PCB til selve kobberpladen

Jeg har ladet mig fortælle, at én af jer har bragt en sikker metode til at overføre printtegningen til selve kobberpladen.

Noget med fotopapir til laserprinter, strygejern, 1 spand vand m.m.

Kan nogen oplyse mere - evt. et link til en beskrivelse ?

Mvh KS

Reply to
KS

Hej KS

Hej,

selv om jeg aldrig ville bruge metoden selv, vil jeg gerne rose dig for at have skrevet en god artiekl med gode billeder. Jeg bruger selv film metoden, hvor jeg laminerer noget fotofis på begge sider af en tynd kobber/messingfolie som jeg ætser ud til sm mekaniske dele. Grunden til det er et det så er lettere at lave flere senere.

Der findes en fin mat tegnefolie, der er alletiders til det. Jeg ved ikke hvem der laver den (jeg har et sted, hvor jeg kan hente et par stykker en gang imellem...)

Hej Bo

metoden,

Tak for roserne. Jeg er godt klar over fotometodens fortræffeligheder, men metoden kræver jo udtyr der ikke lige er forhåndenværende for den alm. hjemmefusker, og her komme fotopapirmetoden til sin ret.

Hvis man vil se billeder af nogle af de print jeg har lavet med metoden, ja så gå på

og klik på Photo album.

Tja - det er nu ikke så besværligt/dyrt endda at skaffe sig udstyret. Man kan få en fin "belysningskasse" ved at tage en tur på loppemarked og anskaffe sig en ansigtssol. De findes endda i modeller hvor det er let at lægge en glasplade i. Jeg fik min "belysningskasse" for 30 kr plus noget plexiglas jeg havde stående. En plastikkasse er fortindelig til at fremkalde og ætse i. Til at lave filmen til at lægge printet ud på benytter jeg transperenter (2 stk.) eller kalkér-papir (1 stk.) og køres en tur igennem min billigt erhvervede, men udemærkede laserprinter.

Virker fint!

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Hej Max

Jeg synes også det er fantastisk fundet på (ikke prøvet), meeeen jeg har nu lavet mange fotoprints uden noget som helst ekstraudstyr.

- Udskrive på transparenter

- Bruge belagt fotoprint fra forhandler

- Eksponere under alm. koldhvidt lysstofør i ½ time (man laver en lille prøve på en rest printmed 15, 30, 45, 60 minutters belysning første gang, og tager den bedste tid)

MVH Søren

(som nok aldrig gider at lave et print mere)

Reply to
Soren Kuula

Øhh, glem det. Så lige nu at du skriver "koldhvidt rør".

Dét forklarer jo tiden....

N_N

Til at lave filmen til at lægge printet ud på benytter jeg transperenter (2 stk.) eller kalkér-papir (1 stk.) og køres en tur igennem min billigt erhvervede, men udemærkede laserprinter. ??????????????? skær det lige ud i pap for mig!!! eller er det bare mig der har " sovet i skolen ". mvh

Reply to
Lise og Søren Hansen