PFC og firkant forsyning

Hej,

De fleste switchmode power supplies over en vis størrelse er forsynet
med en PFC, der skal søge for at strømtrækket fra nettet følger
spændingnen i fase og amplitude. dvs at med en sinusformet netspænding,
skal strømtrækket være sinusformet.

De fleste billige inverteret til at omsætte bilens 12-14VDC til 230V
leverer IKKE en sinus, men derimod en firkant.

Er der nogen, der VED om det er et problem ?

Bo //

Re: PFC og firkant forsyning

"Bo Bjerre"

Til forsyning af lamper og andre apparater med cos(phi) nær 1 er det
ligegyldigt.
Firkanten kunne give støj i radio og tv, men det har jeg ikke observeret som
et problem.
Jeg har et problem med min billige inverter fra HN. Den gaar ned, naar jeg
forsøger at køre min bærbare PC paa den. Jeg tror det skyldes PC'ens
switchmode strømforsyning, der formodentlig er en kraftig kapacitiv
belastning. Hvis der er en, der har et forslag til løsning af dette hører
jeg gerne om det.

Aage

Re: PFC og firkant forsyning

Jeg aner faktisk ikke om dette virker, men hvad med en ntc modstand i serie
med pc psu. f.eks

http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/browse/Module.jsp?BV_SessionID=@@@@1351183573.1121186462@@@@&BV_EngineID=ccciaddfdkkgkdjcefeceefdffhdgli.0&cacheID=dkie&329863928032%98639280&stockNo02%10695&prmstocknum02%10695&prodoid19%20369

det er jo ret billigt at forsøge
Ret mig endeligt hvis det er en tumpe dum ide.

Mvh Søren

Re: PFC og firkant forsyning

"SA" >
"Aage Andersen" "

Glimrende ide. Jeg vil prøve den ved lejlighed. Jeg har selv tænkt mig at
prøve med en selvinduktion i serie med udgangen. men din løsning ser
billigere ud.

Aage

Re: PFC og firkant forsyning

10 ohm i serie med forsyningen.

Re: PFC og firkant forsyning

Det vil jeg prøve. Tak for det.

Aage

Re: PFC og firkant forsyning

"Klaus D. Mikkelsen" >>

Jeg har nu sat 5 ohm/10 watt i serie, det løste problemet.

Aage

Re: PFC og firkant forsyning

Det er almindeligt brugt i mange switchmodes. Du kan evt lade et relæ
kortslutte modstanden, når strømforsyningen er "oppe", hvis du har brug
for meget effekt....

Re: PFC og firkant forsyning

Mit spørgsmål gik ikke på glødelamper eller selvinduktioner, men på
hvordan en PFC vil tackle en firkantet forsyningsspænding.

Bo //

Re: PFC og firkant forsyning

"Bo Bjerre"

Den lille finte havde jeg overset og jeg ved ikke noget om det. Men da den
tilstræber en sinusstrøm maa det betyde at den simulerer cos(phi)=1, og det
er ideelt for en inverter.

Aage

Re: PFC og firkant forsyning

-det er jo netop det der er mit spm: Hvis den ikke forsynes ffra en
sinus, men en firkant, vil den da trække en sinusformet strøm, eller en
firkantet strøm, og vil det kunne være til skade ?

Bo //

Re: PFC og firkant forsyning

Hej Bo

Ingen problemer. Den tapper blot den energi den skal bruge.

mvh/Glenn

Re: PFC og firkant forsyning

"Glenn Møller-Holst"

Bo vil aabenbart gerne kende kurveformen for strømmen ved en
firkantspænding. Der er to nærliggende muligheder: Strømmen er sinusformet
uafhængig af spændingsformen. Strømmen har samme form som spændingen.

Aage

Re: PFC og firkant forsyning [PFC ca.= ohmsk modstand/belastning]

Hej Aage og Bo

Da en PFC nE6%sten kun udgF8%r en ohmsk modstand, vil spE6%ndingskurven o=
g20%
strF8%mkurven vE6%re sammenfaldende.

Hvis I vil have det som fourierkomposanter, jamen sE5% er20%
spE6%ndingskomposanter de samme som strF8%mkomposanterne.

Komposant er vist bare et andet ord for koefficient.

mvh/Glenn

Site Timeline