Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

Hej gruppe,

Jeg har kastet mig ud i et lille projekt, som går ud på at restaurere min
ungdoms Beomaster 1900, som har tilbragt de sidste 15-20 år i en papkasse
oppe på loftet.
Det første problem jeg skal have løst, er at få skiftet en håndfuld af
pærerne i indikatorlamperne - jeg har læst mig frem til at typen er vigtig
for receiverens funktion - ud over at lyse op...
Er der nogen her som har en ide om hvor jeg kan købe disse pærer ?

mvh

Andreas M. Hansen

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?
Den eneste jeg kender, som med sikkerhed har de helt rigtige pærer, er
Jørgen P., Bjerringbrovej 143 i Rødovre.
Det er principielt et engrosfirma, men de er vældig flinke. Prøv dem.

Mvh. Jørgen.

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

Du skal have en stabel 12volt 1.2watt med trådender, eller med
glassokkel, hvor du bare rette benene ud

Brinck ligger vist inde med dem - det gør mange andre også

Når du så er nede i dyret, så kig lige efter om ikke den lille
brokobling til forsyningen af følerkredsløb, og forforstærker er nem
at skifte - de plejer at blive sløje, og så brummer spillen i starten

Nu kunne du jo have skrevet hvor i verden du er, hvis folk skulle give
et et hint til en lokal biks ;)

--
Jan_stevns

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

Hej Jan.

Lamperne med glassokkel fra Brinck er elendige at lodde på. Lamperne med
trådender er de bedste.

Mvh. Jørgen.

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

Kun hvis man ikke kan ;)  Fiffet er en skalpel til at skrabe enderne
rene med først ;)  Men ja, de kan bøvle

Helt og addeles !

--
Jan_stevns

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?
Andreas. Nu du er i gang med lytterne, så skift også C66 (10 mF/63 volt). Så
slipper du for kraftigt brum fra tuner p.g.a. dårlig filtrering af
spændingerne.

Jan. Når du skriver, at mange har de rigtige lamper, må du da gerne droppe
et par navne. Jeg har brugt timer på det og kun fundet Jørgen P. og ELFA i
Sverige med de helt rigtige lamper med trådender.

Mvh. Jørgen.

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

hmmm..  de ligger på 4 hit på google (glassokkellamperne)

iøvrigt kan man jo bevæge sine fodtusser ned til nærmeste
radioværksted - de plejer dælme at have dem - det gør alle de
værksteder jeg kender, og det er mange.

Jeg beklager lidt, at folk selv også må gøre en lille indsats,  jeg
har brugt al for megen tid gennem livet på at trælle for folk ;)

--
Jan_stevns

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

vi er vel enige om at det skal være 10 µF (mikro-farad) og ikke 10
milli-farad (mF)!
din skrivemåde er yderst uheldig...

Rasmus
Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

Ja, selvfølgelig Rasmus, men det havde Andreas nok opdaget, når han fandt
den på printet.
Mvh. Jørgen.

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

Men ikke desto mindre har den været almindelig brugt.

--
mvh Uffe

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?
Hej Uffe

Man skal også være lidt naiv for at tage fejl :) Man skal vidst være
ingenør for at tro at der sidder en 10 millifarad kondensator i en 1900.

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

Jamen så var det jo heldigt at det blev opklaret for mig inden jeg gik i
gang, for det er faktisk lige det jeg er...
;o)
mvh

Andreas M. Hansen

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?
Hej Andreas

Så læs du bare vidre min dreng, så kan det være at du en dag
ender som hånværker :)

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

ja det er da rigtigt Max.. lad os bare være ligeglade (og sløse) med
enhederne...
det er jo alligevel ikke så vigtigt... sådan noget teoretisk pjat... ikke?

Rasmus
Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

Nu kan jeg ikke huske det nøjagtigt længere, men 10millifarad eller
47millifarad sidder da i flere Beomastermodeller.

Forvirringen var endnu størrer, da en i en anden gruppe, spurgte til hvor
han kunne købe 7,5Mg af et bestemt receptpligtigt sovemiddel.
Ved én tablet af den størrelse, kunne han dække samtlige tilbageværende
blåhvalers sovemiddelbehov i 2,5 år.

Prefix er ikke ligegyldig.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

det er vel også derfor man brugte uF om mikrofaraf, og mF for
millifarad- jeg kan dælme ikke se problematiken
--
Jan_stevns

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

så har du ikke læst lidt længere tilbage i tråden da...

Rasmus
Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

nejda ;)

--
Jan_stevns

Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

LOL

Rasmus
Re: Pærer 12V 1W til Beomaster 1900 ?

og hvad så?? det gør det da ikke mere rigtigt...
i gamle dage brugte man også 22/7 som pi, men det gør det da heller ikke til
pi vel??

Rasmus