Pære på 0,5 volt - Page 2

Re: Pære på 0,5 volt
Hej Lars,

Hvis det er for at have en enkelt klods at vise frem (fremfor indspist
nærighed ;) kan du bare købe en "3V"-solcelle (der internt har 8 celler) de
giver omkring 80mA (ved fuldt lys), så er du ikke helt så begrænset mht.
hvad der kan drives. Størrelsen (på min) er 65x95mm.

Skræl evt. en fra Brincks 3V solcellelader til kr. 69,-

Eller kig i det hele taget på <URL:http://www.brinck.dk/faerdigv.asp (midt
nede) hvor du kan finde både en solcellemotor og meget andet...
Fx. "Solcelle begyndersæt (incl.motor og 1 + 1 solcelle) (rest) 59,-"

--

Venlig hilsen,
Søren

Det er bestemt ikke nærighed. Jeg kender godt til flere af de
omtalte sæt (har et par stykker selv), men jeg vil nu stadig
gerne lave demoen på de mere industrialiserede solceller på ca.
10x10 cm og derfor hænger jeg på de 0,5 V.

Lars

Re: Pære på 0,5 volt
Hej Lars,

Så er du hårdt trængt ;)
En lille switcher baseret på germanium eller lignende er nok din eneste
reelle mulighed så - husk at de 0,5V kræver godt blus på "lampen".

--
Venlig hilsen,
Søren

Sådan en celle kan faktisk give en hel watt. En konverter og en flok
hi-bright hvide LED's kunne give en ganske god visuel effekt.

Hvad med en mekanisk konverter? En 0.5V vibrator i ringeapparat-stil. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pære på 0,5 volt
Hej Ulrik,

For overhovedet at få 0,5V ud af den skal den altså have direkte ufiltreret
sollys, hvis der undervises indendørs er det allerede et problem

Tjoo, det kunne vel virke, eller Gallium-Arsenide-transistorer nu vi
alligevel er helt ude i hampen ;)

Personligt violle jeg tage en 3V-calle eller bare to af dem på "0,5V",
fremfor at skulle gå underlige veje - jeg har en diskret switcher der
starter på ca. 0,6V (med selekteret siliciumtransistor) og det passer bedre
med 2 celler når vi snakker indendørslys (hvis der er rigeligt af det).

Jeg har s'gi svært ved at se et seriøst argument imod at bruge 2..3 celler
eller et 3V/6V-panel, princippet er det samme...
"Her er en solcelle. Faktisk har jeg snydt lidt og sat et par stykker
sammen, men jeg har gjort det så pænt at i ikke kan se det, så det tæller
kun for en" kan forkortes til "Her er en solcelle."

--
Venlig hilsen,
Søren

Hm, ja 0.5V bliver nok svært et komme op på. De er gerne opgivet til 0.48V
eller der omkring, ved sollys, men dog med belastning. En 60W glødelampe tæt
på cellen giver forresten et rigtig fornuftigt output.

Du siger noget!  :-)  Gad vide hvor lidt man kan få en ganske almindelig
BF245 til at svinge på? Det er jo også en depletion-mode FET. Får man først
sving i en oscillator kan man jo bygge videre med en bipolar powertrans,
eller starte med en lille depletion-mode power FET, hvis de ikke er for
'eksotiske'.

Jahh, men det andet sku' bare være for sportens skyld. I hvert fald for os
nørder, haha!  :-P  Jeg har forresten også nogle af de 10x10 cm celler, ku'
da være skægt hvis man kunne bruge dem til noget enkeltvis. De giver over 3A
(kortsluttet) i sollys, nok til at varme en af de tynde dille-ledninger pænt
op, hvis den sættes direkte på.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pære på 0,5 volt
Hej Ulrik,

Bare ikke med en lavenergilampe :-/

Den har en ret høj pinch-off så vidt jeg husker, nok ikke en god kandidat.

Så er det nok lettere (og billigere) med en AC187 fra rodeskuffen :)

Hmmm, jeg skal vist have fundet mit Olivetti keyboard frem, det her skod
giver bunker af fejltryk :(

Problemet er jo bare, at ved reel anvendelse vil den hovedparten af tiden
give meget mindre ud. Jeg har en samling af solceller af vidt forskellig
størrelse og skal jeg bruge dem til noget fornuftigt må jeg kæde flere
sammen og så er det den mindste der bestemmer strømmen - ærgerligt.

Jeg har i øvrigt en Siemens app. note hvor der er brugt 6 (vist) fotodioder
som solceller foran en lille switcher der så lader nogle knapceller op. Der
er endda en kurve for mange tryk man kan få på en IR-remote dagligt hvis
den ligger så og så længe i sol med det kredsløb som forsyning.

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej, dér bliver man skuffet. Jeg tror siliciumceller har max. følsomhed i
det nære infrarøde område, derfor virker de godt med glødelamper, de peaker
jo netop dér.

Hmm, hvad betyder det? Vil man ikke kunne få den til at svinge over en spole
med udtag? Source til stel, drain til bunden af spolen, udtag til plus, top
af spole til gate. Burde det ikke svinge ved få millivolt forsyning? Ku'
være jeg lige skulle prøve.  :-)  En bipolar switcher kan vel holdes kørene
på noget under 0.7V, hvis føst den er startet. Så FET'en skal bare kunne
giver 0.7V ved at svinge, ved en forsyning på f.eks. 200 millivolt. Man
kunne måske være fræk og bare sætte FET'en og bipolaren parallelt, og bruge
den samme spole. FET'en starter, og bipolaren tager over og øger strømmen.

Joh, men de er vel ikke til at købe længere. Ku' jo være sjovt med en lille
opstilling der kunne laves af billige 'nulevende' stumper. Bare for at kunne
sige f.eks. "Den her lille radio kan køre på 100 millivolt".  ;-)

LOL!

Så sæt dem parallelt, og brug vores kommende 0.5V switcher!  :-)

Heh, sødt!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pære på 0,5 volt
Hej Ulrik,

Det er nok forklaringen, jeg må gå tilbage til de store 100W halogenspot
presglaslamper over mit arbejdsbord - jeg hader at arbejde i halvmørke ;)

Det tror jeg godt jeg tør sige NEJ til :)

Ville du ellers løbe den i gang hvis det kunne lade sig gi sig ? ;)

Ja, jeg har en på bordet der svinger ned til vist lidt under en halv volt
når først den er startet på mindst ca. 0,6V - men der har jeg også
selekteret transistoren efter det.

AC187 :)
(Skræl den fx. fra noget radio/stereo fra 70'erne).

Tjoo, men der må da være nogle der stadig handler med germanium ?

OK, hvis du garanterer at den kan gøre noget realistiskt med flere ampere
ind ;)

Men det skal så snarere være en 0.25V switcher hvis den skal være rigtig
effektiv med enkelte solceller.

--
Venlig hilsen,
Søren

Man ku' osse bare ta' solbrillerne af...  ;-P

Æv, du har ret! Jeg har prøvet, og selv om den faktisk trækker DC-strøm helt
fra nul, så starter den først med at svinge ved 1.4V. Skal der være en vis
source-drain spænding, før strømmen lader sig styre af gatespændingen?

Hm, ville helst undgå det, må jeg nok erkende..  ;-)

Man må kunne bruge den up-switchede spænding til at holde basis biased, og
holde den igang ned til betydelig mindre spænding. Det kræver så bare en
igang-løbning, hm...

Har skam nogle i skuffen sammen med OC45 og OC71'erne.  :-)  Kan godt være
jeg må erkende det går i den retning, hvis jeg ikke vil løbe igang...  :-/

Aner det ikke. Måske netop til den slags low-voltage formål.

Virkningsgraden bliver nok ikke det vilde.

Ja, det kan der være noget om. Må lege lidt videre. Hvad med en powerFET med
lav on-modstand, vis gatedrive forsynes af den upswitchede spænding. Og en
AC187 til at starte?  :-)  Eller bare en AD157 til det hele.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pære på 0,5 volt
Hej Ulrik,

Arghhh, nej... Sollys og hvidløg må man da undgå ;)

Normalvis.

Ellers kan du få fyldt lidt op her.

Hmm, det må jeg lige tænke over på et mere vågent tidspunkt (og jeg har en
del at nå endnu før jeg kan trække z'er :-/

Beklager den lave svarfrekvens, håber der snart bliver lidt mere luft.

--
Venlig hilsen,
Søren