PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

Hejsa.

Jeg har vovet at krydsposte til både elektronikgruppen, såvel som støj og
hardware, da min forespørgsel berører alle tre emner mere eller mindre, og
jeg ikke helt ved hvor jeg kan finde det endelige svar :)

Here goes:

Jeg har bygget mig et system bestående af en filserver og en spilserver,
bege to i same towerkabinet (Nej, der er ikke meget plads tilovers, men det
fungerer fint). Til daglig bruger jeg kun filserveren, som til gengæld står
tændt 24/7, hvorfor jeg ønsker den så stille som muligt. Dette har jeg
opnået ved et meget stort passivt køleprofil på CPU'en, harddiske i ophæng
og kabinettet beklædt med Magic Fleece støjdæmpningsmåtter. I toppen af
serveren har jeg monteret en 92 mm blæser, som kører ved 5 volt, for lige at
flytte den ellers stillestående varme luft væk fra diskene, nu de ikke
længere kan bruge kabinettet til at aflede varmen gennem...

Mit spørgsmål er så: Kan man tilslutte blæseren i toppen begge PSU'er i
systemet, således at den til daglig får de 5 volt (som allerede nu), men
samtidig også er tilsluttet PSU nummer to, så når man booter spilserveren,
som også har en noget hurtigere og varmere CPU, får blæseren yderligere 5
volt, fra den anden PSU, således at den nu kører på 10 volt?

Det er ikke måden den skal tilsluttes på som bekymrer mig, det er let nok.
Men kan det lade sig gøre, eller vil strømforsyninger brænde af, sende strøm
til hinanden, eller hvad vil der ske? Eller vil de bare begge levere 5 volt
og blæseren modtage de 10 volt?

Og hvad nu hvis man jeg giver den 5 volt, og så giver den fx 7 mere fra psu
nummer to?

Kunne selvfølgelig bare prøve, men har ikke lyst til at brænde min 550 Watt
Enermax af, som er den ene af de to PSU'er...

Glæder mig til at høre forslag/svar.

På forhånd mange tak,

Jonny.

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

Nice. Og jeg går bare ind i nærmeste elektronikbutik og siger at jeg skal
have et topolet omskifterrelæ, og så ved de hvad det er for et? Hvad med
tilslutning, er det relativt nemt? Jeg har ikke loddet andet end lidt
ledninger i 4 år ;)

Jonny.

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

Mange tak, men hvad nu hvis jeg vælger diode løsningen i stedet? Jeg har et
hav af dioder liggende, som jeg lige kan finde nummeret på senere, hvis det
kan bruges... Er det noget du kan give en hurtig hånd med?

Jonny.

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

et
det

Må jeg foreslå at du prøver at ohm'e fra 0-volt (sort ledning) til kassen på
en PC strømforsyning. Der er vist ingen grund til at sikre galvanisk
adskillelse.

Men en ulempe ved en simpel diodeløsning er at blæseren kommer ned på 4.4
volt (lidt mere ved en schottky diode) og det kan være for lidt til at den
vil starte.

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

Den kan ikke starte ved under ~4,7-4,8, det har jeg testet med en
strømforsyning med variabel volt kontrol.

Men så satser vi på relæløsningen. Jeg foretrækker også at de to ikke har
direkte kontakt, for Enermax'en er LIDT dyr jo ;)

Jeg vender lige tilbage når jeg har skaffet relæet.

Jonny.

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

kassen på

Så hedder det ikke GALVANISK adskillelse.

4.4
den

Kan let forhindres med en sikring eller en lille modstand i serie med 12
volt, men nu kortslutter dioder ikke bare sådan lige, de skal mishandles før
der sker noget.

Men jeg ville nu slet ikke lave sådan en løsning, jeg ville foretrække en
termostat styret blæser, så hastigheden var styret af temperaturen i kassen
og måske lave forsyningen via diode fra begge 12 volt forsyninger, så den
virker bare en af PC'erne er tændt.

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

Jeg har aldrig hørt om strømforsyninger der er galvanisk adskilt på 5/12
volt og ikke på gnd/0 volt ;-)

før

Jeg har også set meget, og jeg vil i langt de fleste tilfælde foretrække at
bruge dioder hvis jeg skal skifte mellem flere spændinger. Men både dioder
og relæer går istykker hvis du mishandler dem, relæer har både problemer ved
små og store strømme, dioder kun ved store strømme.

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

har
hvis

Jeg har opfattet at den ene power supply altid er tændt?
Hvis det er tilfældet, så kan blæseren køre på den alene. Lad et relæ vælge
om den får 5 eller 12V fra en power, der altid er tændt. Lad den anden power
supply trække relæspolen. Så er der lige så lidt elektrisk forbindelse
mellem dem, som der er nu.

Men selvfølgelig: slukker man den power, der leverer tilblæseren ender det
sikkert varmt.

Bo //

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

Hmm.. så er det da næsten nemmere at sætte dioderne (almindelige) på
12 volts udtaget på begge strømforsyninger - og så sætte en modstand i
serie med den ene (eller måske dem begge, så har man fuldstændig
kontrol over begge blæserhastighederne)

Alex

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

Ved den lave spænding Jonny kører, vil der nok være opstart problemer med en
modstand.

I Jonny's situation er relæet nok den bedste løsning. Her tænker jeg både på
at det er simpelt at bygge, har en let forståelig virkemåde og er rimeligt
pålideligt.

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?
On Fri, 10 Oct 2003 23:00:49 +0200, "Jonny Jensen"

To dioder.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?
On Fri, 10 Oct 2003 23:00:49 +0200, "Jonny Jensen"

Sæt en diode i serie med 5V fra den ene PSU (til + på blæseren) og 3
dioder i serie med 12 V fra den anden PSU (til + på blæseren).
Hvis du bare vil køre stærkt så bruger du 1 diode istedet for 3.

/Hans

Re: PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

Lyder cool - har du mulighed for at vise nogle billeder?
--
Uni Bull
København K

Jonny.