PIC for begynder

Jeg har leget med elektronik et par =E5r nu og er ved at blive lidt tr=E6t af de ting du kan lave med modstande, kondensatorer, sm=E5signaltransistorer og TTL IC'er, s=E5 jeg t=E6nkte p=E5 at g=E5 skridtet videre til PIC programmering. Jeg "arbejder" bl.a. for Esbjerg Ungdomsskoles elektronikhold som udvikler og vi vil bl.a. gerne lave digitalure (a' la Vellemans), men siden man ikke kan f=E5 nogle IC'er der har de funktioner vi =F8nsker og Vellemans IC'er til digitalure ikke kan k=F8bes og heller ikke kan kopieres (Vi har pr=F8vet med hj=E6lp fra en med indsigt i PIC og IC'erne selvdestruerede simpelthen bare n=E5r man pr=F8vede at l=E6se programmet fra dem).

S=E5 mine sp=F8rgsm=E5l er: Hvad skal man bruge af udstyr? Har kigget lidt p=E5 denne PIC br=E6nder:

Er den tilstr=E6kkelig? Hvor f=E5r jeg fat i PIC kredse og hvad koster de? (Jeg kendte en gang nogen der fik gratis "varepr=F8ver" fra forskellige PIC producenter. Kender i nogle producenter jeg kan pr=F8ve?) Hvilke programmeringssprog kan jeg anvende og skal der specielle compilere til? Kender i noget litteratur jeg evt. kan g=E5 p=E5 biblioteket efter hvor jeg kan l=E6re om PIC? Kan PIC-kredse genprogrammeres/slettes? Forskellen p=E5 PIC og PROM/EPROM?

P=E5 forh=E5nd tak for hj=E6lpen.

Reply to
Chrown

Chrown skrev:

Kan man ikke lave et digital ur uden at kunne programmere?(jo man kan)

Ja, det er også overkill og alt for dyrt

PIC laves hun af Microchip. De kan købes på deres hjemmeside eller hos de fleste elektronik butikker.

ASM eller C. Ja du skal ha' en compiler der passer til din PIC familie.

Ja, se nedenunder.

Ja, nogen kan. Der findes mange forskellige slags.

PIC er microcontroller og PROM er en type hukommelses.

Hej Chrown

Jeg vil forslå at du starter med noget litteratur om emnet, evt fra nettet. Jeg tror nok at der er noget der hedder "PIC programming for dummies". Kig også på

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Du kan også kigge på

de har meget billige programmers: PIC-PG2 12.95$

Ellers er de også meget nemme at bygge selv.

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Orhj altså, den gang jeg arbejde i ungdomsskolen havde vi ikke nogen udvikler:)

Du kan købe dem alle steder (Elfa, RS, farnell, cypax, Alta, Netto osv) eller direkte hos microchip i Taiwan, hvor pic'erne er billige, men fragten er lidt højere:)

Jeg har lavet netop en ting med pic:

Det var så simpelt at jeg kun havde brug for assembler, når man har lavet sit hello-world led-blinke program så er resten faktisk meget nemt.

Programmeren lavede jeg selv.

Dem du køber er nok med flash så de kan slettes 10000 gange, de findes også med ROM.

Stor, en PIC er en komplet computer, incl. CPU, RAM, flash og i/o.

Før du kommer for godt i gang vil jeg dog lige slå et slag for AVR.

AVR og PIC er tætte konkurrenter i markedet for meget små microcontrollere og i mange tilfælde kan det være lige meget hvilken familie man vælger.

Men AVR serien har den enorme fordel at der er lavet en GCC port til den så det kan lade sig gøre at skrive programmerne i C/C++ og det lader til at den simpleste programmer til AVR er lidt simplere end til PIC.

Reply to
Flemming Frandsen

Vi er to elever der sidder og n=F8rder lidt med udvikling af nye ting :D. Jeg designer, han bygger. Det skal jo heller ikke blive for kedeligt for eleverne.

Reply to
Chrown

Chrown skrev:

Alternativt kunne du jo vælge Atmel's AVR-controllere, som er et alternativ til Microchip's PIC. Til AVR'erne kan du få nogle gode - og billige udviklingsboards til ca 300,- gennem Ingeniørhøjskolen i Århus. Det er rigtig let at udvikle hertil.

Bruger dem selv i undervisningsøjemed.

--
Mvh.

Tomas
Reply to
Tomas .

Jeg har selv brugt Atmels 8bit risc processorer, og synes da de er fine, men de lider lidt under (eller gjorde for to år siden) at man ikke kan få dem hvor som helst. Der er heller ikke helt så mange forskellige som der er pic's. Jeg har faktisk overvejet at gå fra avr til pic. Måske der er en god grund til ikke at gøre det.. hvad er den?

Reply to
Jens H

men

god

har ellers et stort udvalg af AVR kredse! ;)

Brian

Reply to
Brian Lund

Århus Radiolager (aka. Elfa) har dem, lige som cypax, RS & Farnell.

Måske, men man kan få rigtigt mange forskellige AVR' i størrelser fra 8 til 100 ben, så jeg er sikker på at man kan finde en der passer:

avr-gcc findes til AVR, det betyder at man kan bruge en af verdens bedste compilere, på alle platforme.

Til PIC findes der kun diverse specille compilere og det gør det mindre nemt at genbruge kode.

Gcc er en detalje for mange, men absolut kritisk for mig fordi jeg bruger Linux.

Reply to
Flemming Frandsen

"Jens H" skrev i en meddelelse news:45476c25$0$181$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Jeg ville selv have anbefalet Chrown at bruge AVR. Med AVR studio, Sourceforge GCC C-compiler distribution som let og gratis installeres sammen med AVR studio, har du et rigtig fint udviklingsmiljø, helt gratis. Jeg bruger det selv til fusk. Benytter mange andre professionelle compilere i mit daglige arbejde, men ville prøve det gratis af. Det dur rigtig fint. Og så ind på Olimex.com og finde et board. De har nogle rigtig fine nogen til ingen penge. Og en billig PG1 programmer kan bygges selv for ganske få kroner. Diagram findes også på olimex.com. Og købes kan den også for 7$ tror jeg.

Der findes tonsvis af sample kode på nettet til AVR, da det er den ideelle hjemmefusker processor.

Fordelen ved PIC kan jeg absolut kun se i at de enkelte kredse eksisterer i mange år. Dette faktum er kun interessant hvis den skal indgå i et produkt som skal produceres i mange år fremover. Det er vist ikke meningen her...

AVR har haft et ry om at have kort levetid. Dvs. at efter få år forsvinder en processor type. Men der kommer sædvanligvis en som ligner meget i stedet, så helt håbløst er det ikke. Og der er rigeligt med modeller at vælge imellem. PIC kan måske nok levere flere typer, men det er igen kun interessant i produktionsøjemed, fordi du kan vælge lige nøjagtig den professor som passer din applikation, uden at skulle betale 50 øre for noget du ikke får brug for. I hjemmefuskerens værksted er du squ lige fedt om den kan lidt ekstra.

En god AVR fusker serie er Mega16/32/64. De er pinkompatible, og har masser plads og perifere enheder til langt de fleste opgaver man som hjemmefusker støder på.

Bare min mening... ;-)

Kåre

Reply to
Kåre

Faktisk vil jeg mene at det er en fordel for hjemmefuskeren, så er det mere sansynligt at den kan genbruges til noget andet bagefter.

Ja, selvom det er en enorm lakrids med 40 ben til 100 kr.

Jeg har netop købt en lille stak ATmega48, lækker lille kreds med masser af i/o og så er den relativt billig (27 kr)

Reply to
Flemming Frandsen

Forbannet løyn! Der er mange som er enige med dem :-)

HM

Reply to
Harald Mossige

Ikke forstået. Hvad er løgn?

Ikke forstået. Hvem er enige med hvem om hvad?

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Ok, den pris kan jeg så ikke genkende. Men firmaet køber næppe heller under

1k af gangen.

Ja det er korrekt. Mega48/88/168 er nok mere interessant

Kåre

Reply to
Kåre

Efterh=E5nden som jeg har l=E6st jeres indl=E6g virker det som om at AVR er bedre end PIC. Men hvis jeg s=E5 l=E6rer at programmere f.eks. AVR, kan jeg s=E5 skrive programmer til PIC ogs=E5? Problemet er at Esbjerg Ungdomsskole kun handler med El-Supply og de har kun PIC, s=E5 vidt jeg kan se og jeg vil gerne kunne skrive programmer derhjemme og tage det med p=E5 skolen til videre udvikling og fors=F8g. Jeg st=E5r med valget om PIC eller AVR!

Hvem producerer AVR og kan man f=E5 varepr=F8ver p=E5 det ligesom man kan med PIC fra Microchip?

Reply to
Chrown

AVR er teknologisk set mere moderne end PIC = hurtigere afviklingstid.

El-supply har skam også AVR. Og bare spørg ham, så kan han skaffe lige de AVR'er du ønsker, selvom de ikke lige står på lagerlisten.

AVR produceres af Atmel. Jeg ved ikke hvor flinke de er med vareprøver.

Du kan ikke bare lige tage en stump C-kode du har skrevet til een processor og overføre den til en anden. Du skal naturligvis skrive i C-kode, men registernavne, portnumre osv. er jo ikke identisk. Vælg en processro som dækker det meste af hvad eleverne har brug for, og brug den altid. Dvs. vælg en der er stor nok.

Nævn gerne hvilke applikationer I kunne tænke at lave, så skal jeg gerne vælge en gængs AVR som kan benyttes. Og jeg giver gerne lige et par links så du er gratis op at køre med C-compiler og udviklingsmiljø.

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Tak for hj=E6lpen. Jeg tror vi v=E6lger AVR s=E5. Vi havde planlagt at lave en stak digitalure a'la vellemans men ogs=E5 lave andre specielle projekter. S=E5 vi skal bruge lidt forskellige AVR'er. Hvor f=E5r jeg fat i en god "br=E6nder" til dem eller kan jeg selv lave en? K=E5re skrev:

ige de

or

jo

og

gerne

Reply to
Chrown

Du har nok lyst til at montere en 6 eller 10 pin ISP header på alle boards så de kan programmeres uden at afmontere AVR'en, på den måde kan man også nøjes med en In circuit Serial Programmer (læs uden den dyre ZIF sokkel).

Der er et diagram til en nem en her:

Du kan sikkert også købe færdige programmere hos Olimex:

Flemming Frandsen

Her er den vi bruger på skolen:

Med det kredsløb kan du brænde microen i det kredsløb du har bygget! Se side 20, sådan en bygger du, det kan ikke koste over 50 kr, på side 24 kan du se hvordan du skal koble microen op. Du kan så brænde microen med kablet ved hjælp af programmet ponyprog:

Jeg er helt vild med in-cirquit programmering, jeg kommer fra nogen atmel

8051'ere og det er sgu noget nemmere nu!

På skolen brugte vi ATmega8, men kablet kan bruges med de fleste andre, hvis ikke alle AVR! :)

Brian

Reply to
Brian Lund

Er der nogen der kan henvise mig til noget litteratur (helst p=E5 dansk) om programmering af s=E5dan nogle sm=E5 sataner. =D8nsket er egentlig ikke at programmere i selve kredsl=F8bet, da jeg egentlig helst ville have en seperat br=E6nder s=E5 vi kan lave en stak IC'er til eleverne til udlevering s=E5 vi ikke beh=F8ver at br=E6nde en n=E5r de skal bruges, men s=E5 vi har et lille lager.

Jeg g=E5r ud fra at man bare bruger standard DIL-sokler til dem n=E5r de skal monteres i print.

Reply to
Chrown