Philips Chassis 2B

Jeg var så heldig at få min mesters 2B chassis ind fem dage før svendeprøven
så det sidder jeg og kigger lidt på ...

Visuel fejlfinding afslørerede at en spole (5644) parallel over modstand
3643 efter diode 6644 var brændt midt over ... umildbart kunne jeg ikke
fastslå dens værdi da den var brændt midt igennem og diagrammet jeg har
fortæller ikke værdien på denne ene komponent så jeg tog et slag på tasken
og smidte en 100uH spole i fra en SMPS forsyning ...

jeg har ikke med sikkerhed kunne finde noget galt på +13V forsyningen som
denne sad på bortset fra at jeg kan måle ca. 450ohm over den til stel men
jeg har "tracket" de 450ohm til tuner modulet og her sidder de godt nok -
øv.

vikling 14+15 på SMPS trafoen blev mometant kortsluttet ved en måle fejl
dette tog livet af BUT12A (7687) jeg har ikke skiftet den endnu fordi jeg
ikke kan få fat på en lige p.t. jeg har tjekket alle komponenter på primær
siden af SMPS trafoen (omkring BUT12A) samt ohm'et alle viklinger på
sekundær siden af trafoen disse syntes OK
der er ingen sprungne sikringer på sekundær e.l.  ej heller nogen målbare
kortslutninger fra diverse udtag (efter ensretter dioderne)til stel.

Jeg har omloddet trafoer og andet godt som så farligt ud, dette er gjort
efter målefejlen og med ok BUT12A det skal siges at symptomet før målefejlen
var at SMPS forsyningen stod og hylede (prøvede at starte op uden held) og
ingen power på dens sekundære udtag

Nogen bud ?  - ud over at føre målepindene mere sikkert :)

M.v.h.
Lasse M.

Re: Philips Chassis 2B
PTC modstanden gik forresten istykker samtidig med at BUT12 fes af...

m.v.h.
L. Madsen

svendeprøven
målefejlen

Re: Philips Chassis 2B
Hej!

Du skal være MEGET mere forsigtig med dine målepinde i fremtiden *lol* ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Philips Chassis 2B
Hej!

Hyler siger du... Er det ikke tyristoren* på sekundærsiden som trækker
forsyningen til stel? I så fald skal du jo nok finde fejlen i liniedelen
e.lign.... :) Du har vel checket linieudgangen?

Check de to 1/3W modstande yderst til højre (de sidder op af hinanden). Hvis de
er svedne er linietrafoen død. Dette ved du nok allerede :)

Før dine målepinde mere sikkert i fremtiden ;-)

* Jeg er ikke 100% sikker på der sidder een :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Philips Chassis 2B
Hej kim

der sidder en tyristor men jeg må indrømme at jeg ikke kan huske hvordan man
skal måle sådan et dyr
den er "kortsluttet" (ca 100 ohm) igennem AK men det er vel fordi den er
åben ?
hvad med gaten ?

/madsen

Re: Philips Chassis 2B
Hej!

Hmmm, det kan jeg da vist heller ikke :-)

Hvis du har pillet den ud og der er 100ohm ml. anode og katode så SKIIIIIFT :)

I så fald tror jeg bestemt den vil trække forsyningen i knæ!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Philips Chassis 2B
Hej!

Hvordan gik det så med tv'et?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Philips Chassis 2B

Min mester fik et nyt og ville ikke ofre en ny tyr så det står under hans
bord på arbejdet ... men jeg skal have lusket en et sted og muret i for at
se om det så kører

(bare for tilfredsstillelsen) :D   - så kan losseren altid få det bagefter
..

m.v.h.
l. madsen

Re: Philips Chassis 2B