PC styring af rmange relæer / spoler

Jeg overvejer at styre et større antal (50-200) spoler ved brug
af en PC, f.eks. via en parallel el. seriel port.

Formålet er at kunne aktivere elektriske sporskifte-magneter
på en modeljernbane.

Spolerne kræver kun en impuls på ca. 0,1 til 0,5 sekund
(ved ca. 12 Volt) for at reagere.

Til at drive spolerne kan f.eks. anvendes et antal ULN 2803
( IC m. 8 x darlington transistorer ).

Har i nogle forslag til et kredsløb,
der kan anvendes til dette formål  ?

--
Kim

Re: PC styring af rmange relæer / spoler

Jeg ville bruge en microcontroller PIC eller lign.
Fra PCen ville jeg snakke med denne via den serielle port, alternativt
USB (stadig som serielport, nogle microcontrollere understøtter
dette).
Microcontrolleren skulle så styrer de drivere man nu måtte vælge.
Der er tonsvis af eksempler at tage fra, google er din ven.

Så er det ret simpelt at give ordere fra PCen, opfind selv dit komando
sprog, eks. "TÆND 234" og microcontrolleren sørger for at udgangen
bliver trukket i den korrekte tid.

Jeg ville også sørge for at lave det således at PC og styrekredsløb er
adskilte med optokoblere, du vil nemlig nok fortryde hvis du ikke gør
dette.

Husk noget beskyttelse af dine udgange til de spoler, undgå at trække
for mange på samme tid, læg noget delay ind.

/Hans

Re: PC styring af mange relæer / spoler
On Thu, 21 Mar 2013 19:46:57 +0400, Hans Kjaergaard

Ok, jeg har dog ingen praktisk erfaring med med PICs,
så mit kendskab til disse er begrænset.

Skal der anvendes drivere afhængigt af styresystem  ?

Ja, det gør jeg allerede med mit nuværende system,
som anvender (gamle) ISA kort med 192 I/O porte.

Ok, kan du foreslå en PIC til formålet  ?

og hvor mange spoler vil denne PIC kunne styre  ?

Tænker du på en diode over spolen  ?

Eller en transistor til at trække spolen ?

Ok, der er kun behov for at trække en enkelt spole ad gangen.

--
Kim

Re: PC styring af rmange relæer / spoler
Kim skriver:

Jeg ville - hvis jeg var dig - begynde at overveje digital drift.
Startende med at snakke ud til dine sporskiftere via DCC.

Her er alt hvad du skal bruge:
http://usuaris.tinet.cat/fmco/home_en.htm

Jeg ville starte med en Nano-X som digitalstation, hvortil du
kommunikerer serielt.
(kig på hjemmesiden under Lokmaus -> NanoX

Herefter er det bare at gå i krig med "Accessory" dekoderne.

Fordelen er at du kun bruger en seriel port på din computer og at du
kommer i gang med at bruge "Xpressnet" kommuniikation, som du alligevel
kommer til at bruge, når du skal digitalsere dine lokomotiver engang ude
i fremtiden.

Re: PC styring af mange relæer / spoler
On Thu, 21 Mar 2013 17:38:05 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg har allerede digital drift af lokomotiver - via en Intellibox.

Ja, der er bl.a. vist en "2 turnout decoder",
der med en PIC12F629 & ULN2803
lader til at kunne laves for en billig penge.

Det er bare surt at den kun kan styre 4 spoler,
da jeg så får brug for op til ca. 75 stk,
men det kan næppe laves simplere, hvis jeg vil bruge DCC ...

--
Kim

Re: PC styring af mange relæer / spoler
Kim skriver:

Så ligger den da lige til højrebenet....

Ellers er det bare at komme rundt på nettet der findes masser af "byg
selv" dcc dekodere.