PC som fjernbetjening?

Hej.

Jeg skal i gang med et projekt hvor jeg kan sende et videosignal fra min
server som står hjemme, via Windows Media Server hvilket ikke er noget
problem. Men jeg mangler en mulighed for at kunne "fjernbetjene" min
satboks, som jeg vil videreføre via min media server. Men hvordan gøre jeg
at kunne gøre dette?

Findes der nogle IR-bokse på markedet som ikke koster flere hundrede kroner,
eller kan det lade sig gøre at bygge en selv?

//
Michael Pedersen, Aalborg

Re: PC som fjernbetjening?

Det kan godt bygges selv, men de kan også købes færdig lavet for
50-200kr, med mindre du har udstyr til at kode pics i forvejen, bliver
det svært at lave billigere.

http://www.google.com/search?q=ir+blaster

/Jan

Re: PC som fjernbetjening?

Det lyder en anelse dyrt, jeg vil skyde på at prisen bør ligge omkring
20 kr: http://www.lirc.org/transmitters.html

Man skal jo kun lave en 40kHz bærebølge, det kan en pc sagtens klare selv.

Nogle flinke folk har portet lirc til windows:
http://winlirc.sourceforge.net/

Re: PC som fjernbetjening?

Det er også en særdeles primitiv løsning, som du ikke skal forvente vil
kører særlig godt fordi alt IR-timingen ligger i PCen.
Timingen bør ligge extern, f.eks. en PIC som Jan nævner. Du kan ikke lave
noget, der virker for 20 kr.

Re: PC som fjernbetjening?

Det er noget vrøvl, LIRC virker u-påklageligt, hvorfor skulle den side
jeg henviser til ellers eksistere?

Ja, hvis man har masser af tid og penge så kan man da godt lave det
"rigtigt", men det er altså nemmere og billigere at lave den simple løsning.

Sjovt du siger det, for det er netop det jeg har gjort, min HTPC bruger
en simpel IR modtager som er hægtet på et ben i seriel porten.

Re: PC som fjernbetjening?
Nåda, det må du gerne synes, OP bad om løsninger der ikke koster flere
hundrede kroner, jeg fandt indtil flere under 100kr, inkl kabel, en
lille kasse og standard garenti.

Mener du seriøst det skal sælges til 20kr, det er ikke mange kroner du
vil lade folk tjene på pcb produktion og montage :)

Naturligvis kan det laves billigere selv, ved at bruge en
seriel/parallel port og håbe på pcen kan klare timing.

/Jan

Re: PC som fjernbetjening?

Du svarede på den første del af spørgsmålet "findes der boxe på markedet".

Jeg svarede på den anden del af sprøgsmålet "eller man man bygge en selv".

Nej, de 20 kr er bygselv prisen.

Selvfølgelig kan den det.

Hvorfor skulle en 4MHz PIC være bedre til timing end en 2 GHz core 2 duo?

Re: PC som fjernbetjening?
Så burde du havde sent dit indlæg som svar på det oprindelige.

OP nævner intet om hvad cpu den skal køre på, PICen vil være dedikeret
til opgaven, hvor cpuen skal deles mellem mange tråde, kører der noget
tungt 100% cpu i standard prioritet (transcode evt) er det langt fra
sikkert der er nok ledig cpu til at lave en pålidelig timing til IR
afsendelse.

Site Timeline