PCB software

Jeg har i nogen tid brugt DXP til at lave print på universitetet, og
ABACOM Sprint til små projekter der hjemme. Jeg altid været træt af DXP
fordi den er så stor og tung, jeg bruge meget tid på at ændre de mange
små parametre. ABACOM's Sprint er bare et tegneprogram som også virker
fint til meget små projekter, som det bliver hurtigt uoverskuelig.
Få et par dag siden faldt jeg over Kicad, som i forhold til de andre er
gratis, til både win og linux, og har alt hvad jeg manglet i Sprint og
bruget i DXP.
Kicad har et skematisk værktøj der er meget simpel og indeholder omkring
600 komponenter. Efter man har lavet sit diagram ligger man foodprints
på komponenterne med et andre lille program. Det er virkelig nemt, da
man kan se dem i 3d og der findes en PDF med alle footprints som man kan
printe ud og test hvilken der passer. Det er en forskel fra DXP, da man
her skal specificere footprint mens man lave diagrammet, hvilket godt
kan tage fokus. Der er ca 300 footprints at vælge imellem. Der findes
selvfølgeligt også et program til at lave selve printet. Her er de alle
de værktøjer jeg oftest bruger direkte på fladen som knapper. Til sidst
kan man se set print i 3d eller i den gerber view der følger med.
Hele pakket er bundet samme så man kan gå fra et program til et andre
meget nemt. Den virker gennemarbejdet og nem.
Frem for alt er den gratis :-)
Se: http://iut-tice.ujf-grenoble.fr/kicad /

Hilsen Mikkel
Som ikke har noget med Kicad at gøre, bare en begejstret ny bruger.

Re: PCB software
Det ser spændende ud. Tak for tippet!

Rasmus