Overslags pænding/mm på pcb

Hey

Er der nogle der lige har nogle formler liggende på overslags spændingen/mm
på et FR04 print

miscel siger 650V ved 2mm, men det er vel sikkerheds spændingen, jeg skule
gerne vide når den vil gøre det, da det er gnistgab agtigt

Kasper

--
Mvh Kasper

Ingen Gebyr På DK-KORT
Re: Overslags pænding/mm på pcb

Det er ikke let at forudsige, da det afhænger af fugt i printet, kemirester
(skulle der IKKE være nogen af), beskaffenhed af grønlakken, lufttryk o.s.v.

-er dit formå at lave et sted, hvod DU bestemmer at et givet overslag skal
finde sted?
-Den bedste løsning er i såfald at købe et gnistgab. Så får du noget
veldefineret, og ingen sorte streger på printet

Bo //

Re: Overslags pænding/mm på pcb
    Jip den værste

beskaffenhed af grønlakken
Fjernet...

Jae... men det er kun som en sikkerhed...

Jeg ved det, men det var for at undgå det.. mit krav er et sted mellem 500V
og 1Kv

Kasper

Re: Overslags pænding/mm på pcb

Jeg ved ikke hvor lave spændinger det er realistisk at planlægge overslag
til på en åben printplade, men til den relativt lave spænding vil jeg klart
anbefale et gnistgab eller en bipolær transient absorber. Gnistgabet har den
klare fordel, at kapaciteten er spændingsuafhængig og meget lille. Desuden
kan det optage temmelig stor energi i et overslag. Jeg bruger f.x. et 90 V
gab foran en højimpedant måleforstærker, der desværre en gang imellem bliver
slæbt hen over et tændt markhegn. Jeg har aldrig brændt forstærkeren af.

Bo //

Re: Overslags pænding/mm på pcb

Og så lyser de når der går strøm igennem dem ;-)
Pas iøvrigt på, de kan blive utætte og så virker de ikke, men ellers
virker de helt fint.

/carsten

Re: Overslags pænding/mm på pcb

Jeg bruger dem af keramik. De er mekanisk meget robuste. Desværre kan man
ikke se udladningen...

Bo //

Re: Overslags pænding/mm på pcb
Hvis det er de keramiske fra Siemens SVP (A71-C90) så lyser de fint,
hvis du ikke kan se det virker de ikke ;-(
Det er den nemmeste måde at teste dem på, en seriemodstand og 100+ Volt
over dem -- ikke røre de forkerte steder ;-) --

/carsten

Re: Overslags pænding/mm på pcb

OK, resten af forklaringen er at forstærker og gab er bygget ind i et
rustfrit rør med O-ringe i begge ender. Det hindrer udsynet en del. Men ret
skal være ret, jeg har aldrig testet det uden rør om.

-Og hvis det skulle lyse igennem indbygningen, så her jeg sikkert et andet
problem, der skal løses først :-))

Bo //

Re: Overslags pænding/mm på pcb

;-) Jeg har erfaring fra nogle målestationer med nogle meget følsomme
forstærkere og hvergang der var en der var svedet i forbindelse med lyn
viste det sig at gnistgabene var defekt - og der har aldrig været nogel
brændt hvor gnistgabene stadig var i live. Så efter vi begyndte at
kontrollere gnistgabene regelmæssigt faldt antallet af lynskader
betragteligt. Mit gæt er en levetid på 10-15 år i felten, hvordan de
holder på lager ved jeg ikke.

/carsten

Re: Overslags pænding/mm på pcb

bliver

Så er det jeg mangler fantasi til at forestille mig hvad den måleforstærker
laver. Udover selvfølgelig at forstærke nogle signaler der skal måles ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Overslags pænding/mm på pcb

Hydrogeologisk kortlægning ved hjælp af slæbegeoelektrik. Metoden er
udviklet af Århus Universitet. Jeg har udviklet elektroniksiden, mens andre
har lavet software og de grovere ting.

Forklaring:
Man tager en konstantstrømsgenerator, der kan programmeres til at give
mellem 50uA og 50mA. Tomgangsspændingen ligger på ca 500V. Strømmen sendes
ned i jordoverfladen via et par store jernelektroder, der slæbes med en
afstand på ca 10meter. I varierende afstand fra strømelektroderne slæbes der
modtagerelektroder, der måler spændingsdifferensen. Et gement 4 punkts
ohmmeter. Ved at bruge mange elektrodepar med forskellig afstand, kan man
beregne indtrængningsdybden i jorden. p.t. er der 8 forskellige afstande.
Slæbestøj, galvaniske spændinger og andet uvedkommende fjernes, og man
bruger modstandsmålingerne til at kortlægge de øverste jordlag, så man kan
vurdere anvendeligheden af eventuelle grundvandsmagasiner.

Tegninger, forklaringer, billeder:

http://www.aaa.dk/aaa/index/serviceomraader/nm/nm-drikkevand/nm-grundv_metoder_til_kortlaegning/nm-grundv_slaebegeoelektrik.htm
http://www.aaa.dk/aaa/index/serviceomraader/nm/nm-drikkevand/nm-grundv_metoder_til_kortlaegning.htm
http://www.miljo.viborgamt.dk/sw4615.asp

Håber det hjalp :-))

Bo //

Re: Overslags pænding/mm på pcb
Den Wed, 9 Feb 2005 08:31:39 +0100, "Bo Bjerre"

Hvad siger regnormene til det?

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

And the people said, "Sit down. You're rocking the boat."

Re: Overslags pænding/mm på pcb

Jeg har ikke hørt noget.  Under normal kørsel har vi 5-15V/meter i felt lige
i jordoverfladen, og det aftager ret hurtigt nedefter, så det er jo ikke
noget stort. Strømmen fordeler sig i et volumen, så strømtætheden er også
meget lille.

Bo //

Re: Overslags pænding/mm på pcb

500V

Og hvad tror du der sker med spændingen når der er kommet en kulstribe,
efter første overslag, på printet?

Site Timeline