Pære på 0,5 volt

Er der nogen af jer der ved om man kan få en (jævnstrøms) pære,
der kan lyse ved 0,5 volt. Jeg skal bruge den til een solcelle,
derfor den lave spænding. Jeg har forhørt mig i en
elektronikforretning, men de havde ikke så små udgaver.

mvh

Lars

Re: Pære på 0,5 volt

Heh, har tænkt lidt i de baner dér, bare med en LED. Man kan lave en lille
boost-regulator der starter ved transistorens basis-emitter spænding. Men
jeg har ikke prøvet at sætte den til én celle, for at se om den kan starte.
Ellers må man bruge en germaniumtransistor.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pære på 0,5 volt

Din beskrivelse lyder spændende, men det er desværre totalt sort snak for
mig. Hvad kræver en LED-pære for at lyse? Jeg har hørt at en diodepære skal
have 1,2V for at ville lyse. Den andre ting du nævner kender jeg slet ikke
til. Som du nok kan forstå er jeg en novice på elektronikområdet - men meget
nysgerrig ;-)

Lars

Re: Pære på 0,5 volt

Ok, jo, en lysdiode skal have mere spænding end en almindelig diode for at
lede (og lyse). Typisk 2-4 volt. Så der er ikke meget sjov ved at forsøge at
sætte den direkte til en solcelle der kun giver en halv volt. Den
"boost-regulator" jeg snakker om, er en lille opstilling der kan
transformere spændingen op. Den kan laves af blot 2 komponenter, en spole
med udtag og en transistor. Og evt. en modstand til at begrænse strømmen.
Transistoren og spolen kobles på en måde så de går i sving, og skaber en
frekvens. Den frekvens kan spolen så samtidig transformere op i spænding, og
få lysdioden til at lyse. Problemet er bare at en almindelig transistor
(næsten) heller ikke virker ved en halv volt. Det gør en af de gamle
transistorer der er lavet af germanium til gengæld.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pære på 0,5 volt

Det forklarer de to 1,5 V batterier i cykellygten.

Er det noget man kan købe, for jeg tør vidst ikke selv gå igang med
loddekolben for det er for avanceret for mig.

Lars

Re: Pære på 0,5 volt

Hmm, kan det passe at spændingsfaldet over en alm. diode er på ca. 1.2V?

Så vidt jeg kan udlede af dette datablad
   <http://www.ee.washington.edu/stores/DataSheets/optoelec/redled.pdf
er netop denne lysdiodes spændingsfald på 4V.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Pære på 0,5 volt

Det er reverse spændingen. Forwardspændingen er 2.2-2.8 volt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pære på 0,5 volt

Jeg tror ikke man kan købe en med germanium teknologi. Og dem man kan købe
kræver komponenter udenom så det bliver alligevel lige så avanceret og
kræver loddekolbe.  ;-)  Og de virker heller ikke ved 0.5 volt. Kan du ikke
finde en gammel AC128 eller en anden gammel germanium transistor (dem der
hedder AC eller AD)? Så kan jeg lige lave en lille tegning, det kunne
egentlig være sjovt at se om det virker.

Ellers var ideen med en lille DC-motor i stedet for lys, faktisk god. En
motor fra en gammel CD-spille kan sikkert godt løbe rundt på 0.5 volt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pære på 0,5 volt

Skal den blot indikere eller skal den lyse op?
mvh
Thorbjørn

Re: Pære på 0,5 volt

Helst lyse op. Alternativt kunne en indikator være en mulighed.

Jeg skal bruge det til undervisningebrug for at vise at man rent faktisk
producerer strøm med en solcelle og selvfølgelig helst vise at meget
solpåvirkning øger effekten.

Lars

Re: Pære på 0,5 volt

Brug en motor i stedet, en pære vil være svær at se i sollys.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Pære på 0,5 volt

Det kommer an på hvor lang ledningen er :-)

En motor lyder som et godt alternativ, men kan man få motorer der
kan dreje rundt ved 0,5 V? Og i så fald hvor?

Lars

Re: Pære på 0,5 volt

Prøv en motor fra et gammelt CDROM drev, den der drejer pladen rundt.

Re: Pære på 0,5 volt

Kører de ikke 12V? Eller i det mindste 5V? Det er i hvert fald alt hvad
cdrom-drevet får leveret :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Pære på 0,5 volt

Nope, prøv slædemotoren til laseren. Den er totalt hysterisk !

Re: Pære på 0,5 volt
rundt.

Jeg fik fat i et gammelt CD-rom drev og har splittet det i
atomer. Og du havde ret. Slædemotoren er ret hysterisk. Den
drejer rundt allerede ved 0,3 V. Så nu kører min ene solcelle
(10x10 cm) i polykrystalinsk materiale fint bare jeg lyder på den
med en arkitektlampe.

Super - den køber jeg og dropper pæren.

Lars

Re: Pære på 0,5 volt

Man kan få (købe ;-) pærer til 1,5 V. men det er måske for meget?

MVH
Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske islæt ;-)

Re: Pære på 0,5 volt

Ja, præcist 1,0 V for meget...

Lars

Re: Pære på 0,5 volt

Hvorfor så ikke seriekoble flere solceller - helt præcist tre? For den
enkle demonstrations skyld, eller har du kun én solcelle?

MVH
Bo Holmqvist

Min email: Venligst fjern det kinesiske islæt ;-)

Re: Pære på 0,5 volt

Har overvejet det, men jeg ville absolut helst nøjes med een.

Lars

Site Timeline