PC kabinet giver stød ved berøring ?! ?

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med den her.

Hvis jeg ligger hånden på mit PC kabinet (som ikke er tilsluttet jord)
og den anden hånd på en radiator - får jeg stød ! Er det normalt - eller
tegn på at de er problemer ??

Jeg opdagede det da jeg har haft lidt problemer med at min TFT skærm
"blinker" - dvs lysstyrken stiger og falder kortvarigt - ikke ret meget
men nok til at man bemærker det. Har en mistanke om at det kan have
samme årsag ??

Noget bud ?

NB: Jeg har desværre intet måleudstyr at check det med.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Det er ganske normalt. I indgangen af din strømforsyning, er der 2
kondesatorer der deler dine 230 volt ligesligt over sig, så du har 115
volt på kabinettet. De sidder normalvis som støjkondensatorer til jord,
men da du ingen jord har......

Din radiator er til gengæld en perfekt jordleder, så de 115 volt
udlignes genne dig :-)

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?
Den Sun, 06 Feb 2005 14:00:34 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Det må du ALDRIG skrive i en nyhedsgruppe.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Never insult anyone you can't beat up or shoot down.

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Trist hvis det er plastik rør... heh..

Men det får vandrørende til at forsvinde hurtigere

Kasper

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Bare rolig - jeg har ikke tænkt mig at lave det nummer :)

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Jo, det må jeg. Det tager ingen skade af at vide, slet ikke når nu vi
har kostateret det.

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Nej for på den måde du skriver det på, gør at folk tror de så kan bruge det
som jord til computeren og vaskemaskinen, istedet for den jord der er i en
stikkontakt.
Og nej, det er kun dig der har konstateret det, for den jord er altså ikke
ret god, og kan slet ikke garanteres andet, end at man slår lapperne hvis
man rører ved den radiator og lysnettet på samme tid.

/Hauge

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Okay, sådan forstod jeg det ikek selv (og ej heller Uffe som spurgte)

Den er ret god, ellers fik Uffe ikke stød - vel ?

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Prøv du selv at finde ud af hvor meget jordforbindelse der skal til, før du
kan få stød af ½-lysnet.. Så NEJ, det behøver ikke være en speciel god jord.
Selv min antennemast der går igennem taget på huset, og uden tilslutning af
nogen antennekabler overhovedet, kan give stød til et computerkabinet, og
den vil jeg i hvert fald ikke betegne som god jord.
Såeh...
Think you a little about Hansi.

/Hauge

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?
Tak for svaret Klaus - så vil jeg ikke udsætte mig selv for det yderlige :)

Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?
Må jeg stille et spørgsmål?
Jeg har engang lært, at strøm kan kun løbe i lukkede kredsløb!
Hvis nu alt metal omkring PC'en herunder printere, radiatorer osv er
forbundet sammen med en god leder, så vil der ikke være nogen
spændingsforskel mellem de forskellige metal dimser, og dermed kan der ikke
løbe nogen strøm. Det hedder vist potentialeudligning med et fint ord.
Så må det være ligemeget om denne ledning der forbinder de forskellige
dimser også er forbundet til moderjord?
(Måske med den undtagelse, at man står med bare tæer uden for på jorden og
stikker hånden ind gennem vinduet for at pille ved PC'en!)
Hvis dette er rigtigt, må det være en god ide at forbinde radiatoren til
PC'en?

Hilsen
Søren Haahr

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Jorrekt, husk på at et lukket kredsløb også kan være kraftværk ->
transformer -> pc -> radiator -> jordforbindelse -> kraftværk

Korrekt

 Det hedder vist potentialeudligning med et fint ord.

Korrekt

Ja, indtil der sker en fejl i et stykke udstyr, så har du 230 volt på
radiatoren, printeren osv. Det gør nas og kan slå ihjæl.

Derfor forbinder man _ikke_ sin pc med radiatoren !

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Glemte lige:
Husk på at et lukket kredsløb også kan være kraftværk -> transformer ->
pc -> radiator -> dig -> jordforbindelse -> kraftværk.

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Og din printer bliver højst sandsynlig brun :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Vel kun hvis han sidder på printeren, når han får stød? ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Elektronikken bliver stadig udsat for 115V. Så ikke kun når han sidder
på den.

Husk at visse printere stadig bliver tilsluttet med USB/LPT ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Ok vitser bliver ikke bedre at at blive forklaret men:

Jeg mente at printeren blev brun, af at han sked i bukserne hvis han fik
stød.

Mvh. Uffe Ravn

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Det var jo ikke lige det jeg mente :P

Men ok, point taken :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?

Vend stikket.

- Lars

Re: PC kabinet giver stød ved berøring ?!?
Hejsa

Er nu ikke ret tit det hjælper, og slet ikke hvis de to støjkondensatorer er
i balance, så vil der være omkring den halve lysnetspænding på kabinettet,
uanset hvad.
Sæt jord på, dog ikke fra en radiator som andre mener er en perfekt jord,
men fra det 3. ben på en stikkontakt.

/Hauge

Site Timeline