PC-osciloscop

Jeg har behov for et scop der kan måle op til 15 kHz, men jeg har ikke
rigtigt lyst til at ofre en masse penge, da mit behov ikke er så stort.
Jeg har heller ikke behov for et præcist scop, jeg skal blot konstatere
om der er liv i dyret.

Jeg har fundet et pc-oscilloscop på nettet der kan klare op til 20 kHz,
som fungerer via lydkortet (http://polly.phys.msu.su/~zeld/oscill.html ).

Jeg har downloadet softwaren men hvad så ? Hvad stikker jeg rent faktisk
i lydkortet ? Hvordan laver jeg/køber jeg en sonde eller en probe ?

mvh

Mikael

Re: PC-osciloscop

et mini jackstik (stereo) i den ene ende, og test-clips/pinde i den anden
ende.

husk at passe på indgangsspændingen. Et par volt max. ellers ødelægger du
lydkortet (ligesom mig...).

 - patrick

Re: PC-osciloscop
Tak for de hurtige svar

Skal jeg forbinde den ene klips med GND og måle med den anden eller hvordan
gør jeg rent praktisk ? Jeg har aldrig brugt scop før.

Mikael

Re: PC-osciloscop
hvordan

du sætter en klips på kablets skærm og den anden klips på signal-lederen.
du sætter så skærm klipsen på GND/0 volt og måler med den anden.

MEN HUSK dit ingangsområde... ellers ødelægger du din "line in" på
lydkortet.

og så skal du huske at lydkortet har en kondensator i indgangen, så det kan
kun måle på sinus+trekant signaler. og en evt. DC spænding vil blive
fjernet.

du får nok lidt støjproblemer, men det må du leve med.

 - patrick

Re: PC-osciloscop
Jeg tror at jeg er ved at have forstået det nu.

Hvad angår indgangsområdet, iflg. Kasper 200 mV, kan jeg så blot sætte en
modstand mellem lydkortet og signallederen når jeg vil måle inden for 5-10
volt. Det reducerer vel kun strømstyrken og ikke spændingen ?

Mikael

Re: PC-osciloscop
Hey

Spændings deler... 2 modstande

--
Mvh Kasper

Re: PC-osciloscop
Sæføli !!

Mikael

Re: PC-osciloscop

Evt. kombineret med nogle dioder på indgangen så man har lidt beskyttelse
over for overspændinger. Ellers kan man nemt komme til at brænde en indgang
af, da man jo ikke altid er 100% sikker på hvad man kommer til at måle.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: PC-osciloscop
Hey...

Jeg tror vel bare du skal have et stik med et par ledninger på.... den er jo
højimpdanset...

men husk... den ingang er vel kun ca 200mv tror jeg.. så vil du måle på et
5V -10V signal.. må du dele det ned med nogle modstane

--
Mvh Kasper