Philips GR2.2AA fortsat; Afbrændt kondensator? Eller diode?

Hej!

p"

> fra det med ca. 1 sekunds mellemrum. Den r=F8de lysdiode lyser ikke, som > > den normalt g=F8r i standby, men blinker r=F8d som normalt n=E5r jeg br=

uger

> fjernbetjening - dog uden at t=E6nde fjernsynet. Jeg har koblet skidtet > > fra for at undg=E5 yderligere skader - men hvad kan der v=E6re galt? Tr=

or

> nok, at det er et G2 chassis, hvis det giver noget? > > > Det er da et GR2.2 ikke? > > I s=E5 fald er fejlen som regel simpel: > > > Kig i h=F8jre side. Der sidder en stor transistor p=E5 en k=F8leplade. Fo=

ran

sidder der en bl=E5, rund, kondensator. Lod ud og inspic=E9r. Fl=E6kket > br=E6ndt? Skift den! Svjh en 1n5 2/3kV. Har i=F8vrigt ogs=E5 =F8delagt BU=
508AF
(transistoren p=E5 k=F8lepladen). > > > -- > Mvh, Kim Voss Schrader

Hej alle igen

Beklager p=E5 forh=E5nd at jeg s=E5dan starter et nyt indl=E6g s=E5dan vide= re, men sp=F8rgsm=E5let er ikke helt det samme som sidst.

Jeg har v=E6ret ved at kigge p=E5 fjernsynet igen, og:

- Jeg har loddet den lille bl=E5, n=E6rmest knap-agtige kondensator ud (nr. 2545 i servicemanualen). Visuelt er der ikke umiddelbart noget at se (udover en smule let vold under udtagningen). Hvordan er jeg sikker p=E5, at den virker? Har set tr=E5den fra tidligere, og har pr=F8vet at m= =E5le den med ohm-meter, f=F8rst den ene vej, og s=E5 omvendt, men det m=E5ler bare ingen gennemgang. Hvad konkluderer jeg?

- Da jeg =E5bnede fjernsynet, bem=E6rkede jeg, at der helt i bagerste h=F8jre hj=F8rne af printet var noget n=E6rmest syre-agtigt, som stadig var lidt "v=E5dt". Det er t=F8rt nu. Se evt. fire billeder her (store):

Jeg troede det kom fra en kondensator, men det ser ud til at det m=E5ske er en lodning, der er blevet meget varm? Noget plastic, som normalt d=E6kker lodningen, er ogs=E5 smeltet en smule i facon. Det er for=F8vrigt ikke en kondensator, der er loddet der, men en diode (nr. 6547 i manualen, en BYW95C/20), men den ser ikke umiddelbart skadet ud - kan den have noget med problemet at g=F8re?

P=E5 forh=E5nd tak for jeres hj=E6lp.

Mvh Jesper

Jesper H

Hej!

Jesper H wrote: ...

Det er dog stadig samme tv, og ergo kunne du have holdt det i samme tråd. Hvis nogen efterfølgende søger efter reparations-tips bliver det sværere at overskue. Nuvel...

Hvis den ikke er flækket eller brændt iorden. Ville dog skifte den alligevel uanset hvad.

Det er fordi tv'et lider af lyt-syge. Disse apparater har defekte kondensatorer i hobetal :( Lod den lyt ud hvor der står 6504 og kig på dens ben. Vil væde med, at den er defekt eller på vej til det.

Er den store transistor v. den blå kondensator ok? Lod den ud og mål med diodetesteren... Reportér :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

videre,

d=2E Hvis

at overskue.

Point taken :-)

var

atorer

l v=E6de med,

Da jeg loddede den ud, begyndte det at lugte f=E6lt, og lidt s=F8dt :-D Slet ikke som da jeg loddede den f=F8rste ud. Jeg ved ikke med sikkerthed om den er i stykker, men den ser nu heller ikke just sund ud. Den skal vist skiftes.

med

Jeg har m=E5lt med diode-tester efter bedste evne. Har et "Digital Multimeter DT 830B", og satte det p=E5 diode.

  • Ingen gennemgang mellem C og E
  • Gennemgang den ene vej ved B og C (displayet viste 1108, cirka)
  • Gennemgang den ene vej ved B og E (displayet viste cirka det samme) Det var gennemgang n=E5r multimeterets COM-ben sad p=E5 Basis. Har ikke brugt den feature f=F8r, s=E5 ved ikke helt hvad jeg skal tolke af det.

Mvh Jesper

Reply to
Jesper H

Ups, det var n=E5r COM-benet sad p=E5 Collector eller Emitter, at der var gennemgang. Min fejl.

Mvh Jesper

Reply to
Jesper H

Hej!

Jesper H wrote: ...

Yes, yes, den er skiftemoden. Jeg vil godt lægge hovedet på blokken, og sige, at du kan finde min. 10 andre som er defekte :(

Men det er ikke sikkert de er skyld i den manglende opstart (direkte).

Hmm. Du bør kunne finde en diode ml. B-E og B-C som har et spændingsfald på ~0.5V hver.

Du kan også måle med ohmmeteret som en pointer. Her skal du ikke finde noget mindre end Mohm.

Mål også lige mellem C og E på printet på BU'ens plads. Er der lav modstand her?

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

og sige, at

Hmm, trist nok. S=E5 vidt jeg kan f=F8lge manualen, s=E5 er det del 2502, som der allerede nu er d=F8mt skiftemoden. Jeg har m=E5ske ogs=E5 lidt mistanke til 2559 (en 100uF), mest fordi der ikke er st=F8v omkring den i en lille radius :-) Bare rolig, resten er ikke en stor nullermand.

Kan du evt. sige noget om, hvilke lytter, jeg leder efter? (Der er jo en del, hehe). Nogle bestemte numre? Indenfor nogle bestemte st=F8rrelser? Og er de alle kun p=E5 den del af printet, der if=F8lge servicemanualen h=F8rer til power supply?

ald p=E5

e noget

1=2E2 MOhm med + p=E5 B og - p=E5 C. Alle andre kombinationer har enten ingen gennemgang, eller ogs=E5 for meget til at mit multimeter kan m=E5le det. Men jeg kan vel ogs=E5 bare skifte den, hvis det er.

v modstand her?

Tjah, da jeg m=E5lte startede den ret lavt, men begyndte hurtigt at stige. Var p=E5 ca. 22kOhm i l=F8bet af ca. 10 sekunder.

H=E5ber det kan hj=E6lpe til at pinpointe hvor fejlen er.

Hvis jeg nu ikke f=E5r udskiftet alle de lyt'er, der er defekte, vil de udskiftede s=E5 br=E6nde af n=E5r jeg fors=F8ger at t=E6nde f=F8rste gang?

Mvh Jesper

Reply to
Jesper H

for en sikkerhedsskyld så skift alle lytter i PSU'en og spørg Claus om han ikke har en transistor du kan plugge i istedet for den der sidder der... ellers må du købe en - du kan ligeså godt skifte den for en sikkerhedsskyld... :-)

mvh Rasmus på 10. sem RISC :-)

--
mvh
Rasmus

m han

Hej Rasmus

Har allerede v=E6ret der, han havde en BU508A, s=E5 jeg skal nok lige have noget elektrisk isolerende imellem :-) H=E5bede dog at test-resultaterne kunne hj=E6lpe i retning af en n=E6rmere identifikation af problemet.

Mvh Jesper (nu uden "hemmelig" identitet :-P )

Reply to
Jesper H

hehe... jeps... nå, men check lige databladet for din transistor og BU508A - specs skal naturligvis være samme eller bedre... :-) og husk kølepasta på begge sider af isoleringsskiven nu du er i gang...

--
mvh
Rasmus

Hej!

Jesper H wrote: ...

BUen fejler næppe noget iflg. dine målinger.

Led efter kortslutninger på sekundærsiden i strømforsyningen. Mål henover lytterne og se om du kan finde een med lav modstand.

Iøvrigt vil jeg anbefale, at du skifter samtlige lytter på højre halvdel af printet (Dvs. fra ttv-modulet).

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej!

Jesper H wrote: ...

Fejler næppe noget. Der er noget andet som kortslutter strømforsyningen.

her?

Du måler på opladningen af en lyt.

Nej, intet så dramatisk. Bare skift dem du finder defekte i første omgang og prøv så at tænde. Men jeg ville stadig lede efter en kortslutning på sekundærsiden i strømforsyningen.

Nå ja, forresten. Nu kan jeg ikke heeelt huske symptomet, men der sidder en ret stor firkantet kondensator (ikke lyt) ca. halvvejs inde i højre side. Er vist

0.56µF eller deromkring. Mål lige på denne og se om den er kortsluttet. Den kan både være en blå philips (firkantet) eller en mørkebrun "bolsje-type". Det er førstnævnte som kan kortslutte. Mener dog ikke den kan lave denne fejl, men det er da værd lige at undersøge.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to