PIC disassembler, hjelp.

Jeg har nu instalert MPLAB.
Jeg har åpnet et prosjekt, CNC-disass.mpc.
Filen jeg skal disassemblere ligger i prosjektmappen som "file.hex"

Hvordan fortsetter jeg så?

HM

Re: PIC disassembler, hjelp.

MPLAB er ikke en dissambler, men en assembler.
Du kan ikke lave "reverse engineering" på en HEX-fil med MPLAB

Hvorfor prøver du ikke at kontakte Sean fra CNCduez og spørger om du må få
source-filerne i stedet for at forsøge med "reverse engineering"?
Sean plejer at være til at snakke med og meget hjælpsom.
Du finder mail-adressen på http://www.cncdudez.com/

Re: PIC disassembler, hjelp.

Der var jeg en tand for hurtig.
Den gamle MPLAB jeg normalt bruger har ingen dissambler, men der er faktisk
en i V7.3

1. Åben din HEX-fil med "File" => "Import"
2. Vælg derefter "View" => "Program Memory"

Nu får du faktisk vist en disassembleret udgave af din HEX-fil

 > Hvorfor prøver du ikke at kontakte Sean fra CNCduez og spørger om du må

Vil stadig være en bedre løsning :o)

Re: PIC disassembler, hjelp.

faktisk

Takk, det fungerer, men jeg finner ingen metode for ål å lagre resultatet
til disk :-(
Noe forslag?

Ellers, jeg synes at disassemblingen ikke er værdens beste.

Enig.

HM

Re: PIC disassembler, hjelp.

Højre klik på musen og vælg "Output To File" ;o)

Re: PIC disassembler, hjelp.

resultatet

:-}

HM

Re: PIC disassembler, hjelp.

Det har jeg forsøkt, flere uker, intet svar.

HM

Re: PIC disassembler, hjelp.

Det var da utroligt.
Han må have travlt for tiden (hjemmesiden bliver helle ikke opdateret så tit
for tiden). De spørgsmål jeg har haft har han besvaret i løbet af få timer.

Jeg er lidt nysgerrig, da jeg selv har en af hans maskiner; Hvorfor vil du
bruge en anden uP til styringen?

Re: PIC disassembler, hjelp.

tit
timer.

Der er intet galt med PICken, men jeg mangler brenner og erfaring med den.
Jeg kjenner AVR rimelig godt og jeg har rimelig bra verktøyutvalg.

Grunnen til "nytt program":
Jeg skal bruke maskinen hovedsakelig som printboremaskin, og jeg ønsker at
maskinen skal spise CNC-filene fra EAGLE på direkten, den skal også handle
verktøyskift og en del andre småting.

I tillegg synes jeg at LCD-modulen er "amatørmessig".

HM

Re: PIC disassembler, hjelp.

Det var noget af en opgave for en lille microcontroller.
Dvs. du vil lave hele fortolkningen af CNC-filerne i en lille
microcontroller. Normalt lader man PC'en fortolke filerne og bruger
microcontroller til at styre motorer. Microcontrolleren er ikke særlig egnet
til en masse fortolkning af ASCII-stringe, hvorimod den er fremragende til
real-time styring af stepmotorene.

Har du prøvet at kikke på Kcam, som Sean anbefaler til sine maskiner. Den
kan bl.a. direkte kan læse både Drill- og Gerber-filer.
Se evt. http://www.cncdudez.com/Software.html

Re: PIC disassembler, hjelp.

at
handle

Da må jeg bare beklage at jeg har begynt i feil ende, med filoverføring og
konvertering. Jeg synes jeg er kommet langt på den oppgaven :-(  Jeg venter
med det jeg synes er vanskelig til slutt, å la kontrolleren styre 3
stepperer med variabel hastighet.

Ikke legg skylden på kontrolleren, det er eventuellt programmereren som bør
klandres.

Jeg har ikke studert mye av SW; jeg konsentrerer meg nå om den harde HW,
PSU, bokser, kabler og conectorer. Men jeg er takknemmelig for alle tips.

HM

Site Timeline