Philips-fjernsyn slukker

Hej med jer,

Mine forældre har et Philips-fjersyn, som slukker efter nogle minutters
drift. Fejlen kan mere specifikt beskrives ved, at fjernsynet pludselig
viser helt grøn skærm med tilbageløbsstriber (I ved nok, hvad jeg mener,
hvis ordvalget er forkert her). Efter ca. 1 sek. slukker apparatet, og
den røde LED på fronten blinker - det må være sikkerhedskredsløbet, der
slår til her.

Både den vertikale og horizontale afbøjning fungerer, da billedet ikke
"klapper sammen", når skærmen bliver grøn. Lyden forsvinder heller ikke,
når det sker.

Jeg har selv arbejdet med elektronik i 10 år, men jeg har ikke den store
erfaring udi reparation af fjernsyn. Vi har haft det skilt ad, og jeg
har efterloddet de grimmeste lodninger på bund-printet og CRT-printet,
men fejlen er der stadig. Jeg har i øvrigt diagrammet til fjernsynet.
Håber, nogle af jer kan hjælpe. Jeg regnede med, at det var en dårlig
lodning, men nu er jeg mere overbevist om, at det ER en komponentfejl.

  - Jesper

Re: Philips-fjernsyn slukker

Hvis du har omloddet, er de gode gæt enten en rGb udgang, eller selve røret.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Philips-fjernsyn slukker

Tak for svaret!

Jeg har desperat forsøgt at "slå" mig frem til problemet for at se, om
fjernsynet reagerede på det, men det virker inkonsekvent. Røret er der
jo ikke så meget at gøre ved, hvis det er det, men når du skriver RGB
udgang, har du så bud på, hvor jeg skal kikke? CRT-printet? eller måske
"tidligere" i småsignal-delen?

  - Jesper

Re: Philips-fjernsyn slukker

Jeg gætter på overslag i røret. Prøv at frakoble den grønne kanon.

Re: Philips-fjernsyn slukker

Hmmm, det lyder som ligefrem alvorligt :-) Hvis det er tilfældet, så kan
man vel ikke gøre noget ved det?

Jeg forsøger med frakobling af den grønne kanal, når jeg har fundet ud
af, hvor jeg skal gøre det. Det kan vel i princippet gøres helt oppe på
CRT-soklen eller lige efter de sidste forstærkere?

  - Jesper

Re: Philips-fjernsyn slukker

Man kan måske redde det.

Bedst oppe ved soklen.

Re: Philips-fjernsyn slukker

Hej Klaus,

Jeg har nu forsøgt at løfte en effekt-modstand, som sidder på den grønne
kanals indgang på røret. Fejlen er der stadig, så det tyder vel på, at
der, som du antyder, sker et overslag inde i røret. Du skrev, at man
måske kan redde det? Hvad kan man gøre?

  - Jesper

Site Timeline