Parallelkobling af genop. Lithium Ion

Kan ovenstående lade sig gøre? Eller hvor får jeg en enkeltcelle på 2-3Ah.?

Re: Parallelkobling af genop. Lithium Ion

Jeg har nogle 2Ah celler fra en gammel batteripakke fra en bærbar PC, så jo,
de findes. De sidder parallelt i grupper af 3. Hvis man sætter flere celler
sammen permanent kan de betragtes som én stor celle. Hvis de har forskellig
ladning kan man evt. sætte en modstand imellem (f.eks. 10 ohm) så de
fordeler deres ladning, og når spændingen er blevet ens, kortslutter man
modstanden.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Parallelkobling af genop. Lithium Ion

   Ser interessant ud. Er polymer nyere/bedre end ion, eller hvordan
forholder det sig?

Re: Parallelkobling af genop. Lithium Ion

Polymer er ikke i en iriterende metal dåse. så de vejer lidt mindre og fås
helt firkantede.
sætter du nogle paralelt lader du først dem begge op til 4.2V med 1C. så
forbinder du dem og oplader dem igen. Polymer celler kan levere mere strøm
end li-ion uden at degenerere.
Jeg kan ikke komme på nogle svagheder ved li-polymer cellerne udover at de
lettere punkterer end li-ion.

Jacob

Re: Parallelkobling af genop. Lithium Ion

Man skal være lidt mere varsom med dem. Et uheldigt fald fra god højde
ned på en skarp kant, så cellen får en ordentlig bule eller bliver
bøjet, ja så kan helvedet risikere at bryde løs. Men ellers er der kun
fordele ved dem.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Parallelkobling af genop. Lithium Ion

Jeg har set elfly gå i jorden med over 200km/t hvor cellen var krøllet
totalt. uden brud. de har overlevet. men jeg har også set overladet og
totalt afladet celler blæst op. jeg mangler at se en bryde i brand. jeg har
selv prøvet at punktere celler. det er lidt klamt.

en bule på en li-poly celle vil ikke genere mig. men har den en bobl eller
er den pustet op ja så er det ikke sjovt. jeg har aldrig 7-9-13 pillet ved
li-ion som ekspluderer eller bliver utæt.

Jacob

Site Timeline