PC kabinet giver stød ved berøring ?! ? - Page 2

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Det er naturligvis den bedste løsning - men desværre er der ikke jord i
nogle af de stik jeg har i nærheden :(

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Uffes radiator har da perfekt jord, ellers gav det ikke stød at røre
ved dén og PC'en på samme tid :-)

Men jordforbindelser må ikke laves via radiatorer :-)

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?
Den 06 Feb 2005 17:31:09 GMT, "Jesper G. Poulsen"

Eller også er en PC på en anden fase 'jordet' til en radiator et andet
sted i huset.

Det eneste vi ud fra Uffes erfaring kan konkludere, er at der er en
potentialforskel mellem PC og radiator.

Det kan ikke gentages for tit.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

If I save the whales, where will I keep them?

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?
[snip potentialeforskel]

Så hvis man ikke har jordstik i hytten, må man ud og ofre X antal tusind
kr for at en elektriker banker et spyd i jorden og fixer resten...

Men hvad gør man så hvis der ikke er jord i en lejlighed?

Man kan vel ikke bare kaste et spyd i jorden fra 3. sal ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Ja, ingen andre må gøre det.

Hvis der mangler jord i alle lejligheder kan man jo lave et 'samlet
køb' og få det noget billigere.

Jo :-)  men det er ikke sikkert at det skal laves med et jordspyd. I
København skal der laves nulling.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

A morning without coffee is like something without ... something else.

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Klart, det er jo en "autoriseret handling" der udføres.

Hmm, så går jeg ud fra at hvis der bare mangler jord i nogle af
lejlighederne eller kun i en del af lejligheden, så har elektrikeren
været doven og man skal ha' ordnet det atter en gang? (Også aut.
naturligvis).

Øh? Den har jeg ikke hørt om før... er det jord<->nul?

Giver det ikke bare en ekstra nul istedet for en jord?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Hvis der er jord i installationen til komfur eller vaskemaskine, kan
den selvfølgelig bruges, så er det noget nemmere at lave.

Nullerderen er jordforbundet ved transformatoren og for at den må
bruges til jordledning i installationen skal forsyningen være
kabellagt på hele strækningen, hvis der var tale om luftledninger
ville det jo ikke være så smart når nullederen faldt ned i stormen.

Jeg tror at grunden til at man ikke må bruge fordspyd i København er,
at jorden mange steder er en udefinerbar masse af opfyld, affald og
diverse forurenet jord og grundvandspejlet kan være sænket så spyddet
skulle være meget langt for at få forbindelse.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

It's people like you, who make people like me above average.

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Nemmere? Mener du ikke "så koster det ikke så meget"? Det skal jo stadig
gøres af en aut.inst. :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Jeps.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

No Brain, No Pain.

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Hmm,, det medfører lige et spg.
Jeg bor i et alm etplanshus model ældre, og har ingen jord i stikkontakterne
Den eneste jord forb. her er, er et spyd der sidder ved oliefyret.

Til pc´en og dertil hørende udstyr har jeg spulet et 6m langt kobberrør ned
lige uden for huset, og tilsluttet pc´ens stel/kabinet dertil.
Dvs sige at jeg engentlig har lavet noget ret ulovligt ??

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Som du har i din elinstallation. Den kan trækkes rundt til dine
stikkontakter.

Nej (svjv) kan du ikke klandres for at have forbundet noget til
kabinettet af din pc. HAvde du lavet e stikkontakt med jord er det noget
helt andet.

Re: PC kabinet giver stød ved berør ing ?!?

Så har man alletiders chance for at gøre noget ved de møg irriterende
over og underboer ;-)

- Lars der takker for oplægget til idéen som jeg straks vil afprøve det
på de fire møgunger der bor ovenover mig ;o)

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Mener du stikke metalspyd igennem dit gulv og loft?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: PC kabinet giver stød vedberøring ?!?

ROFL...

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Hmm, jeg havde en gang en underbo med jord i hovedet, men det ville nok
være lidt svært at ramme:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Jeg har sådan én og han er lige passeret under mig :-)

- Kommer du med spydet?

Re: PC kabinet giver stød vedberøring ?!?

Ja, men det er der som regel, har du ikek et 400 volts installation
(komfur, gammel vaskemaskine osv.) ?

Græder og beder en elektriker om at lave det......

Teoretisk set jo !

Re: PC kabinet giver stød vedberøring ?!?

Nu tænkte jeg på teoretiskt :)

Her hvor jeg bor i øjeblikket er der fin jord.

Men da jeg er i færd med at snuse efter et andet sted ville det da være
meget rart at vide hvor mange penge man skal ofre "ekstra" hvis der nu
ikke er jord et sted eller to :)

Og så kender jeg et par stykker som kun har jord i f.eks. køkkenet.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: PC kabinet giver stød vedberøring ? !?

Det kommer jo an på hvordan ledningerne skal trækkes.
Selve jordingen behøver ikke at være dyr. Jeg gav fx 375 kr inkl moms og
kørsel for at få lavet nulling. Men ledningerne var trukket i forvejen,
så det var kun lige i tavlen, det skulle laves. Jeg troede nemlig at der
var jord fordi der engang havde været en vandvarmer i lejligheden, som
var tilsluttet en stikkontakt med "jord".

--
Niels

Re: PC kabinet giver stød vedberøring ?!?

Men det er vel en af de ting man kan undersøge før man køber :)

Skal der nu trækkes kabler over det hele, og tillades der ikke lige
nulling i den del af byen, tjaaae, så kan det vel godt løbe op i et par
penge :)

--
Venlig Hilsen
Michal