Parallelport

Hejsa

Jeg sidder og er ved at flikke noget elektronik sammen til parallelporten.
Jeg bruger en 74hc245 i indgangen af min elektronik, da jeg både skal kunne
skrive til porten og også læse fra den. Men jeg vil gerne lige vide om jeg
bør sætte "pullup" eller "pulldown" modstande på, og evt. noget om hvor
store de skal være (regner med noget alá 1kohm). nogen der kan hjælpe ??

Mvh.
René

Re: Parallelport
Hejsa

kunne

En printerport er typsik mere eller mindre open-collector, så der skal
pullup-modstande på, i hvert fald hvis du bruger rimelig lange kabler, og de
skal være på omrking 4,7KOhm, der er forøvrigt ikke noget der hedder
pulldown-modstande, det er et selvopfundet ord, som jeg ved bliver brugt
meget ofte.

/Hauge

Re: Parallelport

selvopfundet ord,

Og hvorfor er der ikke det ?   -det er vist en selvopfundet regel.

Nogle modstande trækker til 'høj' og andre til 'lav'. Hvis man bare skal
sikre at en CMOS indgang er veldefineret, når der ikke er sat et stik i et
apparat er begge dele lige legalt. Og begge del har et navn, der fortæller
hvad de gør.

Bo //

Re: Parallelport
Hejsa

Ok, undrer mig så, at alle de lærer jeg havde på Elektroniktekniker Skolen
også havde den regel, ok var i 1990, så kan da være den er blevet "lovlig"
siden da.

Jaeh, men udtrykket var forkert, skrev heller ikke at selve funktionen ikke
fandtes, men pulldown lærte jeg, ikke findes, hvad den så ellers kaldes,
skal jeg ikke kunne sige.

/Hauge

Re: Parallelport
Nae, det må vist siges at være en lokal selvopfunden ide blandt lærerene,
det har da været kendt _meget_ _længe_
(FYI  google giver 10000+ hits på "pull-down resistor" og 29000 på "pull-up
resistor")

/carsten

Re: Parallelport
Hej Carsten

"pull-up

Når f.eks. Intel bruger udtrykket i deres datablade, ja så findes det og
hedder sådan, og så er det da ligegyldig om lærene kan lide det eller ej.
Jeg husker at min gamle fysiklære ikke ville høre udtrykket han og hun
stik da han mente det var vulgære udtryk, men man må konstatere at
verdenen nu er ligeglad med han's mening.

Mvh Max

Re: Parallelport
Hejsa

Nåja, Intel er verdens ordbog ;)

Jojo, jeg skrev også at det har været brugt meget, men jeg fik bare at vide
i sin tid, at det ikke er et reelt officielt udtryk, men et "hjemmebrygget"
navn, og Intel er også mester i hjemmebryggede navne, hvilket ikke gør det
mere rigtigt.
Forøvrigt bruger jeg det også selv, hvilket heller ikke gør det mere
rigtigt..

EOD herfra, er kommet længere end der reelt er nogen grund til.

/Hauge

Re: Parallelport

Fornylig var der noget snak om at master/slave betegnelsen på harddiske ikke
var politisk korrekt (selvfølgelig i USA). Om det bare var agurketid, eller
om der virkelig er nogle der vil ændre betegnelsen, har jeg ikke fulgt med
i.

Re: Parallelport

kunne

Den kan være en god ide at have pullup på dataledningerne, når du bruger HC
chips (det er ikke nødvendigt ved HCT).
4k7 er en meget anvendt pullup modstand, men værdier er ikke specielt
kritisk.

Re: Parallelport
okay.. så skal jeg bare lige ha lavet mine "pulldown" (hvis de må hedde det
:) ) om til pull-up.. er det ok. hvis de er 1k??

parallelporten.
jeg
HC

Re: Parallelport

det

Det vil virke på en almindelig parallelport, men næste gang du laver pullup,
brug nogle større modstande.

Re: Parallelport
det er bare 10-4.. jeg investerer bare i et læs 4k7'er.. skal alligevel ud
og ha fat i stik osv til mit lille projekt :)
er igang med en 256x8bit ind/ud port til parallelporten og indtil videre ser
alting ud til at virke som det skal så det er jo bare fjong.

pullup,

Re: Parallelport
Hejsa

ser

Er det 256 porte a' 8 bit du mener, for den er sq stor?

Vil du ikke lige tage et kik på den her link?

Mvh Hauge

Re: Parallelport
ja det er det jeg mener.. jeg laver selvf. ikke alle 256 på en gang. men den
kan udvides til det :)

øhm.. hva mener du ??

René

Re: Parallelport
Hejsa

Kan da se at det har hjulpet lidt, men det er selvfølgelig den del hvor man
klipper i det man svarer på, og svarer under, istedet for at gentage 200
linjer og skrive een linje som svar.

/Hauge

Re: Parallelport

kunne

Hej René

Det lyder yderst spændende - dit projekt! Har du noget
dokumentation/beskrivelse af det??? Jeg er i øjeblikket selv i færd med at
lave noget til parallelporten, men kun med 8 udgange - og hvem kan leve med
det i dag!

//Søren

Site Timeline