefusker støder på.

Bare min mening... ;-)

Kåre

Re: PIC for begynder

Faktisk vil jeg mene at det er en fordel for hjemmefuskeren, så er det
mere sansynligt at den kan genbruges til noget andet bagefter.

Ja, selvom det er en enorm lakrids med 40 ben til 100 kr.

Jeg har netop købt en lille stak ATmega48, lækker lille kreds med masser
af i/o og så er den relativt billig (27 kr)

Re: PIC for begynder
Ok, den pris kan jeg så ikke genkende. Men firmaet køber næppe heller under
1k af gangen.

Ja det er korrekt. Mega48/88/168 er nok mere interessant

Kåre

Re: PIC for begynder
EfterhE5%nden som jeg har lE6%st jeres indlE6%g virker det som om at AVR
er bedre end PIC. Men hvis jeg sE5% lE6%rer at programmere f.eks. AVR,
kan jeg sE5% skrive programmer til PIC ogsE5%?
Problemet er at Esbjerg Ungdomsskole kun handler med El-Supply og de
har kun PIC, sE5% vidt jeg kan se og jeg vil gerne kunne skrive
programmer derhjemme og tage det med pE5% skolen til videre udvikling og
forsF8%g. Jeg stE5%r med valget om PIC eller AVR!

Hvem producerer AVR og kan man fE5% vareprF8%ver pE5% det ligesom man kan
med PIC fra Microchip?

Re: PIC for begynder

AVR er teknologisk set mere moderne end PIC = hurtigere afviklingstid.

El-supply har skam også AVR. Og bare spørg ham, så kan han skaffe lige de
AVR'er du ønsker, selvom de ikke lige står på lagerlisten.

AVR produceres af Atmel. Jeg ved ikke hvor flinke de er med vareprøver.

Du kan ikke bare lige tage en stump C-kode du har skrevet til een processor
og overføre den til en anden.
Du skal naturligvis skrive i C-kode, men registernavne, portnumre osv. er jo
ikke identisk.
Vælg en processro som dækker det meste af hvad eleverne har brug for, og
brug den altid. Dvs. vælg en der er stor nok.

Nævn gerne hvilke applikationer I kunne tænke at lave, så skal jeg gerne
vælge en gængs AVR som kan benyttes.
Og jeg giver gerne lige et par links så du er gratis op at køre med
C-compiler og udviklingsmiljø.

mvh
Kåre

Re: PIC for begynder
Tak for hjE6%lpen. Jeg tror vi vE6%lger AVR sE5%. Vi havde planlagt at
lave en stak digitalure a'la vellemans men ogsE5% lave andre specielle
projekter. SE5% vi skal bruge lidt forskellige AVR'er. Hvor fE5%r jeg fat
i en god "brE6%nder" til dem eller kan jeg selv lave en?

Re: PIC for begynder

Du har nok lyst til at montere en 6 eller 10 pin ISP header på alle
boards så de kan programmeres uden at afmontere AVR'en, på den måde kan
man også nøjes med en In circuit Serial Programmer (læs uden den dyre
ZIF sokkel).

Der er et diagram til en nem en her:
http://wiredworld.tripod.com/tronics/atmel_isp.html

Du kan sikkert også købe færdige programmere hos Olimex:
http://wiredworld.tripod.com/tronics/atmel_isp.html

Re: PIC for begynder

Jeg læse på databladet for en at de små processorer noget med et ben der
kunne bruges til seriel debug. Jeg har ikke set det i praksis før, men
betyder det så at man kan forbinde et kabel mellem pc og board og debugge
ens program mens det faktisk kører på processoren?

Re: PIC for begynder

Ja.

Re: PIC for begynder

Jep, det hedder ICD (In Circuit Debugging). Microchip har lavet nogle
forskellige USB produkter som muligt gøre dette.
Vi bruger ICD2, den stinker.

Mikkel

Re: PIC for begynder

Her er den vi bruger på skolen:
http://www.spasserlan.dk/Gero/AVR%20ISP%20guide.pdf

Med det kredsløb kan du brænde microen i det kredsløb du har bygget!
Se side 20, sådan en bygger du, det kan ikke koste over 50 kr, på side 24
kan du se hvordan du skal koble microen op.
Du kan så brænde microen med kablet ved hjælp af programmet ponyprog:
http://www.lancos.com/prog.html
Jeg er helt vild med in-cirquit programmering, jeg kommer fra nogen atmel
8051'ere og det er sgu noget nemmere nu!

På skolen brugte vi ATmega8, men kablet kan bruges med de fleste andre, hvis
ikke alle AVR! :)

Brian

Site Timeline