parallel kobling af L78S15CV

Jeg har brug for en 24 til 15 volt converter til min bil.
Skal kunne levere 4-6 ampere og har tænkt mig at sætte den til at lade på et
lille blybatteri så jeg har lidt 12 volt forbrugsstrøm til køletaske eller
lign når bilen er slukket.

Hvis jeg nu tog 2 eller 3 L78S15CV og satte i parallel så ville jeg komme op
på den ønskede strøm.

Men kan man det uden videre eller er jeg helt ude på et skråplan her?

Henrik

Re: parallel kobling af L78S15CV

Hvilken bil har du der har 24 volts batterispænding ?

Ja, de 4 A

Nej, brug en 7812 til at drive en serietransistor i stedet. HVordan man
gør er at finde på databladet for en 7812'er.

Men husk at vil du bruge dine 24 volt (som nærmere et 27,5 volt når du
kører) og skal regulere ned til 15 volt og samtidig bruge 6A skal du
have afsat 12,5Vx6A = 75W varme et eller andet sted.

Det skriger på en switchmode......

Re: parallel kobling af L78S15CV

Eller et indkøb af en dertil egnet dims ;)

vi snakker om 150 kroner .....

( Godtnok hos dem der ................ )

http://www.thansen.dk/product.asp?c16%56948248&n11%99147588&pn12%15731761

--
Jan_stevns

Re: parallel kobling af L78S15CV

Skråplan!
Byg eller køb en switcher... (Altså med mindre du specifikt har brug for
varmen ;-)
Hvis det SKAL være lineært, så er skal der andre løsninger til (som fx. den
allerede foreslåede). Eller også skal der seriemodstande til; en lille
forskel i de interne referencer vil få tre parallelle regulatorer til at
give ubehagelige tab.

/Ander

Re: parallel kobling af L78S15CV

Lige det med forskellen på 3 regulatorer var også det der bekymrede mig
mest.
Bygger en switchmode i stedet.
som svar på Klaus´s spørgsmål, det er en HJ60½ som oftest har 30Volt på
batteriet når den lader.
Kan IKKE stole på en dims fra T-Hansen og dem her
http://www.iccom.dk/Convertere.htm har tilsyneladende et max input på 24V.
De færdige strømforsyninger de har hos RS koster 6-800kr, det synes jeg er
for meget hvis jeg kan bygge noget for 20-50kr (og så er det sjovere)

Henrik

Re: parallel kobling af L78S15CV

Du bør sagtens kunne finde switchere til selvbyg, der kan køre ved de 20-40V
du har brug for. Check kredse fra Maxim-ic.com, national.com, ti.com,
linear.com mfl.. Evt. kan du være heldig at finde et demoboard du kan
bruge...

Mvh.
 Anders

Re: parallel kobling af L78S15CV

det ser interressant ud, tak for linket.

Henrik

Re: parallel kobling af L78S15CV

Ja et perfekt skråplan. Kig på noget færdiglavet med skrueterminaler og
som kan købes for rimelige penge

cypax.dk har mange typer. Typisk med 19-36V ind og dem med 12V ud kan
stilles fra 11 til 16 V. En 50watt type koster i omegnen af 210kr+moms
check deres varenummer 50.045.1012.02 og 50.045.0512.02