PH elektrode ??

En PH elektrode hvordan virker sådan en?
og hvad kan man forvente af signal på sådan en fætter?
den jeg har er en JBL men de er stort set en eller va'?

Re: PH elektrode ??

Hej,

De typer jeg bruger i det daglige (Primært fra Hanna Instruments) fungerer
som en  electrode, med et output afhængig af ph værdien i målevæsken. Proben
indeholder en form for gel, som skaber elektronvandringen.

F.eks har dem vi bruger et output på +/- 180mV (-180 = ph14 / +180 = ph0).
De har en fremragende stabilitet, typisk er det kun nødvendigt at kalibrere
en gang om måneden.

på grund af den føromtalte gel i selve proben, har denne en begrænset
levetid. Vi skifter dem ud efter et år, men vi har også et hårdt miljø. Vær
sikker på at elektroden altid er fugtig, da en kraftig udtørring nedsætter
nøjagtigheden. Jeg vil tro at dette gælder alle gel-baserede typer og ikke
kun Hanna Instrument.

Mvh
Henrik

Re: PH elektrode ??
Hej
Den indre modstan i proben er ekstem høj (1 Mohm), så man kan ikke bruge et
normalt mVoltmeter til kontrol.
Gel typen kan altid regenereres i en 0,1 mol saltsyre en nats tid. Derefter
opbevares den i en buffer, se manualen.
hilsen Søren

Re: PH elektrode ??
et
Derefter

Du har helt ret med den indre modstand.  Det burde jeg have nævnt.

Mht til t regenere, så har du også ret, min erfaring er dog, at proben
bliver en anelse mere ustabil, forstået på den måde at værdierne "hopper"
mere, når proben har været knastør og derefter genoplivet. Dette kan
naturligvis håndteres i den elektronik som proben er tilsluttet.

Mvh
Henrik

Re: PH elektrode ??

Er man efterhånden ikke der henne, hvor det er nemmere at bruge strips?
Selfølgelig skal man ikke være farveblind.
Karsten H. Jensen

Re: PH elektrode ??

Ikke hvis man ønsker at opsamle data med f.eks. en datalogger eller skal
bruge værdien som input til en styring ;o)

Re: PH elektrode ??

Du kan da bare ansætte en kineser til en skål ris
om dagen. Så kan han sidde og måle med strips og
taste det ind i styringen manuelt :).

NS

Re: PH elektrode ??

Jeg vil tro, at omkosningerne til strips alene vil overstige
besværlighederne med elektrisk måling ot registrering med pen og blæk.
Karsten H. Jensen

Re: PH elektrode ??

Nåh - sorry - den overså jeg lige.:-(
Karsten H. Jensen

Re: PH elektrode ??

Det er faktisk overraskende simpelt at lave stabile solide trin til disse
lavsignal DC prober.
Der findes mange fine gode operationsforstærkere, som både har lavt offset
og lav bias.
F.eks INA126 (som har lasertrimmede modstande internt, den er sød) fra Texas
Instruments.

Mvh
Henrik

Re: PH elektrode ??
Man skal dog være opmærksom på at de er temperatur afhænige. Det er alså
ikke lige gyldigt om væsken er 10 grd. C eller 60 grd C.
Texas

Re: PH elektrode ??

Ja, det er rigtigt, men den kompensering er klart lettest at lave i den SW
som (oftest) konverterer og viderebehandler måledata. Især med iltprober,
hvor temperaturafhængiheden er en exponentiel funktion, er det nærmest
umuligt at lave det pålideligt i hardware.

Mvh
Henrik

Site Timeline