Philips TV vertikal afbøjning fejler.

Vores Philips TV (28GR5731) CRT (nok 15 år gammelt) er begyndt at fejle.

Billedet har 2 gange "klappet sammen" (vertikalt) så der kun står en kraftig lysende vandret streg. Det er kun et sekund, så er billedet tilbage igen. Nogle gange flimrer det lidt, som om samme situation er ved at opstå igen. Fejl i den vertikale afbøjning ?

Er det ofte en kold lodning i kredsløbet som er fejlen - eller er det mere sandsynligt at det er en komponentfejl ?

Vil være glad for lidt hjælp inden det kolapser helt - specielt i aften med "Forbrydelsen". Jeg får garanteret ballade med konen hvis det sker !

Har lagt samme ind på News, dk.teknik.tv+video.

(jeg har arbejdet med elektronik i mange år - HF kommunikation - men meget lidt/intet med TV).

Venlig hilsen, Frank

Reply to
frank

"frank" skrev i en meddelelse news:47497253$0$15880$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

kraftig

Periodiske fejl er mange bare dårlige lodninger. Så frem med loddejernet.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

I meddelelse: 4749b8f2$0$2111$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk skrev 15kw bl.a. (kan være lidt forkortet) :

Tjek omkring udgangstransistorene, som ofte varmer sig selv løs med tiden.

--
MVH Per, Herringe
Reply to

Tak for jeres svar. TVét holdt til "forbrydelsen", så imorgen tænder jeg for loddekolben.

Venlig hilsen, Frank

Reply to
frank

frank skrev:

Hej Frank.

Som andre har skrevet: Effektkomponenter er den mest sandsynlige årsag til "kolde" lodninger p.g.a. den stressning, der fremkommer ved den naturlige opvarmning af en eller flere komponenter under brug brug. Du kan trace dig baglæns fra afbøjningsspolen til effektkomponenterne. Det drejer sig både om effektmodstande - i forb.m. RC-led og effekttransistorer eller en decideret effekt-IC med en køleflap (en stor IC mere end tre ben), hvor typenummeret sandsynligvis starter med TDAxxxx (Philips, SGS, Siemens etc). Undersøg også evt. stiktilslutninger mellem PCB og afbøjningsspoler. De er normalt udført som en crimpning, hvor ledningerne efterhånden kan få en dårlig forbindelse. Lod evt. ledninger direkte i PCB. Hvis PCB er fenol-baseret (brunt print), kan der også forekomme printbrud mellem en effektkomponents loddeøer og tilhørende printbaner. Den bedste løsning er her, en isoleret monteringstråd (Ø 0.5 mm) mellem to loddeøer på samme printbane. Til sidst sikkerhed: Mange apparater fra den tid (og for den sags skyld i dag) har ikke galvanisk adskillelse mellem lysnet og øvrige komponenter. Afhængig af hvordan netstikket vender i stikkontakten, kan der derfor være fase på chassis / stelplan.

M.v.h. Bjarne

Reply to
BjarneL

Hejsa,

Er du nu sikker på det udsagn der???

Det må koste en del fællesantennemontører hvis, .....

/Claus

Reply to
Claus

Hej!

BjarneL wrote: ...

Det er dælme længe siden man har lavet tv-chassis'er sådan, og godt det samme.

(Du skal vist have opdateret din "standardtekst" ;o))

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Antennestikkene var naturligvis isoleret fra stel med et par små overføringskondensatorer. Ellers havde det vist kostet mere end fællesantennemontører... ;-)

Men nej, tror heller ikke der findes noget nu til dags der ikke er adskilt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Jae, og udgangstransformatorer til ekstrahøjtalere, plasticknapper til betjening, og en dejlig bulet papbagbeklædning holdt på plads af små messing "vridere".

Men fællesantenne ??? ;-)

--
mvh
Orla Pedersen

BjarneL skrev :

Fra hvaff'en tid ? pre 1960 ?

(hvorfor dukker dine kommentarer om gamle universalmodtagere egentligt op ? Jævnstrømmen er længst begravet ;)

Og hvilke modtagere af i dag har det problem ? Det må være nemt for dig at fortælle.

--
Jan_stevns
Reply to

Så har jeg svunget loddekolben over mainboarded idag. Først kunne jeg med en lup (x10) se, at to lodninger omkring benene på et par krafttransistorer ved højspændingen tydeligvis var revnet. Så de blev selvfølgelig efterloddet sammen med alle lodningerne omkring højspændingsdelen. Også alle printstikkene blev efterloddet.

(mainboarded er glasfiberprintplade, altså ikke noget med pertinax). Så gammelt er det heller ikke.

Til stor fortrydelse for min kone, som ønskede sig et fladskærms-TV, kører vores gamle hårdt prøvede Philips TV igen.

Som en gammel værkmester engang sagde til mig: "En god sammensnoning er bedre end en dårlig lodning". -:)

Tak for indsatsen.

Venlig hilsen, Frank.

Reply to
frank

Tæl Du roligt 15 år længere frem, og det var så lige det Tandberg diagram der tilfældigt lå øverst i "antik" mappen.

--
[...]

Så du generaliserer udfra et diagram anno 1975? Smart ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Jae :-) og B&O'en fra 77, Du ved den med thyristorstrømforsyningen, ser heller ikke umiddelbart "isoleret" ud :-D

Nej, det var nu også mere lidt modvilje mod at sende uisolerede chassis'er tilbage til universalapparat-tiden, for de "uisolerede" fortsatte længe efter standby trafoens indtog.

--

Orla Pedersen skrev :

hvilke mener du dog ?

--
Jan_stevns
Reply to
[...]

Det gik vel for alvor 'over' med live-chassis'er da scartstikket kom. Det ville være ret bøvlet at skulle isolere scartstik med trafoer og/eller optokoblere. :-P

Vi havde et ITT med touchbetjent kanalvælger, men det havde osse varmt chassis. Der var 4.7M modstande i serie med touchfelterne så man ikke steg til himmels hvis man lige rørte radiatoren mens man skiftede kanal.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark