Papir flad lyskilde

Jeg så her den ene dag i TV at en kunstner har lavet et kunstværk, hvor
han
havet hængt nogen papir tynde lyskilder op ca. A4 størelse som hang og
flavoret i vinden.

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere og hvad det er for noget de
lyskilder.
Er der nogen der kan hjælpe?

Carsten

Re: Papir flad lyskilde

Jeg så det også, og havde præcis samme tanke som dig. Mon ikke, det er noget
plasma af en slags?

Jeg vil gætte på, at det endnu ikke er til at betale for os almindelige
dødelige...

Claus

Re: Papir flad lyskilde

Hmm - hvis han reelt er kunstner er det nok ikke high-tech... (fordomme er
en god ting ;-)
Hvad med den gode gamle maling der reagerer ved UV-belysning?

/Anders

Re: Papir flad lyskilde

Jeps, det hedder EL (Electro Luminescent) Light... en side omkring det
er her:

http://www.beingseen.com /

Bruges i f.eks mobil telefoner til backlights i keypad'en.

/Thomas

Re: Papir flad lyskilde

Nå, det er da bare store stykker af electro-eluminescence (håber det er
stavet rigtigt, men det er det nok ikke ;)

http://www.g-shop.dk/shop/productlist.asp?Id11%78

Klik på linket 2 gange for at det virker!

Evt. søg efter "glowsheet". Og bare rolig, de er nu forholdvis betalelige
selv for alm. mennesker.

Mvh
Morten

Re: Papir flad lyskilde

Forresten har de i Aldi et tastatur i denne uge med blå baggrundsbelysning
af denne type, hvis de ikke er udsolgt :)

EL findes i øvrigt i stort set alle tænkelige farver.

Mvh
Morten

Re: Papir flad lyskilde

Er til gengæld med kort levetid :-)

Klaus (der har skiftet _mange_ EL backlights i LCD displays)
Re: Papir flad lyskilde

Hvilken farve eller generelt?
Det er ikke noget jeg bruger, så skal ikke kunne udtale mig om det. Vidste
bare tilfældigvis hvor det f.eks. kunne købes.

Mvh
Morten

Re: Papir flad lyskilde

Generelt svjv.

Det er derfor de fleste bruger dioder til backlight på LCD paneler i
dag.

Re: Papir flad lyskilde

Ved du hvor store de er ? Kan ikke finde oplysningen på siden.
--
Madsen

Re: Papir flad lyskilde

betalelige

Jep det ser ud til at være noget hend af det.
Er det den samme slags man bruger til LCD skærm i bærbar?

Carsten

Re: Papir flad lyskilde

Forhåbentligt ikke !

Det plejer at være tynde lysstofrør.

Re: Papir flad lyskilde

Nej, der bruger man cold cathode lysstofrør (CCFL).

Mvh
Morten

Re: Papir flad lyskilde

Hvis vi taler om bærbare baseret på 80286 processoren, ja så har jeg set et
par stykker.

Men resten er lavet med et lille lysstofrør.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline