PH probe forstærker

Hejsa

Jeg stE5%r og mangler en ph probe forstE6%rker, og har ikke umiddelbart
kunne finde en. SE5% nu var planen at bygge en selv :)

Og jeg har fF8%r, med held fE5%et hjE6%lp af folk her i gruppen...

SE5% nu prF8%ver jeg igen og jeg skulle vE6%re lige sE5% heldig igen :)

Det jeg fE5%r fra PH proben er :
0-14 PH 3D% -1999mV - 1999mV

Modstanden i proben er meget hF8%j, og sE5% vidt jeg har lE6%st mig til
rundtomkring sE5% skal man tage hF8%jde for det.. ?? (hvorfor og hvordan
ved jeg ikke helt)

Og det jeg skal bruge er
0-14PH 3D% 0-5 (eller 10) volt. (helst det sidste).

Kalibrering laver jeg software mE6%ssigt.

HE5%ber der er en der kan hjE6%lpe mig med en forstE6%rker, sE5% mine fisk =
kan
fE5% fine planter at kigge pE5% :)

Mvh Flemming

Re: PH probe forstærker
UnlimitedCph kom med denne ide:
Det er en udfordring at bygge en forstærker til pH elektroder.
Jeg har ikke selv erfaring med det, men har tidligere kalibreret mange
pH metre elektrisk og kravene til indgangen var noget i retning af:

Ri:  >2 x 10^12 Ohm (TOhm)
Terminal strøm (bias): < 1 pA.

Dette er for de mest almindelige "Combined Glass Electrodes".
Elektroden afgiver svjh. ca -59 mV/pH.
Ved pH=7,00 er spændingen 0 mV.
Spændingen er desuden temperaturafhængig. De -59 mV gælder kun ved 25
gr.C.

Man skal normalt justere en elektrode/pH meter op mod kendte buffere
inden måling, eller i det mindste dagligt, da den enkelte elektrode
ændret sig alt efter hvad den sidst har målt i da der dannes belæginger
på elektrodens overflade.
Det kan selvfølegligt reduceres hvis dit krav til usikkerheden på oH
målingen er lavt. (~0,2 - 0,5 pH)

Der findes tonsvis af information om pH metre og elektroder på nettet,
hvis du søger efter: "combined ph glass electrode".

På denne side er der nyttige tabeller og der er også en skitse af et
indgangskredsløb med en OP forstærker.
http://www.sensorex.com/support/education/pH_education.html

De pH metre, som jeg har haft fingerne i havde den højimpedansede del
af indgangskredsløbet bygget op på teflonstag for at formindske
fejlstrømme etc.

--
/ Ole

Re: PH probe forstærker
Her er 2 links mere til pH elektrode forstærkere:

http://www.electro-tech-online.com/electronic-projects/41430-ph-amplifier-micro.html

(læs også indlæggene under. Der er en der 'øffer' om at LF356's bias
strøm ikke er velegnet for en pH elektrode.)

http://www.ph-meter.info/pH-meter-construction

Google søgning med ordene: "pH amplifier" giver ca. 3.300 hits.

--
/ Ole

Re: PH probe forstærker

Det lyder som en præcis måling du skal bruge. Det kan man selvfølgelig
gøre med et pH-meter. Men pH-meter er ikke instrument, som et
voltmeter, tager frem og laver en måling med. Du får brug for en
to-punkts kalibrering, i to forskellige buffere med kendte pH-værdier.
Denne kalibrering skal du lave lige inden din pH-måling. Der skal noget
øvelse til, samt helt styr på rengøring af probe, for at få en måling
på +/- 0,1 eller bedre. Du skal også være klar over at proben skal
opbevares enten våd eller tør. Hvis den holdes våd, må det ikke
være i vand, men det skal være en svag syre. Der finde specielle
væsker til det. Hvis den holdes tør, skal den lægges i blød natten
over inden brug. Du kan på nettet finde beskrivelser. Der står
lidt generelt på Wiki-pedia: http://en.wikipedia.org/wiki/PH_meter

Så problemet er ikke blot at lave en forstærker. Hvis du vil
kende dit akvarievands pH-værdi, er det meget simpelt at dryppe
det på noget indikatorpapir. Det er meget simpelt at arbejde med.

Ivar Magnusson

Site Timeline