PIC 18452 og lydtryksmåler

Hej,

i forbindelse med et projekt overvejer vi at designe en lydtryksmåler (dB).
Vi har PIC 18452 micro konroller til rådighed som styre enhed. Inden vi
kaster os ud i det vil jeg høre om det et alt for ambitiøs projekt, eller
kan det lade sig gøre? Vi går ud fra at det er bare tale om at have en
følsom mikrofon og måle analog værdi af den og lave om til noget tal værdi i
form af "20 log (værdien)". Kan man udføre sådan en logaritmisk beregning
med PIC? Jeg ved ikke hvordan jeg kan søge sådan en måle apparet i google,
for jeg ved ikke hvad det hedder på engelsk...

Tak på forhånd

Re: PIC 18452 og lydtryksmåler

Søg på "sound pressure level", så skulle du have en god start.

Du får også lidt filterdesign i projektet, lydmålinger foretages normalt
med et filter, f.eks. dBA hvor A angiver filter kurven.

Re: PIC 18452 og lydtryksmåler
Vær også opmærksom på om den mikrofon du vil benytte kan klare det
absolutte lydtryk i vil måle. Og hvad med dynamikområdet? Kan mikrofonen
klare det?
Held med jeres projekt.
vh
Klaus

Re: PIC 18452 og lydtryksmåler
(dB).

Ja, men der er en måde der er nemmere.

Prøv at se lidt på en SA604.
Den indeholder:
Amplifier.
Detektor.
Lin to Log konverter
Kan arbejde i et område på +90dB.

Rssi output fra SA604 skal gennem et passende lavpasfilter og ellers bare
smides ind i en ADC.
På denne måde slipper du for at lave software til at regne fra Lin til Log.

PS. jeg ved ikke det vil virke, men det kan du jo nok finde ud af, et lille
hint, de kondensatore der skal bruges til afkobling af amp. i SA604 skal
være større end 100nF.

--
Hilsen
   Peter N Petersen