PC LPT-utgang

Det er vanlig at 3x-stepperkontroller for CNC blir koplet direkte til en LPT-utgang fra en PC.

Siden main framen står langt fra CNC-en, har jeg forlenget LPT porten via eternet til en eternet til LPT converter. Derfor ønsker jeg et lite kontrollpanel med fungsjonener på CNC-en med følgende fungsjoner: Manuell/Automat Dir-X Step-X

- - -

Manuell skulle fungere ved å legge "READY" lav.

På gamle LPT-utganger var der en 74x245 på datautgangene, som i hvilestilling lå i tristate. Derfor kunne signalene fra styrepanelet koples direkte til datalinjene, eventuellt via en tristate.

Nå er den gamle elektronikken museumsvare, men hvordan fungerer moderne kretser i en slik situasjon?

har du pr=F8vet om CNCen overhovedet virker at bruge en ethernet-lpt converter? Det er meget lidt sandsynligt

-Lasse

Reply to
langwadt

Nei. Det har jeg ikke forsøkt. Hvorfor er det lite sansynlig? Jeg har en NPort Server som gir meg 4 COM-porter på eternett. STK500 kjører på en slik.

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:49e79c88$0$24757$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

Fordi programmet skriver direkte ud på porten, helt uden om driver-laget i Windows. Jeg er også 99% sikker på at du *ikke* kan få dit CNC-porgram til at virke via en LPT-port, der kører over ethernet.

Ja, netop en COM-port. Der kommunikerer programmet via seriel-port driveren i Windows. NPort Serveren leveres med en driver, hvor man fra Windows blot får et antal virtuelle COM-porte.

Reply to
Allan Soerensen

Mon erfaring med forskellige prombrændere på parallelport er at de IKKE virker.

Mi erfaring er at *min* virker, fra WIN95 -> WINXP.

Allan Soerensen skreiv:

:-(

Jeg har altså levd i den villfarelsen at de siste WIN-versjonene ikke tillot at enkeltprogrammer styrte LPT utenom OS-et.

Da må jeg tenke nytt, PC104, NanoITX eller liknende. Alikevell er orginalspørsmålet mitt relevant: Hvordan fungerer moderne LPT-utganger?

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:49e84bb8$0$6278$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

Det er umuligt at svarer på. Den oprindelige standard centronic-port er gennem årene blevet temmelig udvandet. Jeg har gennem mange år solgt måleinstrumenter, der skulle tilsluttes via computerens printerport. De sidste mange år har det være temmelig svært at forudsige om instrumenterne ville virke med en given PC idet printerporten er implementeret vidt forskelligt fra producent til producent, samt fra model til model. LPT-porten har i mange år været en intigreret del af motherbordets chipsæt og ikke som i gamle dage opbygget med TTL-kredse (i dag er det de færreste computere, der overhovedet har en LPT-port). De instrumenter jeg sælger kører heldigvis via USB-porten nu, så man slipper for alle de problemer med forskellige underlige LPT-porte.

Reply to
Allan Soerensen