Patenterede elektronik ?

Hvis en print antenne på en 433.92MHz modtager er patenteret (har købt sådan
en vejr ting og der står et (R)(C) samt Patented og et nummer på print
antennen hvis jeg vil "kopiere" den uden at få en sag på nakken hvor meget
skal man så ændre på deres design før man kan kalde det sit "eget" og deres
patent ikke dækker mere ?

Er det nok at feks bruge deres layout og tilføje lidt baner her og der  ?

m.v.h.
lasse

Re: Patenterede elektronik ?
Hej Lasse

sådan
deres

Hvordan har du det selv med folk der vil nasse på dit arbejde ?

Mvh Max

Re: Patenterede elektronik ?

meget
?

Hvis det er privat betyder det sa intet, men det er vel begrænset hvor mange
måder man kan lave en printantenne på ?
Kopiere du aldrig noget ?

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil:

Re: Patenterede elektronik ?

mange

Åbentbart mange nok til at man kan få patent på det.

Mvh Max

Re: Patenterede elektronik ?

det har jeg det skam ikke ret godt med ( at kopiere andres ting ) for jeg
vil helst lave alt ting selv, men må sande at det er langt uden for både mit
interesse område og hvad jeg selv kan magte (HF design) og jeg tvivler på at
Panasonic går konkurs fordi jeg kigger dem lidt over skuldren jeg mener at
kan huske at lovgivningen siger noget i stil med at hvis man kopiere direkte
mm for mm af en andens design har man "stjålet det" men hvad hvis man
tilføjer lidt "ekstra" til antennen f.eks. en "dipol" mere, laver banerne
lidt bredere osv. nogen som har noget erfaring med hvad "patent loven" siger
til sådanne ting ?

/madsen

Re: Patenterede elektronik ?
Hej Lasse

siger

Nu er et patent jo mange ting, men det patent du har mødt er nok måden
det er lavet på der er patenteret. Man kan ikke patentere en dipol, med
derimod
en bestemt måde at lave en dipol på, et sådan patent kan jo af naturlige
årsager ikke kopieres da det er ideen der er patenteret. Selve det print
du sidder med er så beskyttet mod kopiering via copyright lovgivningen.

Ps: du kan forøvrigt købe den slags antenner færdige, f.eks
Farnell varenummer 3928056

Mvh Max

Re: Patenterede elektronik ?

Ok, takker.

Ja men jeg ville gerne bygge det ind  min kasse så det hele blev mindre og
man ikke skulle have udvendig antenne.

/madsen

Re: Patenterede elektronik ?
Hej Lasse

Det varenummer referere til en printmonteret antenne der ikke
fylder noget vidre, minder om et lille stykke print.

Mvh Max

Re: Patenterede elektronik ?

    Tag selve antenne laoutet, og lav resten selv (du skal vel ha andre
ting på det, da du selvfølgelig ikke vil lege Copy-kineser)... så er
problemet løst, ellers kan du tage fat i en af de mange design guides
ommkring de antenner, f.eks. har Microchip en PCB design guide til de
frekvenser da de bruges på RFPic kredsende...

--
VH
Lars Molnit

HeHe

Det minder mig lige om en af de kinessere jeg går i klasse med der kopierede
fra internettet i en report om passive RC filtere...

Der lykkes det ham at skrive(kopiere) et par sider fra internettet på ca
inginør niveu som han ikke selv fattede, det vidste sig bare det var om et
LC led og omhandlede svingningskredse...

sådan kan det jo gå :)

Kasper

Re: Patenterede elektronik ?

Sålænge det ikke er noget der senere skal masseproduceres, men er til eget
brug, er der næppe de store problemer.

--
MVH.
N_B_DK

Du ved jo ikke hvad de har patenteret. Slå det op i en database og gå videre
derfra

delphion.com er go':-)

Re: Patenterede elektronik ?
sådan
deres

Uanset hvad må du benytte patenter lige så tosset du vil - sålænge det er
til privat brug! Faktisk mener jeg, dette gælder al ting (ophavsret, design
osv.) - undtagen den nylige undtagelse med digitale kopier.

/Anders

Re: Patenterede elektronik ?

Digitale kopier er ikke beskyttet af patenter, men af copyright og lignende
(patenter skal man søge om, copyright har producenten mere eller mindre
automatisk)

--
MVH.
N_B_DK

Det ved jeg! Og det var sådan set pointen med "al ting" - også "ting der er
beskyttet på anden vis"... Hvis du fx. har lyst til at bukke dig en PH lampe
til privat brug er det også iorden (svjv)!

/A

, men af copyright og lignende

Re: Patenterede elektronik ?

Copyright betyder retten til at kopiere. Man opfordres
derfor til at kopiere dét, man måtte ønske :)

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Patenterede elektronik ?

Hvis der er interesse kan vi starte en 500,- seddel kopi, der er åbenbart
lovligt ?
Øh Jeg tror der er nogen der har misforstået et eller andet meget kraftigt her.
Mvh
  Klavs.

Re: Patenterede elektronik ?

her.

Så du ikke smiley'en .......its a joke man

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Patenterede elektronik ?

Den fangede jeg, men lå for dybt til du gjorde med min :-).

Re: Patenterede elektronik ?
lovligt ?
her.

Ok du fandt lige noget der var i strid med anden lovgivning. Naturligvis må
du heller ikke kopiere nøglen til din nabos bil "til eget brug" osv. Men den
holder for patenter!

/A

Site Timeline