Overspænding og opladelige batterier ?

En bekendt har en bærbar PC, hvor laderen er stået af (god forbindelse i
både til- og fra-ledningen, så der er nok ikke meget formål i at brække
kabinettet op ...)

Laderen var på 20 V - 3 Amp. - Jeg har en anden lader, der kører med en
spænding på 30 V, men til gengæld med en max-ydelse på 1,5 Amp.

Skulle der være noget i vejen for at bruge denne lader (her i en
nødssituation) indtil en erstatnings-lader bliver indkøbt ? Når batterierne
er "på linien", skulle overspændingen vel ikke kunne skade PC´en - vi skal
selvfølgelig holde øje med overopladning og for høj varmeudvikling ...

ab©

Re: Overspænding og opladelige batterier ?

Hvordan har i målt det?

Jo det må I sku ikke, det vil sandsynligvis gøre skade på bundkortet med
det samme, ergo en ny pc.

Jo, der sidder helt sikket et beskyttelsekredsløb der som sandsynligvis
gør i stykker. Hvis spændingen kommer gennemen er det heller ikke
sikkert at ladekredsløbet kan holde til det.

Mikkel Lund

Re: Overspænding og opladelige batterier ?

(Tak for dit svar)

Vi har Ohm-et ledningerne én for én + målt på tværs af in og out-stikkene.
Der var fin forbindelse alle steder ...

Jeg har foretaget samme forsøg på en tilsvarende batteripakke og her faldt
spændingen fint ned til max-spændingen på batterierne ?

ab©

Site Timeline