Parsnoet kabel

Hejsa

Til en installation er der trukket sådan et parsnoet kabel man vist bruger
til netværk - altså 8 ledere snoet sammen i par - parsnoet ;-)

Jeg skal kun bruge 4 ledere - en plus, en minus og to til kommunikation.
Hvad vil være det bedste at gøre med de resterende ledere ? Lade dem hænge,
eller skrue dem til et stelpunkt ?

/Brian

Re: Parsnoet kabel

Du kunne også bruge dem til "plus" og "minus". Hvor langt er kablet og hvor
stor strøm skal du trække?

Re: Parsnoet kabel

Enig, det bedste må vel være at parallelkoble overskydende ledere til
forsyningsspændingen, så der opnås mindst mulig spændingsfald på denne.

Vh. KJ

Re: Parsnoet kabel

Så jeg snører dem sammen parvis - altså to ledere sammen til én ?

Typisk er det et sted mellem 20-50 meter og under 100mA.

/Brian

Re: Parsnoet kabel

Jeg ville bruge leder 1 til "minus" og leder 2 til "plus". 1 og 2 er ét
snoet par.
Om der er den store forskel i dit projekt kan jeg ikke udtale mig om, men
idden med parsnoet kabel er at differentielle signaler ikke forstyrres af
støj, da støjen er ens på begge ledninger - det differentielle signal
forbliver altså herved "det samme".

Re: Parsnoet kabel

+/- et par
data et par

resterende, lad være blinde. dog mener jeg fx netværks switche osv,
kortslutter de resterende ledere der ikke bruges. men nok rimeligt
ligegyldigt, da 1000Mbit udstyr jo ikke gør det, da alle par bruges der, men
kun 2 par til 100Mbit

Re: Parsnoet kabel

Det ville jeg aldrig selv gøre.
De  uforbundne ledere virker som gode antenner, der samler alt mulig "skidt"
op. Da "antennerne" ligger parallelt med signallederne, kan man være så
uheldig at det forstyrre signalet i de ledere man bruger.

Alle metaldele bør være forbundet aht. til EMC, og meget gerne til stel.

Re: Parsnoet kabel
, lad være blinde.

tja men nu er det jo parsnoret.

Spørg TDC om de har problemer med kabler hvor der er alt for mange frie
lederpar?

Re: Parsnoet kabel

Vi ved ikke om Brian´s signal er ballanceret og han dermed udnytter at der
er tale om et parsnoet kabel.

Og deres signaler er netop balancerede.

Re: Parsnoet kabel

Og med et s/n op til 90 dB.
Karsten H. Jensen

Re: Parsnoet kabel

Nåh, nåh, så er det heller ikke værre. Jeg har i hvert fald ikke kunne spore
nogen problemer, selv om et 4-pars, hvor jeg kun skulle bruge de 3 par, blev
lagt næsten 100 m. i en kabelbakke, skudt under gaden og monteret i huset
over for. Det var i øvrigt til et samtaleanlæg.
Karsten H. Jensen

Re: Parsnoet kabel

Og med et par, mener du at snære de to ledere sammen, som er
snoet sammen ?

Vi snakker overhovedet ikke de hastigheder.

/Brian

Site Timeline