Papir flad lyskilde

Jeg så her den ene dag i TV at en kunstner har lavet et kunstværk, hvor han havet hængt nogen papir tynde lyskilder op ca. A4 størelse som hang og flavoret i vinden.

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere og hvad det er for noget de lyskilder. Er der nogen der kan hjælpe?

Carsten

Reply to
Carsten

"Carsten" skrev i

Jeg så det også, og havde præcis samme tanke som dig. Mon ikke, det er noget plasma af en slags?

Jeg vil gætte på, at det endnu ikke er til at betale for os almindelige dødelige...

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Hmm - hvis han reelt er kunstner er det nok ikke high-tech... (fordomme er en god ting ;-) Hvad med den gode gamle maling der reagerer ved UV-belysning?

/Anders

Reply to
Anders F

Jeps, det hedder EL (Electro Luminescent) Light... en side omkring det er her:

Bruges i f.eks mobil telefoner til backlights i keypad'en.

/Thomas

Reply to
Thomas Lykkeberg

Nå, det er da bare store stykker af electro-eluminescence (håber det er stavet rigtigt, men det er det nok ikke ;)

Klik på linket 2 gange for at det virker!

Evt. søg efter "glowsheet". Og bare rolig, de er nu forholdvis betalelige selv for alm. mennesker.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Forresten har de i Aldi et tastatur i denne uge med blå baggrundsbelysning af denne type, hvis de ikke er udsolgt :)

EL findes i øvrigt i stort set alle tænkelige farver.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Morten skriver:

Er til gengæld med kort levetid :-)

Klaus (der har skiftet _mange_ EL backlights i LCD displays)

Hvilken farve eller generelt? Det er ikke noget jeg bruger, så skal ikke kunne udtale mig om det. Vidste bare tilfældigvis hvor det f.eks. kunne købes.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Ved du hvor store de er ? Kan ikke finde oplysningen på siden.

--
Madsen
Reply to

Morten skriver:

Generelt svjv.

Det er derfor de fleste bruger dioder til backlight på LCD paneler i dag.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

"Morten" skrev i en meddelelse news:4204e839$0$218$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

betalelige

Jep det ser ud til at være noget hend af det. Er det den samme slags man bruger til LCD skærm i bærbar?

Carsten

Reply to
Carsten

Carsten skriver:

Forhåbentligt ikke !

Det plejer at være tynde lysstofrør.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Nej, der bruger man cold cathode lysstofrør (CCFL).

Mvh Morten

Reply to
Morten

"Carsten" skrev

Hvis vi taler om bærbare baseret på 80286 processoren, ja så har jeg set et par stykker.

Men resten er lavet med et lille lysstofrør.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn