PC-strømforsyning - ledningsdiagram

Hej, computeren er gået død og jeg er i tvivl om, hvad der er gået i udu...

Det er en Dell og den er ca. 3 år gammel, men har stået næsten konstant
tændt i alle 3 år...

Det startede med, at den havde meget svært ved at genstarte når den
undtagelsesvis havde været slukket..., og nu er den helt død..

Jeg vil prøve at måle på strømforsyningen, men kan ikke finde noget
ledningsdiagram på nettet... (ved ikke rigtig hvad jeg skal søge på)

Er der nogen, der kan give mig et link eller fortælle mig, hvad der bør være
på de forskellige stik...??

Bør der være konstant strøm på alle stik, eller kræver det at jeg
kortslutter to af stikkene...??

mvh. Helge

Re: PC-strømforsyning - ledningsdiagram

Det kunne godt være et defekt bundkort, eller defekt CPU
hvis det er en AMD, er der god chance for defekt CPU
de har en tendens til at være lidt mere skrøblig
hvis folk ikke er forsigtige ved montage.

http://www.helpwithpcs.com/courses/power-supply-basics-inc-pinouts.htm

ATX psu på google gav gevinst ved først søgning.
først link ved søgningen

du skal først korslutte pin 14 (PS ON) og 15 (GND) før der bør
ske noget.

Medmindre den er forgyldt den PSU med 24karat guld
så smid lortet ud og køb en ny, de koster immervæk kun
~300kr for en rigtig god en.
det kan ikke betale sig at reparer på sådan noget.

eventuelt kan du kigge på den her ved shg.dk
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr82%0152

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: PC-strømforsyning - ledningsdiagram
Hej Rasmus, mange tak for hjælpen, det var lige det jeg skulle bruge..., og
strømforsyningen virkede 100 %..., så du har nok ret mht. bundkortet....,
der er nok en kondensator der er tørret ind til en rosin...

Hilsen Helge

Re: PC-strømforsyning - ledningsdiagram

Srøv at tjecke nogle af lytterne, hvis du finder synderen, så afmonter den
du kan "brække" dem af normalt så der bare sidder 2 pinde tilbage
så kan du lige teste om kortet kommer til live, såfremt det virker
så finder du bare en ny 1000uF som erstatning.

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: PC-strømforsyning - ledningsdiagram

Hej Rasmus, ja da jeg fik kigget lidt nærmere på de 6-8 electrolytter, der
sidder lige ved siden af processoren, kunne jeg godt se, at 4-5 af dem var
sovset til i toppen..., så det er nok der hunden ligger begravet...

Tak for hjælpen..

Hilsen Helge

Site Timeline