PC oscilloskop til lydkortet

Hej gruppe

Jeg fik for nogle dage siden i tråden om fjernbetjente stikkontakter et
tip om at man kan bruge lydkortet som oscilloscop sammen med behørig
software.

Denne idé er jeg blevet meget tændt på, og jeg har fundet masser af
programmer, men hvilken hardware skal jeg egentligt bruge hvis det ikke
lige er lydsignaler jeg vil måle?

Mere specifikt tænker jeg på digitale signaler på typisk 5 v.

Hilsen
Martin

Re: PC oscilloskop til lydkortet
On Sat, 23 Oct 2010 13:47:42 +0200, Martin Larsen

Så skal du over i et PC scope, de fås til små penge til USB.
SW til disse er for det meste (jeg har ikke set andet) proprietær dvs.
virker kun til det enkelte PC scope.

Velleman har også et scope til parallelporten, men de fleste PC scoper
idag er som sagt til USB.

/Hans

Re: PC oscilloskop til lydkortet
Den 23.10.2010 13:47, skreiv Martin Larsen:

Bruk en skjermet sterokabel fra lydinngangen 3,5 steroplugg. Jeg brukte
boksen fra en lampettbryter der jeg plasserte to spenningsdelerer 10K og
1K til felles jord. To dioder i antiparallell over 1K der signalet fra
PC blei tilkoplet.

Jeg brukte en skjermet ledning til hver måleledning, tilkoplet 10K.

Jeg forutsetter protester ved valger av motstandsverdier.

Jeg brukte "scoopet" i et kvarters tid, da var problemet mitt løst ;-)
Jeg har ikke brukt oppsettet siden; jeg brukte for korte ledninger!

Siden har jeg fått et USB-scoope.

HM

Re: PC oscilloskop til lydkortet

Jeg er lidt i tvivl: To spændingsdelere 10k og 1k til fælles jord? Dvs.
4 modstande i alt (2 x 10k, 2 x 1k)? Er det fordi du brugte både højre
og venstre kanal så du fik et 2-kanalsskop?

Martin

Re: PC oscilloskop til lydkortet
Den 26.10.2010 21:48, skreiv Martin Larsen:

Ja. Det gav meg et 2 kanals storage scoope. Jeg fikk målt en frame på 8
bytes, 19200 baud no parity, 1 stopbit.

Etter føtste måling ble jeg istand til å dekode framen, og den var korekt.

"Scoopet " ble lagt i en eske, og der ligger det fremdeles.

HM

Re: PC oscilloskop til lydkortet

Det virker fint! Får nogle ret fine firkanter fra digital out på
Arduino, bare frekvensen er høj nok.

Hilsen
Martin

Re: PC oscilloskop til lydkortet

Fandt i øvrigt dette diagram, som minder meget om din opstilling:

http://www.electronic-engineering.ch/radiocontrol/circuits/osziconn/connect.html

Re: PC oscilloskop til lydkortet
Den 26.10.2010 23:11, skreiv Martin Larsen:
http://www.electronic-engineering.ch/radiocontrol/circuits/osziconn/connect.html

Det er i praksis samme skjemaet.

Jeg la ikke merke til soft waren. ;-)

HM

Re: PC oscilloskop til lydkortet

Et lydkort er ikke ret egnet til digitale signaler. Det kan ikke måkle DC,
og heller ikke ret høje frekvenser. Og oversamplingen i indgangen giver
kraftige ringninger på stejle flanker.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: PC oscilloskop til lydkortet

Nu er det så også bare til ad-hoc analyse af output fra fx den
fjernbetjente stikkontakt der gav anledning til denne tråd.

Men i øvrigt har jeg kigget på denne, ser den ok ud til pengene?

http://www.let-elektronik.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id24%6&category_id31%&option=com_virtuemart&Itemid71%&vmcchk=1&Itemid71 %

[...]

Prøv at kik på båndbredden, kun 1MHz.
Skærmen er kun 320*240punkter
Der er slet ingen oplysninger om hvor stor hukommelsen er.

Du vil få et langt bedre oscilloscope ved at købe et USB-scope.
PicoScope laver nogle rigtig gode scoper til små penge, f.eks. PicoScope
2104 hvis det skal være billigt.

Dansk forhandler http://www.shop.microtec.dk/contents/en-us/d28.html

Re: PC oscilloskop til lydkortet

Jeg endte alligevel med at købe lommeoscilloskopet, dog på ebay (men
fabriksny) til 390 kr inkl. forsendelse:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item28%0567216161

Det virker faktisk meget overbevisende til prisen og har hjulpet mig
meget i mine små arduinoprojekter. PC-oscilloskopet var for bøvlet, fx
når jeg skal måle på fotomodstanden monteret på elmåleren i bryggerset.

Jeg er ikke i tvivl om at nævnte scoper fra pico er længder bedre, men
de koster også betydeligt mere. Og så er der det med portabiliteten.

Dette lille lommeoscilloskop som jeg har investeret i er på ingen måde
professionelt, omend jeg tror at selv en prof ville kunne have glæde af
det i værktøjskassen til en hurtig måling.

Og til hobbybrug er det fortrinligt, i hvert fald på det niveau jeg er :-)

Se i øvrigt en anmeldelse her:
http://www.justblair.co.uk/seeed-studio-dso-nano-pocket-digital-storage-oscilloscope-review.html

Nogle af kritikpunkterne i anmeldelsen er forresten afhjulpet, fx er
tændsluk-knappen ikke spor stram på min model, og proben er også forbedret.

Martin

Re: PC oscilloskop til lydkortet
Den 10.11.2010 23:36, skreiv Martin Larsen:
http://www.justblair.co.uk/seeed-studio-dso-nano-pocket-digital-storage-oscilloscope-review.html

Du har tatt et fornuftig valg. Jeg minner bare om rådet vi fikk i
mikroprosessorens begynnelse, der det var snakk om "øvingskitt". Når vi
skulle ut i "jungelen" å velge. Rådet var: "Kjøp det billigste du kommer
over; du kjøper feil i alle fall." Når du har lært å bruke det du har
kjøpt, så har du så uendelig mye mer kunnskap til å velge bedre neste
gang, - og tapet er redusert til et minimum.

Lær deg å skjønne hva scoopet ditt kan, og hva det ikke kan, og du har
et verktøy får meget glede av i årene fremover.

HM

Re: PC oscilloskop til lydkortet
Den 23.10.2010 20:30, skreiv Ulrik Smed:

Pris ytelsemessig, er skopet bra (nok) til hans bruk. Det kan "hekles"
sammen på en times tid. Mesteparten av tiden går med til netteøk.

HM

Re: PC oscilloskop til lydkortet

Du får stadig ikke et PC-lydkort til at måle DC, da der sidder en
kondensator i serie med indgangen.

Re: PC oscilloskop til lydkortet
Den 25.10.2010 12:39, skreiv Allan Soerensen:

Det vet jeg, men det er irelevant i dette tilfellet.

Løsningen på DC-problemet kan være å kjøpe et eget lydkort, st billig
billig, og kortslutte kondensatoerne, men da har du ikke noen
kalvtimesløsning mer.

Jeg undres, er det svært viktig at han ikke får løst oppgaven sin på en
meget enkel måte? PC-scoope generellt er et annet problem. Interessant
nok, men etter min mening irelevant i akkuratt dette tilfellet.

HM

Re: PC oscilloskop til lydkortet

Jeg er enig. Til mit brug tror jeg at pc-scopet er ok. Senere kan jeg
overveje en anden løsning.

Martin

Re: PC oscilloskop til lydkortet
Den 26.10.2010 21:48, skreiv Martin Larsen:

Med dette verktøyet kan du gå rett inn på modulasjonsignalet til
senderen. Du tar 8 målinger, en for hver "knapp". Deretter "analyserer"
du signalet, og bruker kun et signal fra kontrolleren til å styre alle
fire av / på knappene med.

Ikke forsøk å måle hurtigere signal en 19200 baud.

HM

Site Timeline