PH elektrode ??

Hej

En PH elektrode hvordan virker sådan en? og hvad kan man forvente af signal på sådan en fætter? den jeg har er en JBL men de er stort set en eller va'?

Reply to
Dennis Nielsen

Hej,

De typer jeg bruger i det daglige (Primært fra Hanna Instruments) fungerer som en electrode, med et output afhængig af ph værdien i målevæsken. Proben indeholder en form for gel, som skaber elektronvandringen.

F.eks har dem vi bruger et output på +/- 180mV (-180 = ph14 / +180 = ph0). De har en fremragende stabilitet, typisk er det kun nødvendigt at kalibrere en gang om måneden.

på grund af den føromtalte gel i selve proben, har denne en begrænset levetid. Vi skifter dem ud efter et år, men vi har også et hårdt miljø. Vær sikker på at elektroden altid er fugtig, da en kraftig udtørring nedsætter nøjagtigheden. Jeg vil tro at dette gælder alle gel-baserede typer og ikke kun Hanna Instrument.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik [6650]

Hej Den indre modstan i proben er ekstem høj (1 Mohm), så man kan ikke bruge et normalt mVoltmeter til kontrol. Gel typen kan altid regenereres i en 0,1 mol saltsyre en nats tid. Derefter opbevares den i en buffer, se manualen. hilsen Søren

Reply to
Søren Leth Danielsen

et

Derefter

Du har helt ret med den indre modstand. Det burde jeg have nævnt.

Mht til t regenere, så har du også ret, min erfaring er dog, at proben bliver en anelse mere ustabil, forstået på den måde at værdierne "hopper" mere, når proben har været knastør og derefter genoplivet. Dette kan naturligvis håndteres i den elektronik som proben er tilsluttet.

Mvh Henrik

Reply to
henrik6650

Er man efterhånden ikke der henne, hvor det er nemmere at bruge strips? Selfølgelig skal man ikke være farveblind.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu
Reply to
Karsten7870

"Karsten7870" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Ikke hvis man ønsker at opsamle data med f.eks. en datalogger eller skal bruge værdien som input til en styring ;o)

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen skrev:

Du kan da bare ansætte en kineser til en skål ris om dagen. Så kan han sidde og måle med strips og taste det ind i styringen manuelt :).

NS

Reply to
NS

Det er faktisk overraskende simpelt at lave stabile solide trin til disse lavsignal DC prober. Der findes mange fine gode operationsforstærkere, som både har lavt offset og lav bias. F.eks INA126 (som har lasertrimmede modstande internt, den er sød) fra Texas Instruments.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik [6650]

Nåh - sorry - den overså jeg lige.:-(

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu
Reply to
Karsten7870

Jeg vil tro, at omkosningerne til strips alene vil overstige besværlighederne med elektrisk måling ot registrering med pen og blæk.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu
Reply to
Karsten7870

Texas

Reply to
Tue

Ja, det er rigtigt, men den kompensering er klart lettest at lave i den SW som (oftest) konverterer og viderebehandler måledata. Især med iltprober, hvor temperaturafhængiheden er en exponentiel funktion, er det nærmest umuligt at lave det pålideligt i hardware.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik [6650]