PIC-brænding - hvor? Eller alternativt, en billig brænder

Hej NG

Jeg er faldet over et par konstruktioner i Elektor, der bruger PIC-kredse.
Desværre er Elektor ikke så hurtig som PCB-shoppen og jeg har snart mistet
tålmodigheden med PIC'erne, så derfor leder jeg efter en lille shop der kan
brænde dem for mig (har source koden) eller alternativt en billig brænder.

Det drejer sig i første omgang om følgende PIC'er:
PIC16C54-XT/P
PIC16C54-04/P
Og senere hen måske også 16F84

Hvad er i øvrigt forskellen på de to første - og er de kompatible - begge
veje eller kun den ene?
Sidst nævnte er jo billige (og nyere?)

På forhånd tak,

Mvh
Morten

Re: PIC-brænding - hvor? Eller alternativt, en billig brænder
Hej Morten,

De skal programmeres parallelt, så jeg ved ikke om du kan finde en billig
programmer til dem.

Vælg hellere en af de nyere.

Hastigheden, så vidt jeg husker.

16F628 er nyere, og billigere (omkring det halve) har dobbelt så meget
programplads lidt flere I/O etc. og den er endnu nyere (og vist også endnu
billigere), men de er nok ikke på hylderne så mange steder, så gå efter
16F628.

--
Venlig hilsen,
Søren

OK, nu har jeg ikke rodet med PIC'er før, så bær venligst over med mig :o)

Sagen er den, at jeg foreløblig vil bygge to konstruktioner fra Elektor. Den
ene (den nyeste) er et binært ur i stil med dem hos Thinkgeek.com, den
anden - sjovt nok også et ur - er et Berliner Ur (google evt. efter Berlin
Clock / Berlin Uhr for at se hvad det er for en fætter) med optional
DCF-modtagelse.
I disse to konstruktioner bruges de to 16C54'ere, XT'eren i Berliner Uret og
04'eren i det binære.
Dvs. source-koden har jeg, da den er downloaded - og jeg er ikke assembler
programmør, så har ikke mulighed for selv at skrive eller skrive
programmerne om så de evt. passer til andre PIC'er.

Men er de eller kompatible? XT'eren kører 3.2768 MHz og 04'eren 4.0000 MHz.

Ja jo, men vil de skulle jo gerne være både kode og pin-kompatible, så de
kan bruges til de to ure...

Mvh
Morten

Re: PIC-brænding - hvor? Eller alternativt, en billig brænder
Hej Morten,

Det forstod jeg i første hug ;)

Tjah, hver sin lyst ;)

Ikke for at tage pis på dig, men arbejder du på at blive urolog ?  ;)

Ikke nødvendigt, det er godt nok en del år siden den var i bladet, men jeg
husker det nu godt.

Der er sikkert ikke det helt store der skal ændres, hvis du lægger et link
til sourcen kan det være at der er en der lige vil ændre det til at kunne
køre i en nyere kreds.

Det skulle jeg mene, men jeg orker ikke at glo databladene igennem lige nu.

Med mindre du får tilrettet koden.

Hvis du vil bruge PIC til fremtidige projekter er det under alle forhold
dumt at satse på dyre forældede kredse (der ikke kan omprogrammeres hvis
det kikser i første forsøg).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det vae en rigtig fredags een.. Har du drukket, af potten :-)))))

Bo //

Re: PIC-brænding - hvor? Eller alternativt, en billig brænder
Hej Bo,

Kun en lille tår vellagret ravgul vædske ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hehe :o)

Binær-uret:
http://elektor.o4s.com/Elektuur/NL/Products/Magazines.nsf/5218536c642f87fac1256c78005ee610/f40674a8df7b9095c1256ed800451ca6?OpenDocument

Software:
http://elektor.o4s.com/Elektuur/NL/Products/Magazines.nsf/0/F40674A8DF7B9095C1256ED800451CA6 /$File/020390-11.zip

Håber linkene virker, men ellers er den at finde i Juli/Aug nummeret i både
den tyske og hollandske udgave. Umiddelbart ikke at finde i den engelske??

Software til Berlineruret er ikke tilgængelig via download, der skal
betales, så den kan jeg ikke umiddelbart lægge link til. Evt. kan den jo
findes via bearshare (fy fy, det må man ikke) :o)

Klart, men jeg har altså ingen præferencer for om det skal være en gammel
eller ny PIC til de to pågældende projekter, bare de virker og kan holde
indholdet i rom'en intakt til jeg engang om 60-70 år skal på alderdomshjem
:o)
(der er vist noget med eeprom'er har begrænset levetid på data der kommes i
den, så det kan måske være direkte fordel at den kun kan programmeres én
gang?)

Mvh
Morten

Re: PIC-brænding - hvor? Eller alternativt, en billig brænder
Hej Morten,

Det gjorde de.
Jeg kan ikke, ved et meget hurtigt gennemsyn, se at der skulle være de
store problemer i at konvertere det til en nyere kreds (måske bliver der
noget med benforbindelserne og evt. skal der ændres en enkelt ORG).

Jeg mindes ikke at have set den i 2004-sommernummeret (den engelske
udgave).

DU kan jo altid sende den til en der skal konvertere den, det bliver der
næppe ballade over.

Det er da ellers først når du sidder mutters alene, at du har rigtig behov
for alle dine ure, så du kan se hvor længe der går mellem børnebørnenes
besøg, peddigrørfletningstimerne og måltiderne ;)

Mnjaa, nu er det jo ikke fusible links man bruger i dag til OTP-kredse, så
de kan nu også dø og generelt er statistik over levetider ikke ret sigende
for et enkelt element i klassen.

--
Venlig hilsen,
Søren

Den gode gamle JDM-programmer kan programmere dem. Den koster ikke meget
at fremstille.
http://www.jdm.homepage.dk/newpic.htm

Hastigheden

Men også gammel. Jeg vil anbefale at bruge nogen af de nyere kredse.
F.eks er 16F628 stort set kompatibel med 16F84. Den har bare flere I/O
porte og mere hukommelse.
Du kan på microchip.com se hvilke kredse der findes. Jeg er personligt
meget glad for 16F876(A) som har mange I/O-porte.
En god indførelse i PIC-kredse og programmering findes på:
http://www.voti.nl/pic/index.html og på
http://www.winpicprog.co.uk/pic_tutorial.htm

  --
Gert

Re: PIC-brænding - hvor? Eller alternativt, en billig brænder

Interessant... Den må der kigges nærmere på.

Dvs. 04'eren fuldt ud erstatter XT'eren ?

Jo, men igen, i første omgang skal jeg ikke selv programmere, kun have
brændt noget kode jeg har downloaded :o)
Og så kræver det jo li'som at de er 100 % (bagud) kompatible :o)

Tak for input :o)

Mvh
Morten

Re: PIC-brænding - hvor? Eller altern ativt, en billig brænder
Hej Gert,

Er du sikker ? (Mener ikke at de kan serielprogrammeres, men måske husker
jeg forkert).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det mener jeg bestemt. Men det er mange år siden jeg har brugt både de
kredse og en JDM-programmer.

  --
Gert

Re: PIC-brænding - hvor? Eller altern ativt, en billig brænder
Hej Gert,

OK, lad os bare sige at en af os husker forkert så (og det kan sagtens være
mig :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Min hukommelse holder med Søren ;o)

/Bo.

Re: PIC-brænding - hvor? Eller altern ativt, en billig brænder
Det er mig der har den dårlige hukommelse. :-)

Men her er en anden programmer, der kan.

http://www.kuskov.com/electronics/pic54pro.php

  --
Gert

Re: PIC-brænding - hvor? Eller altern ativt, en billig brænder

Ja, det kunne være en løsning. Siger tak for linket :o)

Mvh
Morten

Site Timeline