Path loss og afstand...

Jeg prøver at regne lidt på den teoretisk rækkevidde med 802.11b, men kan
ikke rigtigt på få tingene til at hænge helt godt sammen...
Så vidt jeg har kunne finde informationer om på nettet må man maksimalt
sende med 20dBm, receive sensitivity ligger lige omkring -94dB (For Cisco
350 WLAN kort ved 1Mbit/s). Det giver et maksimalt Path Loss på 114dB. Med
Friss Transmission Formula giver det en rækkevidde på omkring 5000m.
Dette er jo sådan set et meget pænt tal, men det er noget langt over det man
kunne forvente, og det man kan finde på nettet som ligger omkring 500m til
1200m (400fod).
Jeg er klar over at ovenstående er en teoretisk udregning, som kun tager
højde for tabet af energi i forhold til afstanden. Jeg er kun intresseret i
den teoretisk afstand når der ikke er andre ting der spiller ind, f.eks. når
man står på en mark og der ikke er noget til at forstyrre, men der må næsten
være et eller andet der mangler i ovenstående, da det er noget langt fra
resultatet?

Med venlig hilsen...
Thorbjørn

Site Timeline