PCB-Layout, track size, track clearance, via size

Hej,

Er i gang med at tilrettelægge et 4-lags SMD Mixed Mode PCB-design
indeholdende ADC, CPU, SM-Power Supply og Cold Cathode Inverter og LCD bias
kredsløb.

Har læst en del EMC af bla. Motorola og Henry W. Ott som tidligere anbefalet
her på gruppen og har på denne baggrund valgt en passende Layer-Stack.

Benytter Altium Designer 2006. Diagrammet er tegnet og kompileret,
PCB-outline og Layer-Stack opsat. Layer-Stack'en nævnt fra komponentsiden er
SIGNAL - GND - VCC - SIGNAL, med komponenter på een side. De eneste Through
Hole komponenter er nogle få IDC-headers og jumpers. PCB'et indeholder 385
komponenter på et areal 100mm x 177mm. CPU'en i LQFP144 hus har flest pins
(144 stk.).

Er nu nået til opsætning af Design Rules for PCB-Layout'et, men er usikker
på om jeg skal vælge metrisk eller tomme enheder. 8-10 år tilbage benyttede
jeg tommer, da pin spacing ofte var 100mil, men det nye design indeholder
SMD-komponenter med 0.5mm, 0.65mm, 50mil og 100mil spacing. Fra tidligere
husker jeg noget om, at der var en sammenhæng feks. track12%mil,
clearance13%mil, der giver 25mil snap grid.

Jeg er derfor i tvivl om hvilken værdier jeg skal vælge for hhv. track,
clearance, via, via-huller, snap grid og component grid osv. Har googlet,
men kan ikke rigtig finde noget :o(

Har I nogle forslag, eller links til guides, forslag til litteratur ell.
lign. ?

På forhåndt tak...

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: PCB-Layout, track size, track clearance, via size

Hej Torben

Send mig en linje på bbr kanelsnegl rummet på engelsk hos
dtu her i landet; i morgen,
så skal jeg nok hjælpe.
På engelsk hedder rummet space.
Kender ikke Altium, men det finder vi ud af.

/Bo.

--
Skal vi holde det i gruppen? Er der flere der vil vide mere?
Ellers hiver jeg Torben igennem den grundlæggende teknologi

Hej Bo, det er hermed gjort ;o)...

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: PCB-Layout, track size, track clearance, via size

Metrisk. Du har tilstrækkeligt mange metriske komponenter
til at diktere metrisk.
Husk at vælge "snap to grid" for tomme-dimserne.

Vi tager den i morgen. Smid mig en mail. Og lad nu være med
at søge på "perfag".
bbr kanelsnegl rummet på engelsk hos dtu her i landet.
Hovednummer 4525. Mail for resten.

/Bo.

--
på engelsk hedder rummet space

Re: PCB-Layout, track size, track clearance, via size

Hej,

du kan runtime skifte mellem alt udlæsning i mil og mm, men det giver
selvfølgelig skæve tal... <q> tasten

Men til dels er det ikke så vigtigt, men kommer en del an på din pcb
leverandør hvad de har af standard tools.
http://www.olimex.com/pcb/index.html de kører med mm bor

men min track etc kører de i mil:
http://www.olimex.com/pcb/index.html

så det er vel primært der det er vigtigt om det er mil eller mm, og hvad du
angiver i dine rules

Kasper

Re: PCB-Layout, track size, track clearance, via size

Hej,

Ja - jeg må prøve at kaste mig ud i det, så giver det sig måske henad vejen
;o)

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Site Timeline