Parallelkobling af trafo'er

Hej alle.

Jeg sidder med to 100VA trafoer (240 primær / 34 volt sekundær), som jeg
vil bruge i en strømforsyning. Jeg vil gerne parallelkoble dem, således
at jeg kan trække op til omkring 6A, og googlet lidt efter løsninger.
Men jeg kan ikke skelne mellem at parallelkoble dem direkte, eller først
at gøre det efter ensretteren (dvs de får hver deres ensretter), og hvad
der er bedst? Hvis man sætter dem direkte sammen, hvordan undgår man så
problematikken med at den ene kan komme til at "trække" den anden?

Re: Parallelkobling af trafo'er
Hej Rasmus

Bare prøv, hvis de ikke bliver varme uden belastning, ja så er de ens nok
til at du kan bruge dem.

Re: Parallelkobling af trafo'er

Men husk, at det i så fald ikke må være muligt med stik at adskille
primærene.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Parallelkobling af trafo'er
Hej Uffe

Ja, og husk også at det ikke er sjovt at røre ved primærsiden
hvis sekundærsiderne er koblet sammen :(

Mvh Max

Re: Parallelkobling af trafo'er

Jeg ville vistnok bare bruge to ensrettere, og så være fri for evt,
forskelle.
Dog vil den, med den højeste spending også tage det største slæv,
men det gør den jo også ved parrallelle sekundærer.

Erling

Site Timeline