PC LPT-utgang

Det er vanlig at 3x-stepperkontroller for CNC blir koplet direkte til en
LPT-utgang fra en PC.

Siden main framen står langt fra CNC-en, har jeg forlenget LPT porten
via eternet til en eternet til LPT converter. Derfor ønsker jeg et lite
kontrollpanel med fungsjonener på CNC-en med følgende fungsjoner:
Manuell/Automat
Dir-X
Step-X
- - -

Manuell skulle fungere ved å legge "READY" lav.

På gamle LPT-utganger var der en 74x245 på datautgangene, som i
hvilestilling lå i tristate. Derfor kunne signalene fra styrepanelet
koples direkte til datalinjene, eventuellt via en tristate.

Nå er den gamle elektronikken museumsvare, men hvordan fungerer moderne
kretser i en slik situasjon?

HM

Re: PC LPT-utgang

har du prF8%vet om CNCen overhovedet virker at bruge en ethernet-lpt
converter?
Det er meget lidt sandsynligt

-Lasse

Re: PC LPT-utgang
snipped-for-privacy@fonz.dk skreiv:

Nei. Det har jeg ikke forsøkt. Hvorfor er det lite sansynlig? Jeg har en
NPort Server som gir meg 4 COM-porter på eternett. STK500 kjører på en slik.

HM

Re: PC LPT-utgang

Fordi programmet skriver direkte ud på porten, helt uden om driver-laget i
Windows.
Jeg er også 99% sikker på at du *ikke* kan få dit CNC-porgram til at virke
via en LPT-port, der kører over ethernet.

Ja, netop en COM-port.
Der kommunikerer programmet via seriel-port driveren i Windows. NPort
Serveren leveres med en driver, hvor man fra Windows blot får et antal
virtuelle COM-porte.

Re: PC LPT-utgang
Allan Soerensen skreiv:

:-(

Jeg har altså levd i den villfarelsen at de siste WIN-versjonene ikke
tillot at enkeltprogrammer styrte LPT utenom OS-et.

Da må jeg tenke nytt, PC104, NanoITX eller liknende. Alikevell er
orginalspørsmålet mitt relevant: Hvordan fungerer moderne LPT-utganger?

HM

Re: PC LPT-utgang

Det er umuligt at svarer på.
Den oprindelige standard centronic-port er gennem årene blevet temmelig
udvandet. Jeg har gennem mange år solgt måleinstrumenter, der skulle
tilsluttes via computerens printerport. De sidste mange år har det være
temmelig svært at forudsige om instrumenterne ville virke med en given PC
idet printerporten er implementeret vidt forskelligt fra producent til
producent, samt fra model til model. LPT-porten har i mange år været en
intigreret del af motherbordets chipsæt og ikke som i gamle dage opbygget
med TTL-kredse (i dag er det de færreste computere, der overhovedet har en
LPT-port). De instrumenter jeg sælger kører heldigvis via USB-porten nu, så
man slipper for alle de problemer med forskellige underlige LPT-porte.

Re: PC LPT-utgang

Mon erfaring med forskellige prombrændere på parallelport er at de IKKE
virker.

Bo //

Re: PC LPT-utgang
Bo Bjerre skreiv:
Mi erfaring er at *min* virker, fra WIN95 -> WINXP.

HM

Site Timeline