Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondensator? Eller diode?

Hej alle igen

Beklager pE5% forhE5%nd at jeg sE5%dan starter et nyt indlE6%g sE5%dan vide=
re,
men spF8%rgsmE5%let er ikke helt det samme som sidst.

Jeg har vE6%ret ved at kigge pE5% fjernsynet igen, og:

- Jeg har loddet den lille blE5%, nE6%rmest knap-agtige kondensator ud
(nr. 2545 i servicemanualen). Visuelt er der ikke umiddelbart noget at
se (udover en smule let vold under udtagningen). Hvordan er jeg sikker
pE5%, at den virker? Har set trE5%den fra tidligere, og har prF8%vet at m=
E5%le
den med ohm-meter, fF8%rst den ene vej, og sE5% omvendt, men det mE5%ler
bare ingen gennemgang. Hvad konkluderer jeg?

- Da jeg E5%bnede fjernsynet, bemE6%rkede jeg, at der helt i bagerste
hF8%jre hjF8%rne af printet var noget nE6%rmest syre-agtigt, som stadig var
lidt "vE5%dt". Det er tF8%rt nu. Se evt. fire billeder her (store):
http://www.control.aau.dk/~jhau03/philips /
Jeg troede det kom fra en kondensator, men det ser ud til at det mE5%ske
er en lodning, der er blevet meget varm? Noget plastic, som normalt
dE6%kker lodningen, er ogsE5% smeltet en smule i facon. Det er forF8%vrigt
ikke en kondensator, der er loddet der, men en diode (nr. 6547 i
manualen, en BYW95C/20), men den ser ikke umiddelbart skadet ud - kan
den have noget med problemet at gF8%re?

PE5% forhE5%nd tak for jeres hjE6%lp.

Mvh
Jesper
--
http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondens ator? Eller diode?
Hej!

Det er dog stadig samme tv, og ergo kunne du have holdt det i samme tråd. Hvis
nogen efterfølgende søger efter reparations-tips bliver det sværere at overskue.
Nuvel...

Hvis den ikke er flækket eller brændt <=> iorden. Ville dog skifte den alligevel
uanset hvad.

Det er fordi tv'et lider af lyt-syge. Disse apparater har defekte kondensatorer
i hobetal :( Lod den lyt ud hvor der står 6504 og kig på dens ben. Vil væde med,
at den er defekt eller på vej til det.

Er den store transistor v. den blå kondensator ok? Lod den ud og mål med
diodetesteren... Reportér :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondensator? Eller diode?
Hej Kim

d2E% Hvis

Point taken :-)

Da jeg loddede den ud, begyndte det at lugte fE6%lt, og lidt sF8%dt :-D
Slet ikke som da jeg loddede den fF8%rste ud. Jeg ved ikke med
sikkerthed om den er i stykker, men den ser nu heller ikke just sund
ud. Den skal vist skiftes.

Jeg har mE5%lt med diode-tester efter bedste evne. Har et "Digital
Multimeter DT 830B", og satte det pE5% diode.
* Ingen gennemgang mellem C og E
* Gennemgang den ene vej ved B og C (displayet viste 1108, cirka)
* Gennemgang den ene vej ved B og E (displayet viste cirka det samme)
Det var gennemgang nE5%r multimeterets COM-ben sad pE5% Basis. Har ikke
brugt den feature fF8%r, sE5% ved ikke helt hvad jeg skal tolke af det.

Jesper

Re: Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondensator? Eller diode?

Ups, det var nE5%r COM-benet sad pE5% Collector eller Emitter, at der var
gennemgang. Min fejl.

Mvh
Jesper

Re: Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondens ator? Eller diode?
Hej!

Yes, yes, den er skiftemoden. Jeg vil godt lægge hovedet på blokken, og sige, at
du kan finde min. 10 andre som er defekte :(

Men det er ikke sikkert de er skyld i den manglende opstart (direkte).

Hmm. Du bør kunne finde en diode ml. B-E og B-C som har et spændingsfald på
~0.5V hver.

Du kan også måle med ohmmeteret som en pointer. Her skal du ikke finde noget
mindre end Mohm.

Mål også lige mellem C og E på printet på BU'ens plads. Er der lav modstand her?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondensator? Eller diode?

Hmm, trist nok. SE5% vidt jeg kan fF8%lge manualen, sE5% er det del 2502,
som der allerede nu er dF8%mt skiftemoden.
Jeg har mE5%ske ogsE5% lidt mistanke til 2559 (en 100uF), mest fordi der
ikke er stF8%v omkring den i en lille radius :-) Bare rolig, resten er
ikke en stor nullermand.

Kan du evt. sige noget om, hvilke lytter, jeg leder efter? (Der er jo
en del, hehe). Nogle bestemte numre? Indenfor nogle bestemte
stF8%rrelser? Og er de alle kun pE5% den del af printet, der ifF8%lge
servicemanualen hF8%rer til power supply?

12E%2 MOhm med + pE5% B og - pE5% C. Alle andre kombinationer har enten
ingen gennemgang, eller ogsE5% for meget til at mit multimeter kan mE5%le
det.
Men jeg kan vel ogsE5% bare skifte den, hvis det er.

Tjah, da jeg mE5%lte startede den ret lavt, men begyndte hurtigt at
stige. Var pE5% ca. 22kOhm i lF8%bet af ca. 10 sekunder.

HE5%ber det kan hjE6%lpe til at pinpointe hvor fejlen er.

Hvis jeg nu ikke fE5%r udskiftet alle de lyt'er, der er defekte, vil de
udskiftede sE5% brE6%nde af nE5%r jeg forsF8%ger at tE6%nde fF8%rste gang?

Mvh
Jesper

Re: Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondensator? Eller diode?

for en sikkerhedsskyld så skift alle lytter i PSU'en og spørg Claus om han
ikke har en transistor du kan plugge i istedet for den der sidder der...
ellers må du købe en - du kan ligeså godt skifte den for en
sikkerhedsskyld... :-)

mvh
Rasmus på 10. sem RISC :-)

Rasmus
Re: Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondensator? Eller diode?

Hej Rasmus

Har allerede vE6%ret der, han havde en BU508A, sE5% jeg skal nok lige have
noget elektrisk isolerende imellem :-) HE5%bede dog at test-resultaterne
kunne hjE6%lpe i retning af en nE6%rmere identifikation af problemet.

Mvh
Jesper
(nu uden "hemmelig" identitet :-P )

Re: Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondensator? Eller diode?

hehe... jeps...
nå, men check lige databladet for din transistor og BU508A - specs skal
naturligvis være samme eller bedre... :-)
og husk kølepasta på begge sider af isoleringsskiven nu du er i gang...

Rasmus
Re: Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondens ator? Eller diode?
Hej!

BUen fejler næppe noget iflg. dine målinger.

Led efter kortslutninger på sekundærsiden i strømforsyningen. Mål henover
lytterne og se om du kan finde een med lav modstand.

Iøvrigt vil jeg anbefale, at du skifter samtlige lytter på højre halvdel af
printet (Dvs. fra ttv-modulet).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondens ator? Eller diode?
Hej!

Fejler næppe noget. Der er noget andet som kortslutter strømforsyningen.

her?

Du måler på opladningen af en lyt.

Nej, intet så dramatisk. Bare skift dem du finder defekte i første omgang og
prøv så at tænde. Men jeg ville stadig lede efter en kortslutning på
sekundærsiden i strømforsyningen.

Nå ja, forresten. Nu kan jeg ikke heeelt huske symptomet, men der sidder en ret
stor firkantet kondensator (ikke lyt) ca. halvvejs inde i højre side. Er vist
0.56µF eller deromkring. Mål lige på denne og se om den er kortsluttet. Den kan
både være en blå philips (firkantet) eller en mørkebrun "bolsje-type". Det er
førstnævnte som kan kortslutte. Mener dog ikke den kan lave denne fejl, men det
er da værd lige at undersøge.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline