Ovn til prototype test.

Hej,

Jeg står og mangler en ovn til at teste prototyper på arbejdet. Den skal
være low-cost og meget gerne have en god og præcis regulering.

Har lidt tænkt på en almindelig "studenter" ovn, men de er langt fra
præcise.

Nogen ideer til hvor jeg finder sådan en fætter?

Mvh.

Morten

Re: Ovn til prototype test.

Hvad med en hjemmegjort triac styring til den billigste ovn du kan finde?

Re: Ovn til prototype test.
Ja det er også en mulighed.....ville bare gerne have noget man ikke skulle
bruge tid på!

Re: Ovn til prototype test.

Hvilket temperaturområde? Hvad er low-cost?

-jeg har fundet en gammel solid Panasonic kombiovn, hvor højspændingen
til magnetronen er død. Så jeg har fjernet den. Nu er der kun varm luft
i den. Som en sjældenhed kan den sættes helt fra 40 grader og op til 240
grader. Een af fordelene ved den er, at der er blæser i den, så varmen
er næsten perfekt fordel i den. Jeg har osse prøvet de billige til
300kr, men de er ikke værd at bruge tid på.

Bo //

Re: Ovn til prototype test.

Lavest muligt selvfølgelig og så kan et max. på 85 grader faktisk gøre, det
så max. temp. er omtrent underordnet.

Low-cost betyder at vi ikke gider bruge flere tusinde kr. på en ovn da det
kun er stabilitet of drift ved faste temperature vi skal teste....vi er ikke
ude i HALT/HASS eller lign.

Brugt kombiovn med varmluft.....den er noteret! :-)

--
Morten

Re: Ovn til prototype test.

OK, jeg bruger min til test ved 60-80-100 grader.

Til undersøgelse af drift i forstærkere bruger jeg normalt min
simulator, og laver modeller, der muliggør at jeg kan finde "skurken".

Til egentlig test af små kredsløb (op til ca 5x10cm) har jeg en klods,
hvor der er monteret 3 parallelt koblede Peltier elementer. Ovenpå den
har jeg et lille isoleret kammer, hvor jeg kan stille temperaturen fra
-10 til +40 grader. Kammeret indeholder en lille blæser, der sikrer
ensartet varmefordeling. Ud over det har jeg gode erfaringer med
silicagel, når jeg køler. Jeg styrer det med en H-bro, som er pulsbredde
moduleret. Den anden ende af peltierelementerne er monteret på en meget
stor køleklods, hvor der osse sidder et par store blæsere.

Jeg måler temperaturen, men har ikke reguleringsloop på det.